Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tågkompaniet till salu?

Bore
    Fripassagerare

Tågkompaniet till salu?

Rykten säger att Tågkompaniet är till salu. Någon som vet hur det ligger till?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågkompaniet till salu?

Vore väl rimligt då det väl är helägt av NSB och norska staten vill säkert att NSB renodlar än mer nu när konkurrensen kommer på allvar även i Norge. Vore också rimligt om NSB skall avyttra andra döttrar typ Nettbuss.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Resenären Visa inlägg
    Vore väl rimligt då det väl är helägt av NSB och norska staten vill säkert att NSB renodlar än mer nu när konkurrensen kommer på allvar även i Norge. Vore också rimligt om NSB skall avyttra andra döttrar typ Nettbuss.
    Nu är jag ingen expert på Norges nya reglering/avreglering, men är det inte så att NSB skall få som huvudsysselsättning att köra tåg (inte att sälja biljetter t.ex.), och att lämna anbud på upphandlad trafik?
    Då passar väl Tågkompaniet in väldigt väl in i den bilden, för det är ju samma roll som Tågkompaniet har, dvs bägge parterna kan ha hjälp av varandra.
    Man skulle kunna tänka sig att omfördela (eller låna ut) personal om ett av bolagen förlorar mycket trafik, och får överskott på personal, och det andra just vunnit en affär.

Sen vet jag inget i själva sakfrågan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag drar mig till minnes att den gången som NSB köpte Tågkompaniet sades det (i vart fall i Norska media) att orsaken var att man ville få erfarenhet av en situation med anbud och upphandling. Detta därför att man väntade sig att det skulle komma även i Norge med tiden.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •