Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Malmtåg i midnattssolen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Malmtåg i midnattssolen

Järnvägsmuseet körde malmtåg med ångloket R976 och elloket Dm3 1246-1247-1248 under natten till söndagen.

https://jarnvagar.nu/anga-under-midnattssolen/

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Malmtåg i midnattssolen

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Järnvägsmuseet körde malmtåg med ångloket R976 och elloket Dm3 1246-1247-1248 under natten till söndagen.

https://jarnvagar.nu/anga-under-midnattssolen/
    Väldigt fina bilder i reportaget, och roligt höra att nästan allt gått bra!

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Håller med, fina bilder i midnattssolen. Dock ett fel i reportaget, enligt senaste uppgifter på facebook så har luftkompressorn på R976 gett upp och därmed blir SJK'arna snuvade på ångloksturen. Ska visst bli Da 888 drom drar istället.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Litet synd att man inte hade gamla malmvagnar litt Mas / Mar som hade passat bättre till loken. Finns det inga sådana bevarade i trafikdugligt skick?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Litet synd att man inte hade gamla malmvagnar litt Mas / Mar som hade passat bättre till loken. Finns det inga sådana bevarade i trafikdugligt skick?

Det finns bevarade vagnar av den typ du tänker på, men troligen inte i tillräckligt antal för att få ihop till ett tågsätt som ser något sånär realistiskt ut.

För min del tycker jag nästan att det är ännu läckrare att de tog de vanliga moderna malmvagnarna och satte dessa efter ångloket. Det blir lite roliga kontraster

När det gäller Dm3 så passar faktiskt moderna malmvagnar bättre än Mas/Mar. Även om de till vardags oftast drog en lite äldre generation än dagens, så drog de ändå stora kraftiga malmvagnar med centralkoppel

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Håller med, fina bilder i midnattssolen. Dock ett fel i reportaget, enligt senaste uppgifter på facebook så har luftkompressorn på R976 gett upp och därmed blir SJK'arna snuvade på ångloksturen. Ska visst bli Da 888 drom drar istället.
    Stämmer, här strax efter ankomsten till Vassijaure!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •