Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hamnbanan igen.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Hamnbanan igen.

Det händer mycket nu med dubbelspårsbygget, på bara en vecka har det lagts ut spår. Här kommer lite bilder från det ovanligt fina vädret idag. Texten under bilderna som omväxling.

Det första jag märkte var att gång- och cykelbanan har återuppstått. Den grävdes upp i höstas pga nedgrävning av ny vattenledning som fick flyttas pga spårbygget.

Nytt spår ut mot Skandiahamnen.

Termitsvetsning av skarv, det blev alltså inte pinnsvetsning innan spårläggning som jag gissade på.

Spåranslutningen vid Pölsebo som sker mot spåret till Skarvikshamnen. Gäller även följande bilder från olika vinklar och håll.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hamnbanan igen.

Kommenterar mig själv. Jag ser 2 växelfrågetecken. Första ett gammalt, nämligen anslutningen till Hökebangården som syns på bild 5 under Ryaviadukten. Rakspåret går till Höke medans kurvspåret går mot Skandiahamnen. Detta medför stort slitage på växeltungan så den har fått bytas och påläggsvetsas några gånger. Växeln borde flyttas en bit längre bort så kurvspåret går till Höke men det är väl för dyrt.

Men ett större problem är nog den nya anslutningen av dubbelspåret som kan anas på bilden under. Såvitt jag kan se blir det en dubbel kurvväxel, både horisontellt och vertikalt. Måste bli en speciallösning. Det hade gått att göra anslutningen längre in på Pölsebo men det blir väl större arbeten.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tack för intressanta bilder.
    Vet du månne när makadamen ska läggas ut? Infranord står å lastar i Kållered nu.

Lennart.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lenke Visa inlägg
    Tack för intressanta bilder.
    Vet du månne när makadamen ska läggas ut? Infranord står å lastar i Kållered nu.

Lennart.
    Tack. Nej, vet inte men än så länge har det nya spåret inte kontakt med resten av Sveriges järnvägar så makadamen som används kommer på gummihjul.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ja då är det ju inte dit Infranord ska. Tack för svaret.

Lennart.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lenke Visa inlägg
    Ja då är det ju inte dit Infranord ska. Tack för svaret.

Lennart.
    Spårbyte mellan Alingsås och Vårgårda, det är infranord som är utövare.
    2 TB drar spårbyteståget såg jag bär jag åkte förbi, så vill man höra TB muller så är det ett utmärkt tillfälle en tid framöver.
    Det är också enkelspårsdrift på del av sträcka, kan vara bra att veta om man ska åka där.

Bangården i Alingsås byggs också om samtidigt.

Anders .k.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tack för svaret. :

Lennart.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg