Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 79

Ämne: Preliminärt utlåtande tillbudet Garsås –*Rättvik

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Slutrapport (SHK) om tillbudet Garsås – Rättvik

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Slutrapporten kommer inom två månader.
    Nu har slutrapporten om tillbud till kollision mellan
    tåg 8121 och tåg 9672 på sträckan Garsås–Rättvik publicerats av Statens haverikommission.

https://www.havkom.se/assets/reports...rt-Garsås.pdf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Preliminärt utlåtande tillbudet Garsås –*Rättvik

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Dålig elektrisk kontakt för Reginan på grund av något på rälerna (från trä som det verkar) gjorde att fientliga tågvägar kunde ställas. Se rapporten från haverikommissionen här: Statusrapport (Preliminärt utlåtande) SRJ 2022:02.

En riktig järnvägare förstår väl förresten följande (åtminstone en signalare): "En beläggning på rälerna innebar att spårledningen inte blev belagd". Och visst säker man beläggning om en belagd spårledning?
    Man kan tycka att en Regina med 8 axlar ska kunna kortsluta de båda rälerna med minst en axel, men är spåret fyllt med fruset skräp så kanske inte.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man kan tycka att en Regina med 8 axlar ska kunna kortsluta de båda rälerna med minst en axel, men är spåret fyllt med fruset skräp så kanske inte.
    Spåret var inte fyllt med fruset skräp, det var rälerna som hade en hård beläggning. Uppenbarligen så hård att kontakt ej uppstod mellan räl och fordon.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Spåret var inte fyllt med fruset skräp, det var rälerna som hade en hård beläggning. Uppenbarligen så hård att kontakt ej uppstod mellan räl och fordon.
    Enligt "cyberfriend" så bestod beläggningen av krossad och frusen flis.
    Vilket jag kategoriserar som "fruset skräp" om det ligger på/i spåret.
    Dessutom svarade du inte på frågan, som var om inte ett 8-axligt fordon borde kortsluta de båda rälerna med minst en axel.
    Frågan var inte om det som låg på rälerna var skräpigt eller inte.
    Får man fråga vad som låg på rälerna, du som vet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dessutom svarade du inte på frågan, som var om inte ett 8-axligt fordon borde kortsluta de båda rälerna med minst en axel.
    Varför läser du inte rapporten i stället? Den kom ju häromdagen, signaturen ”Jens” länkade till den i inlägg 21 och den besvarar alla dina frågor. Alla tidigare inlägg i tråden kan du helt enkelt bortse från!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Jag skiljer på spåret (som är hela överbyggnaden med ballast, slipers, räler med mera) och själva rälerna. Därav min kommentar.

Det spelar väl ingen roll om du har 8 eller 16 axlar om beläggningen är över längre sträcka än fordonets totala längd.
    Jag vet inte mer om vad som låg på rälerna än vad som står i rapporten. Läs!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Det är väl bäst att du läser den slutliga rapporten som kom idag, där finns till och med flera bilder på beläggningen.
    Jag har bara skummat lite, men uppfattar att man inte lyckats komma fram till exakta innehållet i beläggningen (alltså vad mer än flis och sånt).

Ett par citat:

"De beskrev beläggningen ”som att det var fryst, olja, med något vitt och massa” och ”det såg ut som en isbeläggning”. De gjorde därför försök att värma upp beläggningen med gasolbrännare men den smälte inte. Beläggningen kunde i stället skrapas loss motsvarande en skraplott."

"Beläggningen hade en isolerande verkan som gjorde det svårt att mäta spårledningsspänningarna med testkablarna mot rälens ovansida. Först efter att ha skrapat av beläggningen fick mätutrustningen elektrisk kontakt mot rälerna."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag noterar att varken kåda eller harts förekommer som hypotes i rapporten för vad den organiska delen av beläggningen bestod av.
    Kåda och harts är ju nära förknippade med barrved.
    Ja, jag spekulerar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Olika typer av last har olika krav på hur den får lastas, vilket inte tycks ha nått fram till alla. Det lutar åt att det blir krav på att flis ska vara täckt.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

I det stora hela så finns det ingen exakt förklaring, och ingenting hindrar att samma situation uppkommer när som helst igen.
    Borde det inte finnas nåt larm som tydligare varnar om ett tåg plötsligt "försvinner"?
    Nu upptäcktes det ju nästan av en slump?

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

Jag tycker att det är väldigt märkligt om flis i så stora mängder skulle kunna träffa rälen och ligga kvar. Om man skulle stå och ösa ut flis med en spade under färd skulle jag gissa att flisen flög iväg av fartvinden och en ytterst minimal mängd skulle hamna på rälen.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av cyberfriend Visa inlägg
    Jag tycker att det är väldigt märkligt om flis i så stora mängder skulle kunna träffa rälen och ligga kvar. Om man skulle stå och ösa ut flis med en spade under färd skulle jag gissa att flisen flög iväg av fartvinden och en ytterst minimal mängd skulle hamna på rälen.
    Rapporten konstaterar att man inte vet hur beläggningen uppkommit. Flisteorin är en, men som du säger, att få flis att ligga kvar på själva rälen är inte enkelt.

En annan slutsats är att det kan bero på bristfällig lastförankring. Detta är ju lite motsägelsefullt då man samtidigt säger att man inte kan säga något om uppkomsten.

Kan det vara fråga om att vätska har frigjorts från lasten och på något sätt kommit i kontakt med rälen? Detta kan ju ha sin uppkomst i något helt annat än flis, även om KTH inte kunde fastställa vad beläggningen innehöll.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Preliminärt utlåtande tillbudet Garsås –*Rättvik - Nu med slutrapporten.

I det stora hela så finns det ingen exakt förklaring, och ingenting hindrar att samma situation uppkommer när som helst igen.
    Borde det inte finnas nåt larm som tydligare varnar om ett tåg plötsligt "försvinner"?
    Nu upptäcktes det ju nästan av en slump?
    Det tycker man ju borde vara möjligt att åstadkomma. Slocknar indikeringen går larmet.

Rapporten

Senast redigerat av Ville den 2022-06-11 klockan 11:57:45. Anledning: Lagt in rapporten även här

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det tycker man ju borde vara möjligt att åstadkomma. Slocknar indikeringen går larmet.
    Precis, det går att implementera i manöversystemet till en låg kostnad utan krav på godkännande. Men ännu bättre är ju att implementera en passagekontroll i själva signalställverket, som kontrollerar att fordon inte försvinner. På sträckor som den här, där linjeblockeringen är en funktion i ett datorställverk, är det ju vansinne att det inte redan finns ett sådant villkor.

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

En fundering till; När lokföraren passerade järnvägsövergången där bommarna inte fälldes, borde han snabbare ha vidtagit nån åtgärd?

Om det tex skulle ha varit nåt fel på tåget som orsakade detta? Eller det kanske inte kan inträffa?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En fundering till; När lokföraren passerade järnvägsövergången där bommarna inte fälldes, borde han snabbare ha vidtagit nån åtgärd?

Om det tex skulle ha varit nåt fel på tåget som orsakade detta? Eller det kanske inte kan inträffa?
    Föraren ska anmäla det inträffade men behöver inte stanna om inget inträffar. Vägskydd kan ju vara felaktiga även av andra skäl.

Jag har varit med om att bommar gått upp framför ett stillastående tåg när det var kraftig beläggning av sand på rälsen, då tog jag ett kontaktdon och kortslöt spåret, men det var ju för att jag lätt kunde inse att tåget blivit isolerat. I full fart hade ju säkert hanteringen blivit en annan.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Träflis nära orsaka tågolycka

Ett tunt skikt av träflis på rälerna var nära att orsaka en tågolycka i Dalarna i februari förra året.
    En alert fjärrtågklarerare förhindrade att ett persontåg kolliderade med ett godståg.

https://jarnvagar.nu/traflis-nara-orsaka-tagkollision/

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: Träflis nära orsaka tågolycka

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Ett tunt skikt av träflis på rälerna var nära att orsaka en tågolycka i Dalarna i februari förra året.
    En alert fjärrtågklarerare förhindrade att ett persontåg kolliderade med ett godståg.

https://jarnvagar.nu/traflis-nara-orsaka-tagkollision/
    Befintlig tråd:
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...%A4ttvik/page2

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Olika typer av last har olika krav på hur den får lastas, vilket inte tycks ha nått fram till alla. Det lutar åt att det blir krav på att flis ska vara täckt.
    Jo, som vi sett blir det ju otäckt annars.

*förlåt, den var oemotståndlig - sätter mig frivilligt i utvisningsbåset*

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Dålig elektrisk kontakt för Reginan på grund av något på rälerna (från trä som det verkar) gjorde att fientliga tågvägar kunde ställas. Se rapporten från haverikommissionen här: Statusrapport (Preliminärt utlåtande) SRJ 2022:02.

En riktig järnvägare förstår väl förresten följande (åtminstone en signalare): "En beläggning på rälerna innebar att spårledningen inte blev belagd". Och visst säker man beläggning om en belagd spårledning?
    Vilket var skälet till att SHK utredde detta ? Det fanns varken personskador eller materiella diton. Alltså borde det finnas nåt speciellt annat skäl som gjorde att händelsen skulle köras igenom av SHK då det väl normalt inte ligger ligger under deras ansvar.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •