Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mondi i Dynäs helt beroende av järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mondi i Dynäs helt beroende av järnvägen

När Mondi i Dynäs fyllde 100 år som pappersbruk (var först sågverk) fick jag uppdraget av dem att göra jubileumsutställningen. Här några bilder.

Mondi gör kraftpapper, brunt papper, de tunnar varianterna hittar man i sopsäckar, påsar för samla kompost etc. Den kraftigaste kvalitet är världens starkaste papper som man lyft ett mindre Ånglok med.

Över 90% av allt de producerar fraktar de på tåg, de vill även ta in så mycket som möjligt av massaveden med tåg. Idag GC 2 stycken godståg från dem per dag med färdigt papper och 1 tåg med massaved per dag.

När jag plåtade i utlastningshallen så hade man en uppsättning vagnar i reserv på grund av osäkerhet kring banan Långsele-Västerasby. De tomma vargarna kom den vägen tidigare.
    Vi ett av mina besök fick man besked att Långsele-Västerasby skulle stängas en längre tid och man måste hitta alternativ för virkestransporter och tomma vagnar. Får man inte iväg tågen så fyller man sina lager väldigt snabbt.

PM6

PM6

Kapning av rullar vid PM6

Utlastning inomhus,

Mondi, hitom fabriken får spåret in från Ådasbanan där man lossar massaved, bortom fabriken går industrispåret där man lastar ut. Ådalsbanan slingrar sig till höger om fabriken.

Senast redigerat av Admin den 2018-05-04 klockan 07:39:11. Anledning: Byte av prefix

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mondi i Dynäs helt beroende av järnvägen

Det fanns i alla fall före ombyggnaden en plattform (för passagerare) mellan fabriken och vägen. "Tyvärr" (jag sörjer lite sådant) så tror jag den revs när järnvägen rustades upp.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Trevligt!

Undrar dock varför det blev taggat med Sydamerika?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Trevligt!

Undrar dock varför det blev taggat med Sydamerika?
    Hmm, viktig exportmarknad? :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Det fanns i alla fall före ombyggnaden en plattform (för passagerare) mellan fabriken och vägen. "Tyvärr" (jag sörjer lite sådant) så tror jag den revs när järnvägen rustades upp.
    Direkt utanför fabriken, nuvarande Mondi, fanns en håll och lastplats benämnd Väja. Hade ett envåningsstationshus byggt 1938. Även ett kortare rundgångsspår fanns. När stationshusets revs vet jag inte men det bör ha varit före 1984-85. Rundgångsspåret togs också bort och fram till stora banombyggnaden inför Botniabanestarten fanns det en växel som ledde till ett spår som nog fortfarande syns efter pappersmaskinshusväggen. En del processkemikalier togs in den vägen. Dessa kommer nu med lastbil. Plattformen var kvar till banombyggnaden.
    1948 såldes drygt 5000 biljetter vid hållplatsen.

Intressanta bilder från en plats man som privatperson aldrig har tillgång till.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Intressanta bilder från en plats man som privatperson aldrig har tillgång till.
    Av de industrier jag fotat på så är Mondi den med de hårdaste säketsreglerna vid besök.

Senast redigerat av Lazze den 2018-05-05 klockan 10:20:32.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •