Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Intressant biljettprisskillnad (SJ)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant biljettprisskillnad (SJ)

Jag jämför olika alternativ för resa 25 maj Värnamo-Stockholm och upptäckte att samma tåg 546 kostar 1045:- 2:a klass om man åker från Alvesta, men 285:- om man hoppar på exakt samma tåg från Nässjö.

Det var bara en slump att jag upptäckte den stora skillnaderna mellan stationerna i Småland. Hur kan det komma sig?

(Det överlägset billigaste alternativet är för hela sträckan att åka reskassa JLT Värnamo till Nässjö och sedan separat biljett Nässjö-Stockholm (tot: 389kr)

Senast redigerat av HNJ-Håkan den 2018-05-01 klockan 22:51:35.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Intressant biljettprisskillnad (SJ)

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Jag jämför olika alternativ för resa 25 maj Värnamo-Stockholm och upptäckte att samma tåg 546 kostar 1045:- 2:a klass om man åker från Alvesta, men 285:- om man hoppar på exakt samma tåg från Nässjö.

Det var bara en slump att jag upptäckte den stora skillnaderna mellan stationerna i Småland. Hur kan det komma sig?

(Det överlägset billigaste alternativet är för hela sträckan att åka reskassa JLT Värnamo till Nässjö och sedan separat biljett Nässjö-Stockholm (tot: 389kr)
    Det är väl det dynamiska prissystemet som spökar. Det ska ju korrigera mot efterfrågan så ett välbokat tåg , vilket kan vara delsträcka,prissätts högre. Men här har väl hänt något mystiskt för när jag tittar på förbindelsen så är priset för Alvesta-Nässjö separat 205 kr och Nässjö-Stockholm 285kr , man tjänar alltså på två separata biljetter för samma tåg. Visst kan det vara förmånligare att åka länstrafik på reskassa eller annat sätt men tänk bara på att utan resplusbiljett har du ingen garanti om det händer något oväntat och din anslutning blir försenad.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-01 klockan 23:37:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har varit med om liknande "avarter" flera gånger då jag kollat priser Borås-Stockholm. Dels om man tar resan med SJ på ett "bräde" dels om man delar upp Borås-Alingsås-Stockholm eller Borås-Herrljunga- Stockholm. Kan vara stora prisskillnader på SJ sträckan Alingsås-Herrljunga-Stockholm med samma tåg.........

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Jag gissar att den "trånga sektorn" är mellan Alvesta och Nässjö, och att det beror på att det är en länsgräns där och att det i princip bara är X2000 som passerar den sträckan och fortsätter åt något håll. Att tågen norrifrån (JLT) studsas mot Jönköping, och att tågen söderifrån (Öresundstågen/Kust-till-kust) fortsätter mot Växjö/Kalmar. I alla fall förut, utöver X2000, så var det bara stockarydspendeln som var ett alternativ.

Senast redigerat av pml den 2018-05-02 klockan 12:28:08.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Jag gissar att den "trånga sektorn" är mellan Alvesta och Nässjö, och att det beror på att det är en länsgräns där och att det i princip bara är X2000 som passerar den sträckan och fortsätter åt något håll. Att tågen norrifrån (JLT) studsas mot Jönköping, och att tågen söderifrån (Öresundstågen/Kust-till-kust) fortsätter mot Växjö/Kalmar. I alla fall förut, utöver X2000, så var det bara stockarydspendeln som var ett alternativ.
    Krösatågen ("JLT") körs Växjö-Jönköping.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Krösatågen ("JLT") körs Växjö-Jönköping.
    Ah, jag såg det nu när jag kollade efter vad jag kallade ´stockarydspendeln´ ( https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...ag89_11313.pdf ) . En väldig förbättring när det gäller antal lokala förbindelser.

Senast redigerat av pml den 2018-05-02 klockan 12:57:35.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •