Var och åkte, men ingenstans där man bara kan åka i en riktning. Ibland blir det så.
Mitt i bilden tar tågklararen sitt kaffe på en morgonpromenad. Var hittade jag detta idyll?
![]()
Var och åkte, men ingenstans där man bara kan åka i en riktning. Ibland blir det så.
Mitt i bilden tar tågklararen sitt kaffe på en morgonpromenad. Var hittade jag detta idyll?
![]()
Senast redigerat av Turmantas den 2018-05-03 klockan 20:10:14.
Söderut från Tjeckien borde betyda Österrike. Den enda elektrifiering jag hittar där de senaste tio åren är i Burgenland och där är det nästan helt platt, så det tror jag inte på.
Ganska nya stolpar, "på sätt och vis", jag kanske luras helt av det, men om vi flyttar litet österut till Ungern, rätt platt mestadels där också, men kanske sträckan Szombathely - Szentgotthárd?
Österrike brukar jag utelämna eftersom jag anser det som lite osportsligt med gåtor från ens hemland i ett utländskt forum.
Att stolparna är nya betyder inte nödvändigtvis att linjen inte var elektrifierad innan.
Ungern är det inte heller, men vi säkerligen närmar oss.
Wikipedian har för sig att det var 2012. Någonstans på vägen var nog Moravice innan dess.
Lokve är inte alls långt ifrån lösningen, men mer än en mil är det. Ännu lantligare.
Nu är det sängdags, men i morgon kommer några bonusbilder.
Senast redigerat av Turmantas den 2018-05-03 klockan 22:19:55.
Buekers kartor tycker jag visar nya spänningen fast kartorna enligt uppgift inte uppdaterats sedan cirka 2010. Eller byter den färg i Moravice?
Runt millenieskiftet någon gång (på diabildstiden, så jag kan inte kolla enkelt vilket år) åkte jag från Zagreb till Split, och minns att eltåg gick från Zagreb i riktning mot Moravice, medan vi fick diesellok från Ogulin.
Lokve alltså inte, som framgår lite längre ner i tråden, men jag skulle ha ändrat rubriken med tilläget rätt land. Förlåt att det dröjde.
Drivenik försöker jag med då.
Grattis! Drivenik är det, på väg från Rijeka till Ogulin (och vidare till Zagreb), den högst belägna (825 m) stationen som passeras strax innan linjen lämnar fjällets havssida.
Det är en ganska märklig station. Den är mitt i skogen, och i en tämligen brant sådan. Man når stationen på en liten grusväg, men varifrån vet jag inte. Det verkar finnas ett samhälle vid namnet Drivenik, men det är annanstans, från samhället är det närmare till havet än till stationen, och flera andra stationer är enklare tillgängliga. Vid stationen finns ingenting förutom ett övergivet hus (som man ser på frågebilden) och en mindre byggnad av industriell karaktär. Även den verkar inte vara i drift. (Å andra sidan var en godsvagn parkerad vid den.)
De enda ljuden som hördes var allahanda nattliga djur och förhållandevis många godståg.
Men stationen är alltså bemannad, och tåg stannar där regelbundet.
mot Rijeka:
mot Ogulin:
Tåg 4601 anländer med 13 minuters försening:
![]()