Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fråga angående www.bahn.de

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fråga angående www.bahn.de

Sökte lite resor på www.bahn.de igår.

Hittade några lämpliga resrutter med lagom bytestider men det fanns inte någon knapp för prisförfrågan för alla av dem.
    Hittade inte heller någon not att "pris kan ej anges" på dem som fanns på en del andra.
    Är dessa resrutter för ren upplysning och kan inte köpas via www.bahn.de? (såg andra med överstruken kundvagn så det kändes inte heller rätt)

Någon med mer vana av siten som kan hjälpa mig att tolka mitt sökresultat?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Fråga angående www.bahn.de

Citat Ursprungligen postat av LLJ Visa inlägg

Hittade några lämpliga resrutter med lagom bytestider men det fanns inte någon knapp för prisförfrågan för alla av dem.
    Hittade inte heller någon not att "pris kan ej anges" på dem som fanns på en del andra.
    Är dessa resrutter för ren upplysning och kan inte köpas via www.bahn.de? (såg andra med överstruken kundvagn så det kändes inte heller rätt)

Vilka resrutter försökte du med? Länken som du lämnade går inte till din sökning och ditt sökresultat, utan till den vanliga ingången till DB:s sökning.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-05-04 klockan 07:49:54.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

För min del har jag fått för mig utan att jag egentligen har det rätta svaret, att pris anges bara om en tysk sträcka ingår.
    Dessutom tror jag att man inte tjänar någonting på att köpa på nätet med exvis en polsk eller kanske en tjeckisk sträcka inkluderat.
    Bättre på ort och ställe.
    Men en lätt och överskådlig sajt enligt mitt sätt att se på saken.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    För min del har jag fått för mig utan att jag egentligen har det rätta svaret, att pris anges bara om en tysk sträcka ingår.
    Dessutom tror jag att man inte tjänar någonting på att köpa på nätet med exvis en polsk eller kanske en tjeckisk sträcka inkluderat.
    Bättre på ort och ställe.
    Men en lätt och överskådlig sajt enligt mitt sätt att se på saken.
    Så är det nog (och jag måste tyvärr medge att DB:s sida är mycket bättre än ÖBB:s). Om man inte får någon prisupplysning, då skriver de (DB alltså) vanligtvis något som "Preisauskunft nicht möglich" eller "Es gilt Auslandstarif". (Prisupplysning inte möjlig / Utlandstariff gäller)

En del som inte kan köpas via bahn.de kan köpas via https://www.international-bahn.de/de/.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag försökte att åka Hamburg Hbf - Disneyland Paris (har ett annat namn).
    Det stod att DB-biljett inte gällde på en sträcka för Thailys men varför inte skriva "Preisauskunft nicht möglich" i så fall?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av LLJ Visa inlägg

Det som andra beskrivit stämmer förstås.
    Det finns många olika lägen där det inte finns pris, och ganska ofta förklaras de i mer detalj om du klickar på raden ute till höger där det kan stå Preisauskunft nicht möglich eller Unbekannter auslandtariff.

Ett läge är att det är en så kort sträcka så att det är den lokala trafikförbundet som säljer biljetter och sätter priser, även om de gäller på ett DB-tåg.
    Annat läge är att resan är för nära i tiden så att det inte går att posta biljetterna.
    Och andra lägen är att det är en hel del fjärran utlandssträckor så att man borde vända sig till DB:s manuella försäljning för att få rätt biljett (eller direkt till det land man vill resa i).

Ang att Thalys ger speciellt felsvar är det väl inte så konstigt om det gäller en sträcka där DB också kör tåg (t.ex. Köln-Bryssel) för DB kan ju sälja en icke-tågbunden biljett, men som ändå inte gäller på Thalys.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •