Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 7]

Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 7]

Efter ett litet bröllop på hemmaplan var det på måndag morgon den 28 mars dags att åka ner till Polen igen för att återuppta resan. Kaoset på Arlanda hade väl inte riktigt börjat då, men jag hann precis på strax under en timme ta mig från bussen in till gaten, men då var det nära att jag fick leta efter alternativa flyg medans jag väntade i kön...

Tidigare delar:
    [1] Västerås - Bydgoszcz
    [2] Bydgoszcz - Toruń
    [3] Katowice I
    [4] Katowice II
    [5] Sosnowiec - Kraków
    [6] Kraków - Gdynia

Resan fortsatte på förmiddagen den 29e mars från Kraków där jag landat dagen innan, med ett IC-tåg till Rzeszów.

Och eftersom det var ett finare IC-tåg så fanns det såklart restaurangvagn ombord. Tänkte testa appen mWARS, där man kan beställa maten i telefonen och få den serverad till ens sittplats. Rätt smidigt tycker jag, särskilt när man inte ska resa så långt. Tyvärr tog det tid att få maten, så det blev till att slänga i sig maten och sedan kliva av tåget i Rzeszów, där jag hade hyrt en bil.

Efter att ha hämtat upp den lille hyrbilen (en Toyota Aygo, så väldigt liten bil, men riktigt snål, så den var inte dyr att köra som tur var, tror jag snitta runt 0,35l/milen, men vissa resmål insåg jag var olämpliga, så det blev inte besök vid alla prickar jag lagt ut på kartan ) så for jag norrut, mot Nowa Dęba där bredspårsbanan jag åkte bredvid i en tidigare del korsar normalspåret. Jag hade stått här runt en halvtimme, och var precis på väg att lämna när det började klinga i klockorna. Rena turen!

Efter det stoppet så passade det bra att ta sig vidare till Grębów, inte jättelångt därifrån. Tyckte stationen såg riktigt diggabel och oupprustad ut, och passande nog skulle det strax passera ett tåg. Hade hoppats på en EN57, eftersom hela tågets sträcka var elektrifierad...

Väntkur i gammal stil. Men inte längre i blått, som annars var det vanliga i Polen förr.

..nej, det var ingen EN57 som kom, utan en liten SA134, tvådelad liten dieselmotorvagn.

Enligt tidtabellen ska tåg 32602/3 köras med elmotorvagn, men det kanske var något tillfälligt denna dag. Men vad gör väl det, det fanns fler chanser att få kika på lite EN57!

Stalowa Wola.

EN57 1119 vid Stalowa Wola. Efter den bilden blev det att åka till banan som går mellan Tarnobrzeg och Włoszczowice. En elektrifierad bana, som delvis löper parallellt med bredspårbanan till Katowice. Banan öppnades för persontrafik 1972, och hade persontrafik fram till 2000, med ett kort inhopp 2012-2013 vissa veckodagar.

Vi börjar med att kika vid Staszów, det var bara här tåget som gick 2012-2013 stannade. Som synes är plattform och plattformstak kvar, men börjar bli rejält slitna nu...

Plattformsövergången är dessutom borttagen.

Nästa stopp gjordes vid Grzybów. Här syns bredspåren väldigt tydligt precis under mig. Det verkar ha funnits en plattform även vid bredspåret, men är osäker på om den nånsin nyttjades.

Normalspårsplattformen. Notera att trappen är rätt nyrenoverad, på andra bilder jag sett ser det betydligt sämre ut, och då fanns dessutom själva trappstegen kvar.

Gångbron över bangården. Sedan hade jag ett tåg att passa, nämligen tåg på banan Busko-Zdrój - Kielce. Trafiken där är sedan något år återupptagen efter att ha varit nedlagd sedan 2004.

Så, strax efter 18 på tisdagskvällen rullar kvällens sista tåg in till Kije, då en av få stationer tåget gjorde uppehåll på mellan Busko-Zdrój och Kielce. Läser nu att i juni så öppnade även mellanstationerna Dębska Wola och Włoszczowice igen efter att ha varit nedlagda sedan trafiken drogs in 2004.

Vissa stationer mellan Busko-Zdrój och Kielce verkar dock inte återöppnas än, som den i Stawiany Pińczowskie.

Stationen har fungerat som någon omlastning mellan en smalspårsbana som passerar här (den missade jag dock helt att den passerat här, ligger kvar under allt gräs...).

Stationen har dock en skum spårplan..

..där detta spår, från Busko-Zdrój, som slutar en bit in på mittplattformen. Det tycks alltså ha gått att köra passagerartåg från Busko-Zdrój hit och inte längre ifall man hamnade på det spåret. Vi ser det som är räckena till mittplattformen längre fram.

Åt andra hållet, mot Busko-Zdrój.

Det får ta och avsluta denna del, imorgon fortsätter vi med lite mer bilfärd, men först en natt i Busko-Zdrój!

Rättelser mottages tacksamt! På återseende,
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 7]

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

Stationen har fungerat som någon omlastning mellan en smalspårsbana som passerar här (den missade jag dock helt att den passerat här, ligger kvar under allt gräs...).
    Spännande resa.

Efter ha tittat på Openrailwaymap.org och Google Streetview, så verkar det som att smalspåret som finns kvar slutade en bra bit norr om det gula stationshuset, uppe vid ett godsmagasin (och i Streetview) kan man skymta lite räls där. Det kanske är samma plats du fotade på, eller inte.

Man kan också se att det för länge sen gick en (troligen smalspårig) linje mot sydväst också, ner till Pińczów. Just innan den kommer fram dit är det en massa serpentiner. Från Pińczów mot nordväst fanns tydligen en turistjärnväg,men som likviderades för något år sedan (länk på tyska).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Spännande bilder från"ingenstans"
    Är litterat på motorvagnen"ER57 1119",ty det står ju en helt annan sifferkombination ovanför?/Ulf

Är litterat på motorvagnen"ER57 1119",ty det står ju en helt annan sifferkombination ovanför?
    Komibationen ovan är del av EVN-numret, se https://ilostan.forumkolejowe.pl/ind...itle=EN57-1119.

Också jag tackar för inlägget med bilder från utanför turisternas vanliga turer. Ett första svar kom väl inte fram.

Tackar hörni! Verkligen mitt ute i ingenstans kändes det som, alla stationshus längs banans nedlagda stationer stod vidöppna och sönderslagna

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Spännande resa.

Efter ha tittat på Openrailwaymap.org och Google Streetview, så verkar det som att smalspåret som finns kvar slutade en bra bit norr om det gula stationshuset, uppe vid ett godsmagasin (och i Streetview) kan man skymta lite räls där. Det kanske är samma plats du fotade på, eller inte.

Man kan också se att det för länge sen gick en (troligen smalspårig) linje mot sydväst också, ner till Pińczów. Just innan den kommer fram dit är det en massa serpentiner. Från Pińczów mot nordväst fanns tydligen en turistjärnväg,men som likviderades för något år sedan (länk på tyska).
    Nja, smalspåret gick hela vägen fram till stationshuset (syns bla. i Google Street View att det ligger lite smalspår under gräset där, dock väldigt mycket mer gräs idag än när bilderna togs). Godsmagasinet låg ganska precis till höger i bilden du citerade, bredvid de 3-4 spår som ligger där i gräset, men det revs för något år sedan tydligen (trodde själv det låg kvar, men Google Maps flygfoto är visst lite äldre här). Till Pińczów går/gick både smalspår och normalspår. Den linjen som går ganska direkt ner till sydväst var den normalspåriga.

//Joakim Wahlberg

På tal om vidöppna stationshus kan jag väl bidra med några bilder jag tog på stationshusen också, samt den andra stationen längs banan som är nedlagd, Szarbków. Den station har dock nyligen byggs om, och fått genomfartsspåret åter.

Väntsalen i Stawiany Pińczowskie.

Tidigare biljettluckan.

Stationshuset i Szarbków. Bangården ligger nedanför vägen.

Sett från gatuhåll.

Utsikt från tidigare gångbron. Revs för längesen som jag förstått det.

Mot Kielce.

Mot Busko Zdroj. Spåret längst bort är nybyggt, såg inte alls gammalt ut. Förut fick alla tåg gå via spåret till höger om mig.

Tidigare plattformen som användes fram till 2004. Spåret har sedan dess tappat tråden..

För bilder innan det nya spåret byggdes se denna länk: https://www.bazakolejowa.pl/index.ph...0&okno=galeria (även väldigt bra sida för att utforska polska järnvägar!)

//Joakim Wahlberg

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Tackar hörni! Verkligen mitt ute i ingenstans kändes det som, alla stationshus längs banans nedlagda stationer stod vidöppna och sönderslagna

Nja, smalspåret gick hela vägen fram till stationshuset (syns bla. i Google Street View att det ligger lite smalspår under gräset där, dock väldigt mycket mer gräs idag än när bilderna togs). Godsmagasinet låg ganska precis till höger i bilden du citerade, bredvid de 3-4 spår som ligger där i gräset, men det revs för något år sedan tydligen (trodde själv det låg kvar, men Google Maps flygfoto är visst lite äldre här). Till Pińczów går/gick både smalspår och normalspår. Den linjen som går ganska direkt ner till sydväst var den normalspåriga.
    Tråkigt att läsa att banan mellan Jędrzejów och Pińczów har gått i stöpet, även om det verkar som det är på väg att räta upp sig på något sätt. Jag åkte banan 2019 och några bilder bland annat därifrån finns här: http://www.mogulens.se/jvg/POL.htm Scrolla ner till söndagen i min bildberättelse.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •