Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70

Ämne: SJ Oslotåg

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

SJ Oslotåg

SJ två planerade IC-tåg Stockholm - Oslo i varje riktning över Kristinehamn - Daglösen - Kil under avstängningen Karlstad - Kristinehamn, har ju hittills varit inställda mellan Kristinehamn och Oslo de första tre veckorna och bussersatta på den sträckan. Från måndag 4 juli har de dock funnits med i bokningssystemet igen. Kollar jag nu idag så är dock båda förbindelserna i riktning Oslo slutsålda hela nästa vecka och den andra förbindelsen på eftermiddagen slutsåld från Oslo. Man kan ju misstänka att man stoppat bokningen för att man inte vet om man har personal till att köra tågen då heller (eller att man prioriterar personalen till annat), men i så fall skulle man inte köra ett tåg i ena riktningen under veckan. Det uppdämda behovet av att resa är säkert stort så att det blir slutsålt vissa dagar är iofs möjligt, men man kör ju dessa tåg med rätt många vagnar runt helgerna normalt. Nu är antal vagnar en bemanningsfråga till viss del också låt vara!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: SJ Oslotåg

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    SJ två planerade IC-tåg Stockholm - Oslo i varje riktning över Kristinehamn - Daglösen - Kil under avstängningen Karlstad - Kristinehamn, har ju hittills varit inställda mellan Kristinehamn och Oslo de första tre veckorna och bussersatta på den sträckan. Från måndag 4 juli har de dock funnits med i bokningssystemet igen. Kollar jag nu idag så är dock båda förbindelserna i riktning Oslo slutsålda hela nästa vecka och den andra förbindelsen på eftermiddagen slutsåld från Oslo. Man kan ju misstänka att man stoppat bokningen för att man inte vet om man har personal till att köra tågen då heller (eller att man prioriterar personalen till annat), men i så fall skulle man inte köra ett tåg i ena riktningen under veckan. Det uppdämda behovet av att resa är säkert stort så att det blir slutsålt vissa dagar är iofs möjligt, men man kör ju dessa tåg med rätt många vagnar runt helgerna normalt. Nu är antal vagnar en bemanningsfråga till viss del också låt vara!
    När jag tittar idag 1 juli så finns det inga SJ-tåg kvar t/fr Oslo under hela juli.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

SJ:s trafik mellan Oslo och Stockholm denna sommaren har utvecklat sig till en dålig parodi. Hade en tågresa bokad Oslo-Kristinehamn tur och retur 29 juni, fick meddelande om bussersättning så lyckades efter en stunds väntan boka om resan via SJ:s chatt. Nu ska jag åka 5 juli och har inte fått något meddelande om buss men när jag söker på resor till/från Oslo den dagen (och resten av juli) så kommer inte längre tågen upp som du säger utan bara bussersättningar som dessutom uppges vara fullbokade...

Försökte kontakta SJ via chatten för att reda ut vad som händer men möttes av meddelandet att försöka igen senare p g a hög belastning. Möjligheten att ta kontakt via Messenger på Facebook har man stängt sedan tidigare så det är väl bara telefonen som återstår. Men det är inte speciellt lockande att sätta sig i telefonkö ett par timmar.

Man ställer in tågen och gör sig oanträffbara - vilken affärsidé!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

De bör väl inte vara ett särskild stort problem med bussersättning så länge som ma använder bra bussar. God utsikt får man troligtvis oberoende av alternativen, de enda som skiljer sig är perspektivet och detta gäller främst om man sitter längst fram i bussen.

Hälsningar
    Axel L

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    De bör väl inte vara ett särskild stort problem med bussersättning så länge som ma använder bra bussar. God utsikt får man troligtvis oberoende av alternativen, de enda som skiljer sig är perspektivet och detta gäller främst om man sitter längst fram i bussen.

Hälsningar
    Axel L
    Inget problem med bussersättning?! Har du åkt buss? Det är trångt, guppigt, orörligt, hemska toaletter och bara allmänt segt. Funkar nån timme, sen är det dags att röra på sig. Nej, tacka vet jag tåget!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Inget problem med bussersättning?! Har du åkt buss? Det är trångt, guppigt, orörligt, hemska toaletter och bara allmänt segt. Funkar nån timme, sen är det dags att röra på sig. Nej, tacka vet jag tåget!
    Dessutom är hantering av information om resan oftast under all kritik. Både före resan (biljettköp) och under resan. Störningshanteringen ska vi inte tala om.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Jag har personligen åkt buss ganska långa sträckor utan några större problem. Här är några exempel.
    * Bergkvara (Torsås kommun) - Stockholm 1 tillfälle
    * Kalmar - Västervik (och omvänt) 4 tillfällen (~2.5 h)
    * Torsås - Växjö (och omvänt) 2 tillfällen
    * Kalmar - Lund (och omvänt) 2 tillfällen
    * Västervik - Linköping 1 tillfälle
    * Karlstad - Hallsberg 1 tillfälle
    * Umeå - Piteå (och omvänt) 3 tillfällen (~ 3.5-4 h)
    * Luleå - Skellefteå 3 tillfällen (~ 2-2.5 h)

Utöver dessa exempel tillkommer även ett antal längre bussresor med minst 1 byte).

Hälsningar
    Axel L

Medlem
    nov 2019

Jag har personligen åkt buss ganska långa sträckor utan några större problem. Här är några exempel.
    * Bergkvara (Torsås kommun) - Stockholm 1 tillfälle
    * Kalmar - Västervik (och omvänt) 4 tillfällen (~2.5 h)
    * Torsås - Växjö (och omvänt) 2 tillfällen
    * Kalmar - Lund (och omvänt) 2 tillfällen
    * Västervik - Linköping 1 tillfälle
    * Karlstad - Hallsberg 1 tillfälle
    * Umeå - Piteå (och omvänt) 3 tillfällen (~ 3.5-4 h)
    * Luleå - Skellefteå 3 tillfällen (~ 2-2.5 h)

Utöver dessa exempel tillkommer även ett antal längre bussresor med minst 1 byte).

Hälsningar
    Axel L
    Är allt detta bussersättning för tåg?
    Det är en avsevärd skillnad i hantering, kundbemötande etc. mellan att åka ordinarie expressbussar (har jag inget emot) och ersättningstrafik för tåg (som jag skyr som pesten).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Frederik Visa inlägg
    Hade en tågresa bokad Oslo-Kristinehamn tur och retur 29 juni
    De bör väl inte vara ett särskild stort problem med bussersättning så länge som ma använder bra bussar.
    Där finns även folk som åker en visst trafikslag för resans skull. Lite svårt att jämföra utsikten längs ovanligt bana (Kil - Nykroppa - Kristinehamn) med utsikten från en motorväg. Så jag håller inte med att det är en icke-problem.

Mvh mormax

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Där finns även folk som åker en visst trafikslag för resans skull. Lite svårt att jämföra utsikten längs ovanligt bana (Kil - Nykroppa - Kristinehamn) med utsikten från en motorväg. Så jag håller inte med att det är en icke-problem.
    Exakt! Många - inte bara järnvägsentusiaster - reser med tåg p g a komforten, reseupplevelsen eller andra personliga orsaker. Speciellt om man är turist/fritidsresenär som många är nu på sommaren. Har man valt att åka tåg och inte buss så ska man inte behöva argumentera för att man vill åka tåg. Bussersättning kan vara okej om man ser på resan som en opersonlig boskapstransport mellan A och B.

Poängen här är också att SJ inte ersätter tågen Oslo-Stockholm med buss p g a banarbetena på Värmlandsbanan. Man har länge planerat att köra omledda tåg för de långväga resenärerna via Kil-Nykroppa-Kristinehamn. Det är dessa tågen man nu i flera omgångar med väldigt kort varsel ställer in. Vi pratar om tåg mellan två nordiska huvudstäder, att SJ inte klarar/vill prioritera dessa är pinsamt dålig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Frederik Visa inlägg
    Poängen här är också att SJ inte ersätter tågen Oslo-Stockholm med buss p g a banarbetena på Värmlandsbanan. Man har länge planerat att köra omledda tåg för de långväga resenärerna via Kil-Nykroppa-Kristinehamn. Det är dessa tågen man nu i flera omgångar med väldigt kort varsel ställer in. Vi pratar om tåg mellan två nordiska huvudstäder, att SJ inte klarar/vill prioritera dessa är pinsamt dålig.
    Instämmer, även om jag planerade mest "nördresa" den vägen. Det skulle ha även förekommit ett möte mellan SJ IC-tågen i Storfors, om så är fallet, då kan det tyvärr lukta bussersättning under hela perioden, "win-win" - Trafikverket behöver inte att bemanna stationen om trafiken uteblir...

Senast redigerat av mormax den 2022-07-01 klockan 13:42:10.
    Mvh mormax

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Dessutom är hantering av information om resan oftast under all kritik. Både före resan (biljettköp) och under resan. Störningshanteringen ska vi inte tala om.
    Borde det inte vara en ren vinst för SJ att köra dessa tåg?
    Hur mycket har Karlstad/Göteborg lokf kört på Oslo de senaste åren?
    Blir ju bara övningskörning på norska SIR om man roterar runt personalen.
    Men så avancerat tänker nog inte SJ nuförtiden.
    Ställ in - kör buss!

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Ställ in - kör buss!
    Bäst för SJ hade varit att köra tåg. Det hade man ju beställt tåglägen för. Men vad ska SJ göra när personal saknas (delvis självförvållat)? SJ vill köra tåg, men kan inte. Som så vanligt i Postvagnen tycks folk tro att den valda lösningen är vad operatören vill. Det är ofta stor skillnad mellan vad operatören egentligen vill och vad den tvingas till p g a de rådande omständigheterna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Min ersättningsbuss Kristinehamn-Karlstad 22 juni vid Karlstad station:

Skulle ha åkt Stockholm-Kil med tåg 611 den 22 juni och redan den 16e fick jag ett SMS att tåget var inställt och fick tillbaka pengarna rätt omgående.
    Bokade istället Stockholm-Karlstad den 22 med 611-Buss.
    Vid ankomst Kristinehamn står det 3 ersättningsbussar inne men ingen att fråga vilken som går till Karlstad för jag antar att inte alla körs dit,
    så jag går in i den längst fram men får meddelande av chauffören att"det är den bakom som går till Karlstad".
    Går in i den bakom och får samma svar,ty det var den(på bilden)som var skyltad Oslo som även stannade i Karlstad...
    Fullt i så gott som alla 3 bussarna och vi var få som skulle till Karlstad.
    Innan ankomsten Kristinehamn gjorde tågpersonalen bra och tydliga utrop så dom ska inte klandras.
    Tåg 611 innan avgång från StockholmC där rulltexten förklarar att det är bussersättning Kristinehamn-OsloS:

Lite tråkigt att man inte fick åka loktåg via Nykroppatriangeln/Ulf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Instämmer, även om jag planerade mest "nördresa" den vägen. Det skulle ha även förekommit ett möte mellan SJ IC-tågen i Storfors, om så är fallet, då kan det tyvärr lukta bussersättning under hela perioden, "win-win" - Trafikverket behöver inte att bemanna stationen om trafiken uteblir...
    Vad är skälet då för inställande väster om Kristinehamn?
    De har ju sålt biljetter?

Är det Trafikverkets planering, nytt banarbete/trafikstopp,
    eller SJ:s bemanning,
    eller något annat.

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vad är skälet då för inställande väster om Kristinehamn?
    De har ju sålt biljetter?

Är det Trafikverkets planering, nytt banarbete/trafikstopp,
    eller SJ:s bemanning,
    eller något annat.
    Det har väl framkommit i tråden att det är personalbrist? Läs Kippus inlägg.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Min ersättningsbuss Kristinehamn-Karlstad 22 juni vid Karlstad station:

Skulle ha åkt Stockholm-Kil med tåg 611 den 22 juni och redan den 16e fick jag ett SMS att tåget var inställt och fick tillbaka pengarna rätt omgående.
    Bokade istället Stockholm-Karlstad den 22 med 611-Buss.
    Vid ankomst Kristinehamn står det 3 ersättningsbussar inne men ingen att fråga vilken som går till Karlstad för jag antar att inte alla körs dit,
    så jag går in i den längst fram men får meddelande av chauffören att"det är den bakom som går till Karlstad".
    Går in i den bakom och får samma svar,ty det var den(på bilden)som var skyltad Oslo som även stannade i Karlstad...
    Fullt i så gott som alla 3 bussarna och vi var få som skulle till Karlstad.
    Innan ankomsten Kristinehamn gjorde tågpersonalen bra och tydliga utrop så dom ska inte klandras.
    Tåg 611 innan avgång från StockholmC där rulltexten förklarar att det är bussersättning Kristinehamn-OsloS:

Lite tråkigt att man inte fick åka loktåg via Nykroppatriangeln/Ulf
    Vart gick de andra bussarna då, om de inte gick ända till Karlstad? SJ gör väl inga uppehåll mellan Kristinehamn och Karlstad?

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Ställ in - kör buss!
    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Bäst för SJ hade varit att köra tåg. Det hade man ju beställt tåglägen för. Men vad ska SJ göra när personal saknas (delvis självförvållat)? SJ vill köra tåg, men kan inte. Som så vanligt i Postvagnen tycks folk tro att den valda lösningen är vad operatören vill. Det är ofta stor skillnad mellan vad operatören egentligen vill och vad den tvingas till p g a de rådande omständigheterna.
    Klart man vill köra tåg, men inte till vilket pris som helt. Man annonserar ju inte förbindelser som man sen inte kan köra. Att det en gång i tiden fanns en tågplan, de får man ibland glömma, när det inte finns personal att bemanna med. Sånt överlåter man till konkurrenterna.
    Sen är det ju väl känt att tågpersonal är livegen, enligt Postvagnen. Tyvärr så hade väl någon på firman läst för mycket här och börjat tänka så också, eftersom man glömde bort att personalen vill ha ett liv utanför jobbet också.
    Den där fadäsen lär företaget få lida av ganska länge... Sen kan vi väl hoppas att i allafall Postvagnsresenärerna snart lär sig att järnvägspersonal Inte är livegen utan har rätt till ett liv.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Klart man vill köra tåg, men inte till vilket pris som helt. Man annonserar ju inte förbindelser som man sen inte kan köra. Att det en gång i tiden fanns en tågplan, de får man ibland glömma, när det inte finns personal att bemanna med. Sånt överlåter man till konkurrenterna.
    Sen är det ju väl känt att tågpersonal är livegen, enligt Postvagnen. Tyvärr så hade väl någon på firman läst för mycket här och börjat tänka så också, eftersom man glömde bort att personalen vill ha ett liv utanför jobbet också.
    Den där fadäsen lär företaget få lida av ganska länge... Sen kan vi väl hoppas att i allafall Postvagnsresenärerna snart lär sig att järnvägspersonal Inte är livegen utan har rätt till ett liv.
    Tveksamt man har den personalbristen i både Ks och G vad det gäller Norgekörningen.
    Förvisso har många timisar försvunnit under pandemin.
    Men hade jag varit psf, heter säkert någonting annat numera, hade jag om nu inte övningsåkning enligt SIR planen behövs, lagt en timmis på hotell i Khn och kanske en på Xosl eller annat lämpligt ställe så hade det enda tåget till Oslo kunnat gå enligt tidtabell.

Senast redigerat av 1524 den 2022-07-01 klockan 16:25:14.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Vem och när skulle någon skribent i Postvagnen skrivit (eller antytt) att tågpersonal är livegen?
    Det måste jag ha missat i så fall. Kan du ge en länk?

(sen har Postvagnen ingen uppfattning om någonting, utan det finns bara skribenter som skriver sina personliga uppfattningar i Postvagnen)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •