Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Man kan inte längre trampa på Haparandabanan

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Man kan inte längre trampa på Haparandabanan

Vi blev ledsna när vi upptäckte att dressinuthyrningen på Vitvattnet nära Kalix har stängt. Alla fordon har sålts till en annan privat järnväg. Ägaren till företaget berättar att det var omöjligt att hålla järnvägen fri från undervegetation och plantor.

Info: http://riipibo.se/aktiviteter/

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Man kan inte längre trampa på Haparandabanan

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Vi blev ledsna när vi upptäckte att dressinuthyrningen på Vitvattnet nära Kalix har stängt. Alla fordon har sålts till en annan privat järnväg. Ägaren till företaget berättar att det var omöjligt att hålla järnvägen fri från undervegetation och plantor.

Går det inte tåg på Haparandabanan eller är Haparandabanan någon annan bana än den nuvarande till Haparanda? (likt Simrishamnsbanan som det blev sån förvirring kring i en annan tråd)

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Går det inte tåg på Haparandabanan eller är Haparandabanan någon annan bana än den nuvarande till Haparanda? (likt Simrishamnsbanan som det blev sån förvirring kring i en annan tråd)
    Det finns ju gamla Haparandabanan via Karungi och nya Haparandabanan via Kalix.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det finns ju gamla Haparandabanan via Karungi och nya Haparandabanan via Kalix.
    Och gamla banan Morjärv-Karungi-Haparanda har nu legat i träda sedan 2012 förrutom då dressincykling på sommaren.
    Upphör även dressinåkningen så finns det väl ingen rimlig anledning att behålla banan utan man får riva upp den.
    För några år sedan kom ett fint bild-reportage från just den dressincyklingen här i PV ,
    vore kanske trevligt med repris.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och gamla banan Morjärv-Karungi-Haparanda har nu legat i träda sedan 2012 förrutom då dressincykling på sommaren.
    Upphör även dressinåkningen så finns det väl ingen rimlig anledning att behålla banan utan man får riva upp den.
    För några år sedan kom ett fint bild-reportage från just den dressincyklingen här i PV ,
    David Larssons fina dokumentation från år 2020. I sju avsnitt. Först västerut till Morjärv och sedan hela sträckan till Haparanda och tillbaka till startplatsen Vitvattnet!

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...A4rv-21-bilder
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...5kan-17-bilder
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...tnet-20-bilder
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...A4ck-20-bilder
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...anda-20-bilder
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...A4ck-20-bilder
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...tnet-17-bilder

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Davids bildreportage är verkligen värt att titta på. David gjorde sin färd för 2 år sedan och redan på hans färd märks det att det var svårt med den sly och vegetation som höll på ett ta över på banan. Det blir svårtrampat när det växer. Och att röja detta är nog ingen uppgift en dressinuthyrare klarar av.

Säkert var det redan då David gjorde sin färd en del människor som kan ha klagat på att det blev svårtrampat på grund av vegetationen. Och på två år hinner vegetation faktiskt ibland växa till sig rätt rejält.

Så troligen återstår väl inget annat än att riva spåret kan jag tänka mig. Men det var en trevlig idé så länge detta varade.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Min fru och jag hyrde en dressin i augusti 2020. Säsongen började väldigt sent på sommaren, eftersom skoteråkare använder järnvägen och packar ihop snön. I augusti, bortsett från några kilometer på båda sidor om Vittvatnet, var plantorna mycket stora. Det här är min bild från den punkt (väster om Vitvattnet) där vi vände oss om.

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Davids bildreportage är verkligen värt att titta på. David gjorde sin färd för 2 år sedan och redan på hans färd märks det att det var svårt med den sly och vegetation som höll på ett ta över på banan. Det blir svårtrampat när det växer. Och att röja detta är nog ingen uppgift en dressinuthyrare klarar av.

Säkert var det redan då David gjorde sin färd en del människor som kan ha klagat på att det blev svårtrampat på grund av vegetationen. Och på två år hinner vegetation faktiskt ibland växa till sig rätt rejält.

Så troligen återstår väl inget annat än att riva spåret kan jag tänka mig. Men det var en trevlig idé så länge detta varade.
    Synd att det inte finns en effektiv spår-röj-maskin som kan köras för att kapa all växtlighet i höjd med räls överkant, eller lägre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har missat Fredrik Tysk bilder från hösten 2015 som Larsson länkar till i sin text. En Fejsbok, men jag kan läsa och skrolla.
    https://www.facebook.com/media/set/?...27056320906820

Passagerare
    Medlem
    jun 2022

Borde inte vara så svår att bygga heller. Rälsen är ju fina styrskenor så att man kan kapa fram till några mm från räls på varje sida utan att riskera klappa i

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det finns färdiga maskiner som kan klara den uppgiften. Rälsgående grävmaskiner med buskröjaggregat på änden av grävarmen skulle enkelt klara det. Men problemet är kostnaden... som alltid i sådana här situationer.

SA

Slösa inte bort din tid på att försöka bli bra på det du är dålig på

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

På en annan järnväg, "dressinbana", så såg jag att man hade byggt nån farkost med 2-4 vanliga gräsklippare, som man körde längs banan. De tog ju inga större träd, men kör man nog ofta så hinner väl inte små buskar växa till sig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Synd att det inte finns en effektiv spår-röj-maskin som kan köras för att kapa all växtlighet i höjd med räls överkant, eller lägre.
    Dressinuthyraren i Sågen hade en sådan redan för tjugo år sedan - som en "grovgräsklippare" som han körde några gånger per säsong. Kapade strax över r ö k. Resultatet såg bitvis ut som en spårväg i gräsmatta, men det fungerade. Antagligen mår inte sliprarna så bra nere i växtligheten, men lasterna är rätt små...

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Det finns färdiga maskiner som kan klara den uppgiften. Rälsgående grävmaskiner med buskröjaggregat på änden av grävarmen skulle enkelt klara det. Men problemet är kostnaden... som alltid i sådana här situationer.

SA
    Är det en sån här du tänker på?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Synd är det visst. Men nu när all trafik är borta, är det någon idé att spårspringa? (att använda gamla banan som vandringsled alltså?)

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Synd är det visst. Men nu när all trafik är borta, är det någon idé att spårspringa? (att använda gamla banan som vandringsled alltså?)

Allt sånt som man normalt inte tillåts på en järnväg får väl här ses som tillåtet. Alltså promenera på spåret, jogga eller rasta hundar. Dock är det inte så bekvämt tycker jag att promenera eller jogga på ett spår med slipers och allt.

Om dom river spåret är det inte omöjligt att det på sikt blir en vandringsled eller cykelväg. Vill de kosta på ordentligt kanske de till och med asfalterar en cykelväg på banvallen.

En fundering från min sida. På Davids bilder visas ett avsnitt med mycket bättre spårstandard. Det är betongslipers där och spåret är där från 1986, då det skedde en omläggning. Kanske det avsnittet kunde behållas för dressiner?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Allt sånt som man normalt inte tillåts på en järnväg får väl här ses som tillåtet. Alltså promenera på spåret, jogga eller rasta hundar. Dock är det inte så bekvämt tycker jag att promenera eller jogga på ett spår med slipers och allt.

Om dom river spåret är det inte omöjligt att det på sikt blir en vandringsled eller cykelväg. Vill de kosta på ordentligt kanske de till och med asfalterar en cykelväg på banvallen.

En fundering från min sida. På Davids bilder visas ett avsnitt med mycket bättre spårstandard. Det är betongslipers där och spåret är där från 1986, då det skedde en omläggning. Kanske det avsnittet kunde behållas för dressiner?
    Troligen inte så bekvämt, men kanske något att ta sig för för den sanna tågnörden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Banan Arvidsjaur-Jörn är - åtminstone bitvis - skoterled på vintrarna. Antar att det hjälper till att hålla efter slyet, alternativt att folk håller efter slyet så skoterleden ska fungera..

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Banan Arvidsjaur-Jörn är - åtminstone bitvis - skoterled på vintrarna. Antar att det hjälper till att hålla efter slyet, alternativt att folk håller efter slyet så skoterleden ska fungera..
    Jag har gått Kårsta-Rimbo som revs 1982 men banvallen ligger kvar intakt.
    Förvånansvärt lite sly och växtlighet, förutom de första 100 meterna från Kårsta.
    Det lär vara populärt att rida längs leden och även vilda djur har den som transportled.
    Till min överraskning stod jag plötsligt alldeles framför en älg som valde att snabbt fly sin väg och skrämde med sig en hel flock. Gissar att en älg även kan passa på att käka sly ?
    Det är en trevlig promenad f.ö , banvallen är lite mjölig som en sandstrand ungefär och man ska inte gå om det nyss har regnat mycket.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •