Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Lite Österlen

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Lite Österlen

Två bilder från den s.k. Österlenbanan, den 23 mars i år. Då var det knappt någon vår i sikte annat än lite vintergäck här och var. Här passeras Ö Tommarps station, utan uppehåll sedan 2003. Stationshuset är upprustat men verkar stå tomt.

Bjärsjö, en gång sista anhalten innan Simrishamn. Tommarpsån ringlar i förgrunden. Två vardagliga bilder i all sin enkelhet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lite Österlen

Stiliga bilder må jag säga!

Den lila färgen kommer väl till pass mot den skånska geggamojan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Behövs det verkligen dubbla tågsätt till Simrishamn?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej det gör det inte. Men det körs dubbla tågsätt för att slippa en massa avkopplingar och tillkopplingar i Ystad hela tiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så det är bättre att låsa upp ett tågsätt för en onödig resa än att koppla av och på. Anade att det var så. Tack.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Så det är bättre att låsa upp ett tågsätt för en onödig resa än att koppla av och på. Anade att det var så. Tack.
    Sträckan Ystad-Malmö är enkelspårig och har många möten. Ett par minuters förlängd gångtid på grund av tillkoppling spräcker hela schemat.

Så det finns inte så mycket att välja på innan det byggs dubbelspår Ystad-Malmö.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Är bägge tågsätten öppna för resande, eller låser man ett (som Åke K tror)?
    Jag skulle gissa att det tar onödigt lång tid att köra ut alla resande och låsa ett tågsätt, och det är väl normalt ingen biljettkontroll ombord?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Är bägge tågsätten öppna för resande, eller låser man ett (som Åke K tror)?
    Jag skulle gissa att det tar onödigt lång tid att köra ut alla resande och låsa ett tågsätt, och det är väl normalt ingen biljettkontroll ombord?
    Normalt (alltid?) är båda tågsätten öppna. Biljettkontroll förekommer ombord.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Normalt (alltid?) är båda tågsätten öppna. Biljettkontroll förekommer ombord.
    OK. Jag menade egentligen om det förekommer biljettvisering, dvs alla nypåstigna kontrolleras inom någon station. Extra kontroller med kontrollgrupper kan förstås alltid förekomma förutsätter jag.
    Har man visering måste man ju antingen ha 2 som viserar eller en som går emellan enheterna på ungefär varje hållplats/station, när bägge enheterna är öppna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågvärden byter tågsätt lite då och då längs sträckan de kör för att kontrollera biljetterna. Sen tillkommer ju extra kontroller ibland. Båda tågsätten är alltid öppna för resande om inte det är nått fel på nått av dem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har haft lite svårt för de moderna Pågatågens lite mörkare lila nyans, men jag måste erkänna att den gör sig bra på bild.

Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Jag har haft lite svårt för de moderna Pågatågens lite mörkare lila nyans, men jag måste erkänna att den gör sig bra på bild.
    Ja, det var mycket tal om det där i början när tågen var nya. Att det inte var lila utan blå färg. Oavsett vilket är det snygga bilder med snygga tåg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •