Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Söker tips om lagom diggabel väg Prag–Skåne

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Söker tips om lagom diggabel väg Prag–Skåne

På hemväg från lite resande i sommar kommer jag att ha en dag extra på interrailkortet för att ta mig Prag–Skåne. Jag tänkte åka lite lagom mycket omväg för att inte åka den gamla vanliga vägen med Eurocity direkt till Hamburg som jag redan gjort.

Min tanke:
    1. 9–14 timmars resa per dag. Totalt två dagar. Dock helst inte i den övre änden av skalan båda dagarna.
    2. Gärna något högre diggfaktor än Prag–Hamburg med EC.
    3. Riktning egentligen ganska oväsentligt, men ju större del som täcks av Interrailkortet desto bättre.
    2. Övernattning i någon pittoresk småstad, eller större stad av trevlig karaktär. Jag har t ex hittat Quedlinburg i Harz, som verkar trevligt. Pluspoäng för ambitiöst bryggeri, vingård eller annan gastronomisk sevärdhet (ät- eller drickvärdhet kanske).

Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2018-05-02 klockan 20:17:45. Anledning: Förtydligat dagar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Söker tips om lagom diggabel väg Prag–Skåne

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    På hemväg från lite resande i sommar kommer jag att ha en dag extra på interrailkortet för att ta mig Prag–Skåne. Jag tänkte åka lite lagom mycket omväg för att inte åka den gamla vanliga vägen med Eurocity direkt till Hamburg som jag redan gjort.

Min tanke:
    1. 9–14 timmars resa per dag. Dock helst inte i den övre änden av skalan båda dagarna.
    3. Riktning egentligen ganska oväsentligt, men ju större del som täcks av Interrailkortet desto bättre.
    2. Övernattning i någon pittoresk småstad, eller större stad av trevlig karaktär. Jag har t ex hittat Quedlinburg i Harz, som verkar trevligt. Pluspoäng för ambitiöst bryggeri, vingård eller annan gastronomisk sevärdhet (ät- eller drickvärdhet kanske).
    Hur ser resan fram till Prag ut ungefär? Om man tänker sig att åka västerut och lämna Tjeckien via någon gränsövergång mot Bayern finns ju en mängd alternativ, men det är ju onödigt att köra en repris på något som redan gjorts tidigare på resan. Lite beror det ju också på var i Skåne resan slutar, t ex Malmö och Lönsboda innebär ju olika förutsättningar sista dagen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Min tanke:
    1. 9–14 timmars resa per dag. Dock helst inte i den övre änden av skalan båda dagarna.
    2. Övernattning i någon pittoresk småstad, eller större stad av trevlig karaktär. Jag har t ex hittat Quedlinburg i Harz, som
    verkar trevligt. Pluspoäng för ambitiöst bryggeri, vingård eller annan gastronomisk sevärdhet (ät- eller drickvärdhet
    kanske).
    Men alltså , hur många dagar har du på,dig. Du skriver om en extra dag och på en enda dag hinner man inte annat än kortaste väg Prag-Malmö på 13-14 timmar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men alltså , hur många dagar har du på,dig. Du skriver om en extra dag och på en enda dag hinner man inte annat än kortaste väg Prag-Malmö på 13-14 timmar.
    Sorry! Två dagar totalt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Hur ser resan fram till Prag ut ungefär? Om man tänker sig att åka västerut och lämna Tjeckien via någon gränsövergång mot Bayern finns ju en mängd alternativ, men det är ju onödigt att köra en repris på något som redan gjorts tidigare på resan. Lite beror det ju också på var i Skåne resan slutar, t ex Malmö och Lönsboda innebär ju olika förutsättningar sista dagen.
    Kommer att ha varit i Ungern–Österrike–Polen innan. Och det räcker med att komma till Malmö–Lund dag två och då är det helt ok att komma fram sent.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kommer att ha varit i Ungern–Österrike–Polen innan. Och det räcker med att komma till Malmö–Lund dag två och då är det helt ok att komma fram sent.
    O.k två dagar . Då kan du välja i princip varsomhelst i Tyskland för övernattning. Skulle kunna föreslå den spännande vägen över Bayerisch Eisenstein och sedan övernattning i Bamberg som är en rätt oförstörd medeltidsstad att titta lite på. Dag 2 lämnar jag pass på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    O.k två dagar . Då kan du välja i princip varsomhelst i Tyskland för övernattning. Skulle kunna föreslå den spännande vägen över Bayerisch Eisenstein och sedan övernattning i Bamberg som är en rätt oförstörd medeltidsstad att titta lite på. Dag 2 lämnar jag pass på.
    Det är väl inget dåligt förslag. Bamberg har gott om bryggerier, och dag två går i princip åt för att ta sig till Malmö. Funkar även via Flensburg för den som önskar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Stort tack för svaren! Bamberg och vägen över Bayerisch Eisenstein låter som ett mycket bra förslag. Helt ok förbindelser därifrån hemåt också inklusive en möjlighet att testa nybyggnadslinjen upp mot Berlin om jag bestämmer mig för en modernare variant dag 2. Tack!

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Det är väl inget dåligt förslag. Bamberg har gott om bryggerier, och dag två går i princip åt för att ta sig till Malmö. Funkar även via Flensburg för den som önskar.
    Bamberg är ett utmärkt och trevligt resmål, med gott frankiskt öl av många typer. Bo i så fall gärna på något av bryggerivärdshusen Fässla och Spezial, som båda ligger ett par hundra meter från stationen, och på vettigt avstånd från de mest sevärda delarna av staden. Spezial har Rauchbier.

Men du kommer inte att få jättemycket tid över i Bamberg. Om du åker så sent som 10.03 från Praha hl n är du framme i Bamberg 18.21. Kanske åker du två timmar tidigare från Prag. - Med avfärd 11.40 från Bamberg, ICE (via Berlin utan byte) till Hamburg och sedan via Puttgarden är du framme i Lund 23.39 om allt går i lås. Alternativt avfärd 11.26 en västligare väg med byte i Würzburg. Om det hakar upp sig så att du inte är framme före midnatt så får du väl köpa en extra Öresundstågsbiljett.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Bamberg är ett utmärkt och trevligt resmål, med gott frankiskt öl av många typer. Bo i så fall gärna på något av bryggerivärdshusen Fässla och Spezial, som båda ligger ett par hundra meter från stationen, och på vettigt avstånd från de mest sevärda delarna av staden. Spezial har Rauchbier.

Men du kommer inte att få jättemycket tid över i Bamberg. Om du åker så sent som 10.03 från Praha hl n är du framme i Bamberg 18.21. Kanske åker du två timmar tidigare från Prag. - Med avfärd 11.40 från Bamberg, ICE (via Berlin utan byte) till Hamburg och sedan via Puttgarden är du framme i Lund 23.39 om allt går i lås. Alternativt avfärd 11.26 en västligare väg med byte i Würzburg. Om det hakar upp sig så att du inte är framme före midnatt så får du väl köpa en extra Öresundstågsbiljett.
    Tack för boendetipsen!

Jag tänkte mest en promenad på stan, lite god mat och någon öl och lite paus från tågåkandet några timmar. Så Bamberg verkar bra. Och lite extra Öresundstågsbiljett kan jag gott ta på jojokortet om det kniper :)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Min tanke:
    1. 9–14 timmars resa per dag. Totalt två dagar. Dock helst inte i den övre änden av skalan båda dagarna.
    Funderar du på Quelinburg tycker jag du skall kolla om du kan övernatta i Wenigerode och hinna hem. Trevlig restaurang mittemot HSB lokstation med servering per modelltåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för boendetipsen!

Jag tänkte mest en promenad på stan, lite god mat och någon öl och lite paus från tågåkandet några timmar. Så Bamberg verkar bra. Och lite extra Öresundstågsbiljett kan jag gott ta på jojokortet om det kniper :)
    Bamberg är alltså på UNESCO världsarvslista och det är då främst den välbevarade stadskärnan. Man kan säkert vara där en vecka men några timmars promenad räcker också för att få en bild av den stiliga staden. Och kanske inspireras att komma tillbaks. Men det är också en järnvägsknut och det lär nog passera ett och annat om man avstår en stund till stationen. Som på de flesta håll i Bayern har också svenska hären varit där och staden intogs 1632.
    Förvisso är jag inte helt säker på regler för förseningar, tror inte det ens är nämnt , men i mitt tycke så borde man om man kan dokumentera att sista etapp varit försenad också få fortsätta en bit efter midnatt och giltighet för kortet , men jag är inte säker. Skulle du drabbas av flera förseningar kan det annars kanske vara av värde veta att man får viss återbetalning efter ett regelverk och man ska då ha dokumentation med tågnummer och helst stämplar.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag har inget specifikt tips, men med två dagar på dig så kan du förstås även åka via Polen.

Tyvärr gäller väl inte Interrail på någon av färjorna över till Sverige från Polen/Tyskland, men det kan kanske vara värt att pröjsa färja separat?

Vet inte riktigt om det kan tillfredställa önskemålen om vingård och liknande dock.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Funderar du på Quelinburg tycker jag du skall kolla om du kan övernatta i Wenigerode och hinna hem. Trevlig restaurang mittemot HSB lokstation med servering per modelltåg.
    Också ett bra förslag! Interrailkortet är ju ett flexkort, så jag har ju egentligen också möjligheten att ta en extra övernattning och t ex åka HSB en dag ... Det verkar inte vara några problem att komma hem från Wernigerode, Quedlinburg eller Nordhausen, så det är så klart också lockande!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Också ett bra förslag! Interrailkortet är ju ett flexkort, så jag har ju egentligen också möjligheten att ta en extra övernattning och t ex åka HSB en dag ... Det verkar inte vara några problem att komma hem från Wernigerode, Quedlinburg eller Nordhausen, så det är så klart också lockande!
    Ännu ett förslag:
    Wernigerode besökte jag och min bror december 2016, medan december 2017 besökte vi Plzen, och då gjorde vi en hemresa från Plzen som tog 2 dagar, och som finns beskrivet här (dag 5) och här (dag 6-7). Det tar ju inte så lång tid från Prag till Plzen och det tåg vi tog från Plzen kom från Prag och fortsatte till Cheb.
    Så, vill du åka mindre banor så är detta en intressant resa, även om du får åka Berlin-Hamburg-Malmö på samma sätt som om direkt från Prag.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Bror Ulf har (med tillskott från mig) gjort en serie resereportage i gamla Postvagnen också om vår julmarknadsresa till Wernigerode och Quedlinburg december 2016. Här är länk till det sista avsnittet, och det inleds med länkar till de tidigare avsnitten.

Du vet säkert att Interrail inte gäller på HSB?
    En dagsbiljett för HSB finns ej. Tredagarskort som tidigare fanns har sedan 1 maj reducerad giltighet på HSB-nätet. Se https://www.hsb-wr.de/en/mehr-erfahr...lected-offers/ för en översikt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja har du bara tid över för någon extra dag och det ryms inom den yttre ramen för flexkortet så är det ju en utmärkt ide. En dag på HSB exempelvis, elller en dag på Bayernticket eller kanske Brandenburgticket med utgångspunkt Berlin.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Efter att ha bott tre nätter i Quelinburg i höstas så vill jag påstå att det också är en trevlig stad, som finns med på UNESCOs världsarvslista och enligt Wikipedia har 1300 korsvirkes hus. Därmed inte sagt att Wernigerode skulle vara ett dåligt val.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Efter att ha bott tre nätter i Quelinburg i höstas så vill jag påstå att det också är en trevlig stad, som finns med på UNESCOs världsarvslista och enligt Wikipedia har 1300 korsvirkes hus. Därmed inte sagt att Wernigerode skulle vara ett dåligt val.
    Quedlinburg är ju i sig mycket sevärd som stad och värd att ströva igenom. Men Wernigerode är också en fin liten stad och för tågentusiasten kan det ju vara värt att HSB har stor lokstation där med verkstäder.
    Någon dag i veckan, oftast fredag, har man öppet för besökare i verkstaden och annat som erbjuds är att åka med i förarhytten (pris ca 300-1000kr) och en 13 dagars lokförarkurs.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-03 klockan 17:28:53.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •