Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Idag för 46 år sedan – Mot Helsingør

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 46 år sedan – Mot Helsingør

Den 2 maj 1972 var Mo-motorvagnen och en manövervagn klara för ännu en tur över "Lille Nord" från Hillerød till Helsingør. Dagen var sval men ångvärmen gjorde resan behaglig.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 46 år sedan – Mot Helsingør

En intressant motorvagnstyp. Dessa var dieselelektriska och hade (om jag inte minns fel) två generatoraggregat som stod bredvid varandra i maskinrummet. Jag åkte en gång 1963 med ett snälltåg från Fredrikshamn till Hamburg. Det drogs hela vägen av två multipelkopplade MO.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    En intressant motorvagnstyp. Dessa var dieselelektriska och hade (om jag inte minns fel) två generatoraggregat som stod bredvid varandra i maskinrummet. Jag åkte en gång 1963 med ett snälltåg från Fredrikshamn till Hamburg. Det drogs hela vägen av två multipelkopplade MO.
    Jag har åkte med samma dragkraft mellan Köpenhamn och Helsingør på 1970-talet. MO beskrevs ibland som "mycket väsen för nästan ingenting" - de var ju inte direkt motorstarka.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    MO var maskinellt lika den första generationens "lyntog" (MS/MB) och användes tidvis, med lämpliga mellanvagnar, som reserv för dessa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad var Sth för denna vehikel eftersom den kunde vara reserv till första generationens lyntåg (som hade vilken Sth?)

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Vad var Sth för denna vehikel eftersom den kunde vara reserv till första generationens lyntåg (som hade vilken Sth?)
    Sth 120 km/h i båda fallen.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den 2 maj 1972 var Mo-motorvagnen och en manövervagn klara för ännu en tur över "Lille Nord" från Hillerød till Helsingør. Dagen var sval men ångvärmen gjorde resan behaglig.
    Trevlig bild. Jag skulle gärna vilja få begreppen "manövervagn" och "tjänstekupé" förklarade för mig. Möjligen har jag sett "tjänstevagn" oxå någonstans.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Trevlig bild. Jag skulle gärna vilja få begreppen "manövervagn" och "tjänstekupé" förklarade för mig. Möjligen har jag sett "tjänstevagn" oxå någonstans.
    Mycket kort: manövervagn saknar drivning, men har en förarhytt så att man slipper göra rundgång, tjänstekupé är en avdelning för tågpersonal, tjänstevagn är ett samlingsbegrepp för fordon som behövs för driften, allt från snöplogar och elrevisionsfordon till manskapsvagnar och omformare.

Men ett råd i allmänhet; starta hellre en ny tråd och ställ den sortens frågor, för det blir ibland väldigt oöverskådligt om en sådan här sedvanlig bildvisningstråd vandrar iväg till helt andra frågeställningar. En del tycker att det är charmigt, andra blir väldigt irriterade. Vi som modererar har väl egentligen inte några sådana synpunkter annat än att själva modereringen blir mycket snårigare.

Med vänlig hälsning
    MJ / mod

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-05-02 klockan 11:43:31.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Manövervagn= vagn utan motor men med förarhytt
    Tjänstekupé= utrymme för ombordpersonalen (=tågets bemanning exkl förare), normalt låsbart

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg

Intressant bild. Normalt försökte man ha den "varma änden" på MO kopplad mot vagnar för att föraren skulle kunna sitta i den "kalla änden" men här var det inte kopplat så. Multipelkopplade MO försökte man koppla med "varma änden" mot varandra. Manövervagnen är nog en CLS.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •