Då tar vi sista delen av midsommarresan till grannen i väst!

Del 1: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-grannen-Del-1
Del 2: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-grannen-Del-2

På söndagen den 26 juni firades den danska järnvägens 175-årsdag. På Hovedbanegården kunde man beskåda denna replika av Danmarks första ånglok "Odin".

På samma spår visades även ett par av DSB:s nya Vectron-lok.

Mellan Köpenhamn och Roskilde kördes ett par turer med museitåg där MY 1135 stod för dragkraften.

Själv tog jag mig vidare mot Odense med en liten omväg via Tølløsebanen mellan Tølløse och Slagelse. Jag hade hoppats på att få åka IC2 (till vänster i bild) men det blev tyvärr ytterligare en tur med en Lint-vagn (till höger i bild).

I Odense besöktes först Järnvägsmuseet (rekommenderas varmt!) och därefter studerades spårvägen (Letbanen) som då hade hunnit trafikeras i ungefär 1 månad. Vid ena ändpunkten, Hjallese, kan man smidigt byta mellan lokaltåg och spårvagn.

Ytterligare en bild från Hjallese. Vagnarna är tillverkade av Stadler, precis som de vagnar som rullar i Århus.

En vagn närmar sig linjens andra ändpunkt, vid köpcentret Tarup Center.

Benedikts Plads. Alla spårvagnshållplatserna är uppmärkta med ett stort "O".

Hemresan var bokad med SJ Snabbtåg från Köpenhamn till Hässleholm och därifrån ett omlett Kust-till-kust-tåg via Markarydsbanan till Göteborg. Strul, strul och åter strul kan väl sammanfatta den hemresan. Vid lunchtid kom ett SMS med information om att snabbtåget var inställt mellan Köpenhamn och Malmö, med hänvisning till att åka Öresundståg istället. Väl på Öresundståget råkade jag se att kontaktledningen rivits ned utanför Höör och därmed var det totalstopp utan prognos på den sträckan. Efter ett samtal till SJ (där jag först fick förklara varför jag bokat via Hässleholm) blev jag snabbt ombokad till ett SJ Snabbtåg från Malmö till Göteborg som jag nog borde hinna med. Men nädå, tågkö in mot Hyllie och därefter passkontroll satte stopp för den planen...

På Malmö C var det stökigt med en massa resenärer som väntade på besked om avgångar norrut på Södra Stambanan. Medan jag stod i telefonkö till SJ för ytterligare en ombokning så hittade jag ombordpersonalen som skulle tjänstgöra på nästa Öresundståg mot Göteborg. Jag visade upp min SJ-biljett och förklarade min situation och fick lov att åka med Öresundståget trots att SJ inte hunnit boka om mig ännu. Snyggt gjort, tack för det! Drygt 20 minuter försenat rullade så Öresundståget in på Malmö C och satte sedan god fart norrut. Bra flyt med tågmöten gjorde att förseningen vid avgång från Falkenberg minskat till endast 8 minuter. Lite väntan i Hamra innan vi kunde fortsätta på enkelspåret in till Varberg och sedan vidare mot Göteborg. Men i Värö blev det bom stopp... Signalfel modell större medförde enkelspårsdrift med stoppkörning på en lång sträcka mellan Frillesås och Kungsbacka. Framför mitt tåg stod tre andra tåg och åt andra hållet skulle fem mötande tåg passera innan det var dags för mitt tåg. Efter knappt 2 timmar i Värö togs beslutet att vända tillbaka till Varberg istället.

Strax före 22 klev jag av tåget i Varberg, som jag hade passerat på väg norrut ungefär 2,5 timme tidigare. Ytterligare två Öresundståg samt det SJ-tåg som jag skulle åkt från Hässleholm hade en stund tidigare släppt av sina resenärer och några ersättningsbussar syntes inte till. Jag hade tur och fick tag i en släkting som kunde komma och hämta mig, hur det gick för de andra hundratals resenärerna som fick stå ute i åskovädret i väntan på ersättningsbussar vet jag inte...

Ett snöpligt slut på en annars väldigt trevlig midsommarresa. En rundtur i Danmark rekommenderas varmt, särskilt just nu om man vill undvika flygplatskaos och strejkande flygbolagspersonal!