Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Midsommar hos grannen [Del 2]

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Midsommar hos grannen [Del 2]

Då tar vi nästa del av midsommarfirandet hos grannen! Del 1 hittar ni här: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-grannen-Del-1

På midsommardagens morgon stod den här Desiro-motorvagnen klar för avgång från Holstebro mot Skjern. Jag åkte med två stationer, till Vemb, och bytte där till en lite äldre motorvagn...

Lemvigbanen (Vemb - Lemvig - Thyborøn) trafikeras ännu några år av äldre Lynett-motorvagnar (Y-tog). Här ses Ym 39 under riktningsbytet i Lemvig på turen från Vemb till Thyborøn.

Framme i Thyborøn och vagnarna ska snart avgå tillbaka mot Lemvig och vidare till Vemb.

Interiörbild från tåget. Trevliga vagnar och trevlig bana, ett besök rekommenderas varmt trots att det ligger lite avsides från de mest trafikerade stråken i Danmark.

På återresan steg jag av i Lemvig och fortsatte med buss. Tåget ger sig av mot Vemb, bakom tåget syns banans depå.

På bangården stod vagn 15 uppställd och såg lite sliten ut. Även snöplogen var uppställd, den behövdes inte denna dag då termometern visade 33 plusgrader.

I stationshuset i Lemvig fanns en föraning om vad som komma skall, nya tåg som ersättare för Lynetterna lär nu vara beställda.

Från Lemvig tog jag bussen till Struer, sedan vidare med tåg via Holstebro till Skjern. Sista biten, mellan Lem och Skjern, fick tåget hålla 40 km/h på grund av ett signalfel och därmed sprack bytet i Skjern. Det blev knappt 2 timmars väntetid i denna metropol med knappt 8000 invånare. Nåja, det fanns åtminstone en trivsam stationsmiljö att studera!

En Lint-motorvagn tillhörande Arriva med ett tåg från Esbjerg till Herning byter körriktning i Skjern. Jag fick studera Skjern en stund till innan mitt tåg mot Esbjerg anlände.

Framme i Esbjerg stod en IR4 redo att ge sig av som ett InterCity-tåg mot Köpenhamn. Dit skulle även jag, men inte med tåget på bilden.

Jag ville åka IC4 och valde därför detta regionaltåg mot Aarhus och bytte sedan i Fredericia för vidare resa mot Köpenhamn.

Framme i Ny Ellebjerg var solen på väg ner när ett tåg bestående av en vit IR4 och en röd IC3 passerade på slutspurten in mot Köpenhamn H. Jag själv tog mig vidare till hotellet och började planera för nästa dag...

SJK-medlem Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Midsommar hos grannen [Del 2]

Citat Ursprungligen postat av Jesper O Visa inlägg
    Då tar vi nästa del av midsommarfirandet hos grannen! Del 1 hittar ni här: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-grannen-Del-1

På midsommardagens morgon stod den här Desiro-motorvagnen klar för avgång från Holstebro mot Skjern. Jag åkte med två stationer, till Vemb, och bytte där till en lite äldre motorvagn...

Lemvigbanen (Vemb - Lemvig - Thyborøn) trafikeras ännu några år av äldre Lynett-motorvagnar (Y-tog). Här ses Ym 39 under riktningsbytet i Lemvig på turen från Vemb till Thyborøn.

Framme i Thyborøn och vagnarna ska snart avgå tillbaka mot Lemvig och vidare till Vemb.

Interiörbild från tåget. Trevliga vagnar och trevlig bana, ett besök rekommenderas varmt trots att det ligger lite avsides från de mest trafikerade stråken i Danmark.

På återresan steg jag av i Lemvig och fortsatte med buss. Tåget ger sig av mot Vemb, bakom tåget syns banans depå.
    Tack för bilder! Detta är sannerligen det riktiga Danmark, bortom större städer.

Holstebro station är fin, påminner om Kystbanens stationer bland annat. Inte så konstigt egentligen, arkitekten var densamme: Heinrich Wenck.

Lemvigbanen ska man absolut åka, så länge den nu trafikeras av Y-tog. Själv åker jag ditåt i augusti. Det ska bli kul.

Ett tips kan vara, att tisdagskvällar går godståg till Cheminova-fabriken, som ju har stickspår från Rønland station. Jernbanen.

Hemstation: Triangeln

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •