Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Alvesta långt före SMoK

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Alvesta långt före SMoK

En dyster januaridag 1971 stod denna minst sagt otvättade Y7 och hade paus mellan uppdragen. Ingen anade väl då att just Alvesta långt senare skulle blí hemvist för en förening som bevarar den rälsbussgenerationen.

Senast redigerat av Jan L den 2018-05-03 klockan 13:40:16.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Sv: Alvesta långt före SMoK

Av ren nyfikenhet undrar jag vad en dieselmotorvagn som denna brukade ha för trafikuppdrag på 70-talet som gjorde att den var i Alvesta? (Och tack för bilden!)

Senast redigerat av Axel F den 2018-05-03 klockan 13:52:30.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel F Visa inlägg
    Av ren nyfikenhet undrar jag vad en dieselmotorvagn som denna brukade ha för trafikuppdrag på 70-talet som gjorde att den var i Alvesta? (Och tack för bilden!)
    Det kördes med sådana både mot Värnamo och Växjö, möjligen även någon tur på stambanan.

Funderar på om den parkerats på spår 8 i norr, kan inte riktigt orientera mig.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag kan inte spårnumren där så bra (mer än 1-4 så klart). Men i norra änden av bangården är det absolut. Se även denna bild:

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Under 70-talet frigjordes det väl en hel del dieselrälsbussar på grund av en allt snabbare nedläggning av oelektrifierade småbanor. Det var väl inte ovanligt att man använde dieselrälsbussar under tråd. Vill minnas att det fanns en lillpendel med rälsbuss Alvesta-Växjö som passade med fjärrtågen Sthlm-Malmö och v/v.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Under 70-talet frigjordes det väl en hel del dieselrälsbussar på grund av en allt snabbare nedläggning av oelektrifierade småbanor. Det var väl inte ovanligt att man använde dieselrälsbussar under tråd. Vill minnas att det fanns en lillpendel med rälsbuss Alvesta-Växjö som passade med fjärrtågen Sthlm-Malmö och v/v.
    Och så kunde man på vissa sträckor köra enmansbetjänat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Redan på 1950-talet kunde det gå diesel Y6 på Vkb. Det tillverkades ju en hel flod av dessa vagnar så det verkade tidigt finnas överskott. Jag får det till sammanlagt 732 inklusive alla släp och de få X16,X17 . Man borde nog ha byggt fler av den elektriska versionen, de var ju utmärkta till persontåg med låg beläggning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast den där lillpendeln var nog ett merutnyttjande kvällar och helger av vagnar som gick i skoltåg runt Värnamo vid lämpliga tider. Dagtid måndag - fredag var det loktåg med rundgång i Alvesta och Växjö.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vid den här tiden användes Y7 i de lokala tågen Alvesta-Nässjö, Alvesta-Kalmar (ett eller två tågpar har ingen tidtabell framför mig nu), några lokala tåg Alvesta-Växjö samt Alvesta-Värnamo. Fordonen var stationerade i Halmstad

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag kan inte spårnumren där så bra (mer än 1-4 så klart). Men i norra änden av bangården är det absolut. Se även denna bild:
    Nu klarnar det! Jag tar tillbaka det jag skrev om spårnummer. Bilden är tagen norr om vägbron, i södra delen av lokstallsbangården, det röda magasinet var Ba förråd, numera ersatt av en större lada i samma färg.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Vid den här tiden användes Y7 i de lokala tågen Alvesta-Nässjö, Alvesta-Kalmar (ett eller två tågpar har ingen tidtabell framför mig nu), några lokala tåg Alvesta-Växjö samt Alvesta-Värnamo. Fordonen var stationerade i Halmstad
    Frågeställaren (Axel F) kanske hade i bakhuvudet att SJ under några år på 1960-talet hade ett vidsträckt omlopp för elmotorvagnar X16 med placering i Norrköping. (Kanske ingick också X17? På den tiden var littera YBoa6 resp YBoa7.)

Om jag inte minns fel sträckte sig omloppet till Strängnäs och Stockholm C i norr, och till Alvesta i söder. Jag minns inte om kanske linjen Alvesta - Borås också ingick i omloppet.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    . Jag minns inte om kanske linjen Alvesta - Borås också ingick i omloppet.
    Från början av 1970-talet användes X17 i tågen Borås-Herrljunga. Dessa var stationerade i Växjö men gick som tjänstetåg Borås-Växjö. Möjligen var de annonserade någon tidtabellsperiod.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    En dyster januaridag 1971 stod denna minst sagt otvättade Y7 och hade paus mellan uppdragen. Ingen anade väl då att just Alvesta långt senare skulle blí hemvist för en förening som bevarar den rälsbussgenerationen.

Trevligt med bilder både från Alvesta såväl som fordon som finns kvar.
    Y7 1113 finns idag iGävle på järmvägsmuseum.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag fick tillfälle att kika på aktuell tidtabell från vintern 1970/71 och teorin om en meranvändning mot Växjö/Kalmar stämmer ganska bra. Det är c:a 6-7 turer (T/R) som mycket väl kan ha skett med Y6/Y7. Flera gick bara mellan Alvesta och Växjö men någon stack iväg till Skruv på morgonen och en drog i väg ända till Kalmar. Då körde jag med uteslutningsmetoden att persontåg skyltade med endast 2kl kan ha varit motorvagn. Det fanns även en hel del lokaltåg med 1 & 2 kl. men de var förstås lok tåg.

Mot Värnamo och Nässjö handlade det om 2-3 turer (T/R) vardera men det verkar inte ha gått några turer ner mot Älmhult vilket tyder på att det inte fanns någon koppling till Alvesta för de rälsbussar som gick Älmhult-Sölvesborg.

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Från början av 1970-talet användes X17 i tågen Borås-Herrljunga. Dessa var stationerade i Växjö men gick som tjänstetåg Borås-Växjö. Möjligen var de annonserade någon tidtabellsperiod.
    Jag har ett minne av en tågresa Limmared-Borås i sällskap med min faster som nog var i början av 70 talet. Det var alla gånger en X17 med manövervagn för jag minns fortfarande den mycket skakiga och hoppiga färden på den då dåliga skarvspårsbanan. Minns också att jag var besviken då jag sett fram emot att åka "riktigt" tåg. Rälsbussresor var ju vanliga när man bodde utmed VCJ!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •