Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ibland fungerar (nästan) allt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ibland fungerar (nästan) allt

Rätt mycket av det som sägs och skrivs om järnvägen tenderar att bli det som ekonomerna visst kallar för avvikelserapportering, dvs. att man uppmärksammar (mest) när det inte går som det ska. Jag tänkte därför bidra med en liten berättelse om när (nästan) allt gick som det var planerat:

Jag hade lovat mitt då tioåriga barnbarn H en resa med morfar, helst med tåg (barnbarnen ska ju skolas in till det rätta resesättet), som present. Och H var snabb och önskade sig ett nattågsresa till Kiruna (från Jönköping, där hon bor). Det dröjde sedan på grund av corona och annat innan resan hann bli av. Så H hade fyllt elva, och var nästan tolv, när vi gav oss iväg för ett par veckor sedan. Vi åkte Västtåg 7248 till Skövde, SJ 446 till Stockholm, Vy 92 till Boden och Vy 96 till Kiruna. På hemvägen åkte vi Vy 93 Kiruna Stockholm (med byte till sovvagn i Boden), SJ 429 till Skövde och Västtåg 7237 till Jönköping. Allt gick helt enligt tidtabell. Under framresan kom vi t.o.m. för tidigt till Nattavaara, så lokföraren erbjöd dem som ville att stiga av och lufta sig i tio minuter.

Bagateller. Vid hemfärden fungerade inte sänglampan vid H:s bädd och det saknades tvål till handfatet. Men tågvärden erbjöd raskt en annan och fullt utrustad kupé i stället. H tyckte också att erbjudandena för barn var lite dåliga i SJ:s bistro -- hon hade då ätit rätt många pannkakor hos Vy... Vidare saknade hon en meny i SJ:s bistro (hon lärde sig raskt detta bra ord, under resorna med Vy).

Tillfrågad efteråt vad hon tyckte var bäst med morfarsresan, sa H att det var toppen att åka sovvagn. Sämst tyckte hon var ett moment av visningen i Kiruna-gruvan (ja, vi hann med det också).

Kul att resa med vetgiriga barn. Hoppas att jag kan erbjuda något liknande till de barnbarn som kommer härnäst i ålder... Och kul att järnvägssverige visade sig från sin bästa sida.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ibland fungerar (nästan) allt

Härligt! Det gäller att leda som föredöme. Bra där!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •