Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Godståg - hur lång tid tar det att bromsa ett 1500 tons godståg från 80 till 0

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Godståg - hur lång tid tar det att bromsa ett 1500 tons godståg från 80 till 0

Är det någon sakkunnig här som kan hjälpa mig med att svara på hur lång tid det tar för att bromsa ett tåg (från tillslag till stopp) från 80 respektive 50 km per timme.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Godståg - hur lång tid tar det att bromsa ett 1500 tons godståg från 80 till 0

Citat Ursprungligen postat av Franko Visa inlägg
    Är det någon sakkunnig här som kan hjälpa mig med att svara på hur lång tid det tar för att bromsa ett tåg (från tillslag till stopp) från 80 respektive 50 km per timme.
    Man brukar nog räkna med att från 80 km/h är bromssträckan cirka 800 m. Skulle bromsningen vara kontinuerligt lika stor skulle det innebära drygt 7 sekunder, men eftersom det finns en viss tillsatstid gissar jag på 10 sekunder.

På motsvarande sätt gissar jag att vid 50 km/h klarar man sig på strax över 5 sekunder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Godståg - hur lång tid tar det att bromsa ett 1500 tons godståg från 80 till 0

Citat Ursprungligen postat av Franko Visa inlägg
    https://www.tydal.nu/article/bromsstrackor/

Fyll i hastighet och tryck på "godståg".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man brukar nog räkna med att från 80 km/h är bromssträckan cirka 800 m. Skulle bromsningen vara kontinuerligt lika stor skulle det innebära drygt 7 sekunder, men eftersom det finns en viss tillsatstid gissar jag på 10 sekunder.

På motsvarande sätt gissar jag att vid 50 km/h klarar man sig på strax över 5 sekunder.
    7 eller 10 sekunder?

Det gick en gammal svensk film med C-G Lindstedt som hette en nolla för mycket.

Här blev det nog en nolla för lite......

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

För godståg är de förhållandevis vanligt med en bromsprocent på ungefär 100 (~0.75 m/s^2). Denna retardation ger att de tar 30 s att bromsa från 81 km/h till stop givet att tillsättningstiden räknas bort. Däremot kan bromsprocenten och således även retardationsförmågan variera kraftigt mellan olika godståg. Ett malmtåg har exempelvis en bromsprocent på 72 som tom och 41 som fullastad. Utöver detta är bromsprocenten ett värde för att uppskatra fullbromsretardationen och behöver nödvändigtvis inte stämma överens med den faktiska retardationen, den ske faktiskt allra helst vara något lägre en den faktiska retardationen för för att skappa vissa säkerhetsmarginaler.

Hälsningar
    Axel L

Senast redigerat av Axel L den 2022-07-02 klockan 11:09:32.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    7 eller 10 sekunder?

Det gick en gammal svensk film med C-G Lindstedt som hette en nolla för mycket.

Här blev det nog en nolla för lite......

Helt rätt!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    https://www.tydal.nu/article/bromsstrackor/

Fyll i hastighet och tryck på "godståg".
    Sajten har alternativen X2000, persontåg, godståg, malmtåg.
    Man skulle önska X2000, andra motorvagnståg, persontåg med lok, godståg, malmtåg.

Eller har motorvagnståg såsom Regina och X61 ungefär samma bromsegenskaper som X2?
    Eller anses X2000 ha exceptionella bromsegenskaper?

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-07-03 klockan 09:08:11.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Eller har motorvagnståg såsom Regina och X61 ungefär samma bromsegenskaper som X2?
    Ja, på Regina anger man 1,11 m/s^2 som retardationstal och på X2 1,12 m/s^2. På X10-X14 anger man också 1,12 m/s^2. X61 vet jag inte, men det finns ingen anledning att ange mer.

I praktiken tror jag att X2 behöver runt 1 200 meter. X40 behöver 1 100 meter och Regina runt 850 meter. Det gäller om man nödbromsar vid goda adhesionsförhållanden. Att Regina sticker ut beror mest på att det är kort tillsättningstid då bromsarna tillsätts direkt och inte indirekt via styrventil som på andra fordon.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ja, på Regina anger man 1,11 m/s^2 som retardationstal och på X2 1,12 m/s^2. På X10-X14 anger man också 1,12 m/s^2. X61 vet jag inte, men det finns ingen anledning att ange mer.

I praktiken tror jag att X2 behöver runt 1 200 meter. X40 behöver 1 100 meter och Regina runt 850 meter. Det gäller om man nödbromsar vid goda adhesionsförhållanden. Att Regina sticker ut beror mest på att det är kort tillsättningstid då bromsarna tillsätts direkt och inte indirekt via styrventil som på andra fordon.
    Alternativen i https://www.tydal.nu/php/tag/broms.php låter lite som 1990-talet. (X2000, persontåg, godståg, malmtåg)
    Nu kunde det alltså vara bättre med "motorvagnståg, persontåg med lok, godståg, malmtåg".

Förresten står det för godståg 11 sekunders tillsättningstid.
    Men i första grenen i denna tråd står det, vad står det egentligen?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Alternativen i https://www.tydal.nu/php/tag/broms.php låter lite som 1990-talet. (X2000, persontåg, godståg, malmtåg)
    Nu kunde det alltså vara bättre med "motorvagnståg, persontåg med lok, godståg, malmtåg".

Förresten står det för godståg 11 sekunders tillsättningstid.
    Men i första grenen i denna tråd står det, vad står det egentligen?
    Om du med första grenen syftar på första svaret (fast varför skrev du inte det då?) så har jag redan erkänt att det blev en nolla för lite. Då skulle det bli 30 sekunders tillsättningstid, så den är ju väl tilltagen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En sak jag aldrig reflekterat närmare över - hur varierar tillsättningstiden mellan fordonen i tågsättet (om det tar x sekunder innan första vagnens broms börjar tillsättas och y sekunder för sista vagnen, är tillsättningstiden linjär så det tar (x+y)/2 sekunder för vagnen i mitten eller något annat) och ser tillsättningen likadan ut för den första vagnen som den sista vagnen (om tid från påbörjad bromsning av den enskilda vagnen tills önskad bromskraft uppnåtts skiljer sig från första vagn till sista vagn).

Börjar man modellera en bromsning av ett tågsätt lite mera noga antar jag att det blir rätt komplext..

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    En sak jag aldrig reflekterat närmare över - hur varierar tillsättningstiden mellan fordonen i tågsättet (om det tar x sekunder innan första vagnens broms börjar tillsättas och y sekunder för sista vagnen, är tillsättningstiden linjär så det tar (x+y)/2 sekunder för vagnen i mitten eller något annat) och ser tillsättningen likadan ut för den första vagnen som den sista vagnen (om tid från påbörjad bromsning av den enskilda vagnen tills önskad bromskraft uppnåtts skiljer sig från första vagn till sista vagn).

Börjar man modellera en bromsning av ett tågsätt lite mera noga antar jag att det blir rätt komplext..
    De borde troligtvis inte vara särskild svårt att modellera tillsättningstiden och få ett användbart resultat. För lokförare används en tabell för att beräkna tillsättningstiden beroende på fordonssättets bromsgrupp (P/R, G, Ö) och längd. En mer komplex modell kan vara att beräkna tillsättningstiden för den bromsade vagn i fordonssättet med längst tillsättningstid beroende på vagnens position fordonssättet och bromskategori (G, P, R).

Hälsningar
    Axel L

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •