Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Ännu en annorlunda gåta

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Ännu en annorlunda gåta

Var och åkte, men ingenstans där man bara kan åka i en riktning. Ibland blir det så.

Mitt i bilden tar tågklararen sitt kaffe på en morgonpromenad. Var hittade jag detta idyll?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ännu en annorlunda gåta

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Var och åkte, men ingenstans där man bara kan åka i en riktning. Ibland blir det så.

Mitt i bilden tar tågklararen sitt kaffe på en morgonpromenad. Var hittade jag detta idyll?
    Svårt som det brukar vara.
    Konstiga kontaktledningsstolpar.
    Brukar vara östeuropeiskt och det tror jag på.
    Tjeckien?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Svårt som det brukar vara.
    Konstiga kontaktledningsstolpar.
    Brukar vara östeuropeiskt och det tror jag på.
    Tjeckien?
    Jo, jag förväntar inte att någon här har någonsin klivit av just där, men en och annan må ha åkt förbi.
    Stolparna är ganska nya, från nuvarande decenniet faktiskt.
    På sätt och vis.
    Nej, Tjeckien är det inte.

Senast redigerat av Turmantas den 2018-05-03 klockan 20:10:14.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jo, jag förväntar inte att någon här har någonsin klivit av just där, men en och annan må ha åkt förbi.
    Stolparna är ganska nya, från nuvarande decenniet faktiskt.
    På sätt och vis.
    Nej, Tjeckien är det inte.
    Jag har fått en liten aning om Schöna, alltså nära Bad Schandau, dvs Tyskland.

Medlem
    nov 2017

Jag har fått en liten aning om Schöna, alltså nära Bad Schandau, dvs Tyskland.
    Modig gissning, men du går tyvärr åt fel håll.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Modig gissning, men du går tyvärr åt fel håll.
    Söderut från Tjeckien borde betyda Österrike. Den enda elektrifiering jag hittar där de senaste tio åren är i Burgenland och där är det nästan helt platt, så det tror jag inte på.

Ganska nya stolpar, "på sätt och vis", jag kanske luras helt av det, men om vi flyttar litet österut till Ungern, rätt platt mestadels där också, men kanske sträckan Szombathely - Szentgotthárd?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Söderut från Tjeckien borde betyda Österrike. Den enda elektrifiering jag hittar där de senaste tio åren är i Burgenland och där är det nästan helt platt, så det tror jag inte på.

Ganska nya stolpar, "på sätt och vis", jag kanske luras helt av det, men om vi flyttar litet österut till Ungern, rätt platt mestadels där också, men kanske sträckan Szombathely - Szentgotthárd?
    Österrike brukar jag utelämna eftersom jag anser det som lite osportsligt med gåtor från ens hemland i ett utländskt forum.
    Att stolparna är nya betyder inte nödvändigtvis att linjen inte var elektrifierad innan.
    Ungern är det inte heller, men vi säkerligen närmar oss.

Medlem
    sep 2017

Österrike brukar jag utelämna eftersom jag anser det som lite osportsligt med gåtor från ens hemland i ett utländskt forum.
    Att stolparna är nya betyder inte nödvändigtvis att linjen inte var elektrifierad innan.
    Ungern är det inte heller, men vi säkerligen närmar oss.
    Kan det vara någonstans på den om-elektrifierade (från 3kV likström till 25 kV 50 Hz växelström) linjen Ogulin - Rijeka i Kroatien?

Medlem
    nov 2017

Kan det vara någonstans på den om-elektrifierade (från 3kV likström till 25 kV 50 Hz växelström) linjen Ogulin - Rijeka i Kroatien?
    Här har vi en välinformerad man!

Medlem
    sep 2017

Här har vi en välinformerad man!
    Då drar jag till med Brod Moravice, där verkar det vara ungefär så kuperat och lantligt.

Medlem
    nov 2017

Då drar jag till med Brod Moravice, där verkar det vara ungefär så kuperat och lantligt.
    Mycket vackert där, såvitt jag kunde bedöma från tågfönstret, men den efterlysta stationens område är ännu mer kuperat och lantligare.

Medlem
    sep 2017

Mycket vackert där, såvitt jag kunde bedöma från tågfönstret, men den efterlysta stationens område är ännu mer kuperat och lantligare.
    En sista, annars kan jag bara köra alla stationerna på linjen, men ännu mer lantligt, då gissar jag på Lokve?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

När skedde det?

Medlem
    sep 2017

När skedde det?
    Vet inte exakt, men jag tror det var helt klart i början av 2010-talet; jag åkte där 2006 (tror jag?) och då var det lokbyte någonstans på vägen. Linjen fick 3 kV eldrift i etapper 1953-62.

Medlem
    nov 2017

Vet inte exakt, men jag tror det var helt klart i början av 2010-talet; jag åkte där 2006 (tror jag?) och då var det lokbyte någonstans på vägen. Linjen fick 3 kV eldrift i etapper 1953-62.
    Wikipedian har för sig att det var 2012. Någonstans på vägen var nog Moravice innan dess.

Lokve är inte alls långt ifrån lösningen, men mer än en mil är det. Ännu lantligare.

Nu är det sängdags, men i morgon kommer några bonusbilder.

Senast redigerat av Turmantas den 2018-05-03 klockan 22:19:55.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Wikipedian har för sig att det var 2012. Någonstans på vägen var nog Moravice innan dess.
    Buekers kartor tycker jag visar nya spänningen fast kartorna enligt uppgift inte uppdaterats sedan cirka 2010. Eller byter den färg i Moravice?

Runt millenieskiftet någon gång (på diabildstiden, så jag kan inte kolla enkelt vilket år) åkte jag från Zagreb till Split, och minns att eltåg gick från Zagreb i riktning mot Moravice, medan vi fick diesellok från Ogulin.

Medlem
    nov 2017

Buekers kartor tycker jag visar nya spänningen fast kartorna enligt uppgift inte uppdaterats sedan cirka 2010. Eller byter den färg i Moravice?
    Det gör den inte. Var kanske arbeten redan på gång och kartan var framtidsinriktad när den teckandes?

Runt millenieskiftet någon gång (på diabildstiden, så jag kan inte kolla enkelt vilket år) åkte jag från Zagreb till Split, och minns att eltåg gick från Zagreb i riktning mot Moravice, medan vi fick diesellok från Ogulin.
    Idag är det motorvagn hela vägen. (Diesel förstås) Och den kör inte längre via själva Ogulin.

Medlem
    nov 2017

Sv: Ännu en annorlunda gåta - rätt land

Lokve alltså inte, som framgår lite längre ner i tråden, men jag skulle ha ändrat rubriken med tilläget rätt land. Förlåt att det dröjde.

Medlem
    sep 2017

Sv: Ännu en annorlunda gåta - rätt land

Drivenik försöker jag med då.

Medlem
    nov 2017

Sv: Ännu en annorlunda gåta - rätt svar och bonusbilder

Drivenik försöker jag med då.
    Grattis! Drivenik är det, på väg från Rijeka till Ogulin (och vidare till Zagreb), den högst belägna (825 m) stationen som passeras strax innan linjen lämnar fjällets havssida.

Det är en ganska märklig station. Den är mitt i skogen, och i en tämligen brant sådan. Man når stationen på en liten grusväg, men varifrån vet jag inte. Det verkar finnas ett samhälle vid namnet Drivenik, men det är annanstans, från samhället är det närmare till havet än till stationen, och flera andra stationer är enklare tillgängliga. Vid stationen finns ingenting förutom ett övergivet hus (som man ser på frågebilden) och en mindre byggnad av industriell karaktär. Även den verkar inte vara i drift. (Å andra sidan var en godsvagn parkerad vid den.)
    De enda ljuden som hördes var allahanda nattliga djur och förhållandevis många godståg.
    Men stationen är alltså bemannad, och tåg stannar där regelbundet.

mot Rijeka:

mot Ogulin:

Tåg 4601 anländer med 13 minuters försening:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •