Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Filmat lokalresor på tunnelbanan

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Filmat lokalresor på tunnelbanan

Hej Postvagnsresenärer.

Detta blir en liten reseberättelse i flera dimensioner. Dels i min egen hemstad, eller åtminstone runt min egen hemmaregion Stockholm, dels om miniatyrernas värld, och dels en sorts inre resa. Men också en berättelse om hur det kan gå eller inte gå, då man vill dokumentera något spårrelaterat.

Jag hade helt andra planer för denna idag, än att skriva inlägg här. Jag har laddat ett par veckors tid för den ursprungligen tänkta aktiviteten. Jag skulle bara göra en sista koll nu på morgonen, och då insåg jag att, nej, jag får ställa in min tänkta aktivitet. Efter några koppar kaffe, mognade tanken att jag skriver här i Postvagnen istället. Helt spontant, utan plan för hur berättelsen fortsätter. Men ändå, en aktivitet.

Generellt, ett visst slumpmoment har ofta infunnit sig i mina resor. Som att inte på förhand boka logi dit jag ska, eller att jag inte har klart för mig vilka aktiviteter jag ska göra på plats. Tyvärr har jag inte varit så flitig att dokumentera mina resor i bilder, och eftersom en bild säger mer än tusen ord, så har jag inte så mycket att berätta om dem.

Men det senaste året har det ändå blivit en sorts resa i bilder, och mot slutet faktiskt även en resa med spårinnehåll. Det är ändå flera slumpmoment som spelat in, i att det blivit en del bilder, och som leder fram till en serie händelser, som i slutändan ledde fram till detta inlägg här. Fulvarning för att resan inleds med bil. Jag utgår ifrån att skarpa ögon med behörig befogenhet rensar vid behov.

För ett år sedan, sommaren 2021, började resan med att en person som står mig nära bestämde sig för att köpa ny bil. Sådant händer då och då i bekantskapskretsen, men i just detta fallet så var det några saker som spelade in.

Och då kommer vi till det första slumpmomentet att vi drabbades av en världsomfattande pandemi. Somliga säger att det inte är en slump att det hände, utan att det är mer eller mindre förutsägbart att förr eller senare kommer sådant ske. Så det slumpvisa kan vara förutsägbart.

Men det ledde naturligtvis till mindre kollektivt resande, för såväl mig som för andra. I avsaknad av bil ledde inte ledighet till så många resor eller aktiviteter. Sådant kan ju leda till att man läser mer på internet, och blir aktiv där t ex.

Men jag ville göra något för att kunna förflytta mig, även resa, under tider med restriktioner. Och då tänkte jag att jag kanske borde överväga att skaffa bil. När jag hörde om den där bilförnyelsen tänkte jag att jag kunde höra om det var möjligt för mig att köpa den avpolleterade bilen. Hur som helst, så blev det.

Som boende i Stockholmsregionen så har jag ju så gott som alltid förflyttat mig med kollektiva färdmedel. Gärna spårburna. Men med det följer att man kanske väljer bort aktiviteter som är lite mindre lätta att genomföra utan bil.

Och det fanns en sådan aktivitet jag velat genomföra i flera år, men skjutit upp som varande lite bökigt. Och det var att besöka Modeljärnvägens hus i Uppland. Apropå det, passa på att besök dem nu i sommar. Det är väl värt resan dit! Här kommer länk till dem: https://www.modelljarnvagenshus.se/

Väl där, filmade jag modelltåg, så mycket jag orkade (och batteriet orkade).

Jag uppskattar mycket det initiativ som tagits där, inte bara att bygga egna modelljärnvägar, utan också ta hand om och bevara andras verk. Flera av dem säkerligen välkända för Postvagnens publik. Många av modellerna hämtar inspiration och har förebild från svensk järnvägstrafik!

När jag kom hem, tänkte jag att jag vill promota det här på något sätt, och då fick jag ingivelsen att jag kunde lägga upp dem på YouTube. Jag ville också göra en berättelse om varje modelljärnväg, så det blev ett projekt under en tid.

Modelljärnvägar är ett väldigt nischat ämne, såväl på YouTube, som möjligtvis i Postvagnen. För att nå en lite större publik, bestämde jag att kanalnamnet skulle vara på engelska, och att det skulle finnas valbara undertexter, på några utvalda språk, även nordiska. Sedan, eftersom det inte är en egen modelljärnväg jag visar, utan andras, så med alla dessa faktorer i begrundande, kom jag fram till att kalla kanalen Visit a Model Railroad, länk:

https://www.youtube.com/channel/UCqe...WOGAiFZfHubEbw

När jag ändå var i farten, blev det några andra filmer av helt annan karaktär, om företeelser runtomkring i den region jag bor. De kunde jag inte publicera i samma kanal, så då blev det en till kanal, som jag kallar See Stockholm around, länk:

https://www.youtube.com/channel/UCe9...814UGriC8LU9Hw

Nu gör vi ett raskt hopp i berättelsen, till något som har järnvägsanknytning i den kanalen. En dag i våras kom jag körande på Södertäljevägen, och vad skådade mitt högra öga om inte en sprillans ny tunnelbanevagn, som stod uppställd på industrispåret vid Liljeholmen. Under leverans varande, och inväntande natten, för att forslas vidare på Tvärbanans spår till tunnelbanedepån i Norsborg (får man förmoda). Raskt några girar med bilen och parkering på näraliggande gata, och ut och filma!

Ja, det var ju en stillastående tunnelvagn. Den rörde sig inte, så det blev inte mycket till rörelse i filmen. Då rörde jag kameran istället, och fångade järnvägstunneln under Nybodahöjden. Ja, det ena slumpmomentet föder det andra. Då tänkte jag kunde ju gå en liten promenad längs det där industrispåret som kom ut ur den där tunneln. Och så blev det. Då var man plötsligt vid de gamla brofästen för gamla stambanesträckan vid Liljeholmsbron. Så blev det lite filmat av dem, och så var det enkelt att tänka att man skulle filma återstoden av det industrispåret bort mot cementdepån vid Mälaren, som snart ska flyttas, och så hade man i all enkelhet material till en liten episodfilm om C30 och industrispåret vid Liljeholmen (länk nedan).

Ja, då fanns det en helt annan berättelse på min lilla YouTube-kanal. Och då märkte jag, att det fångade en något större publik, än den då obefintliga. För det kunde jag se i den statistik, som är privilegiet för YouTube-filmare att kunna följa. Uppenbart har YouTube's algoritmer och/eller googling från potentiella tittare identifierat den videon som mer intressant än de tidigare jag gjort.

Så då tänkte jag, att jag kanske skulle växla in på det spåret. Alltså, göra fler videos om spårtrafik. Och så har det blivit de senaste två månaderna.

Den där nya tunnelbanevagnen leder ju till att gamla tunnelbanevagnar utrangeras. När jag undersökte saken, eller möjligen nöjde mig med att tänka igenom saken, så insåg jag ju att de allra äldsta tunnelbanevagnarna stod på akut tur för utrangering.

Jag insåg också att med sommartidtabellen, så kommer glesare trafik i tunnelbanan, och då skulle det bli ännu färre äldre tunnelbanevagnar i trafik. Det visste jag ju sedan tidigare, att då det är glesare trafik så är det i första hand de äldsta tunnelbanevagnarna som får vila.

Jag insåg att jag verkligen akut ut måste ut och filma de allra äldsta tunnelbanevagnarna, alltså C6 på Röda linjen, från början av 1970-talet, om jag skulle få någon chans att fånga dem. Alltså ställde jag mig på en lämplig central station. Vilket blev Mariatorget, som ungefär den mest mittersta stationen på nätet, för att inom låt oss säga en timmes tid, så skulle det vara flera C6-tåg som skulle passera.

Trodde jag. Jag väntade och väntade, men inget C6-tåg kom. Där passserade det ena C20-tåget efter det andra, och i lite mindre utsträckning det ena C30-tåget efter det andra, men inget C6-tåg kom.

Var det redan för sent? Nej, sent omsider kom äntligen ett C6-tåg. Raskt klev jag in i tåget, och insåg snabbt att den mest belastade sträckan på linjen, kanske inte är den optimala om man vill filma själva interiören i vagnen. Men så blev det. Jag följde den hela vägen till Mörby centrum. Där klev jag av och filmade lite utanför C6-vagnen, och så följde jag med den tillbaka till Tekniska högskolan.

Medan jag väntade på ett C6-tåg vid Mariatorget, hade jag filmat en del andra tåg, så det har varit ett ganska digert filmmaterial jag hade. Men jag insåg att det skulle kräva en hel del handpåläggning. Stabilisering, rotering, klippning och beskärning. Och så ska man sammanfoga det till en berättelse också, och försöka komma med kloka texter också. Med kloka texter menar jag one-liners underst i bild, som varken stör ljudet (förstås), som är en del av helhetsupplevelsen, eller skymmer bilden för mycket.

Men den där C6-resan har i alla fall, med viss möda, lett fram till tre olika filmberättelser, med C6 som huvudrollsinnehavare, birollsinnehavare respektive statist:

Huvudrollsinnehavare: Film om C6, där jag tar med filmat material runt Mörby centrum (inkl glimt av 2651) , länk:

https://www.youtube.com/watch?v=XuX1PCg5mHM

Birollsinnehavare: En film med tre olika generationer tunnelbanevagnar, filmade på en och samma plats, på en och samma dag, länk:

https://www.youtube.com/watch?v=-s4c2Sxnj9k

Statist: En åktur mellan Slussen och Gamla stan, där jag filmar ett parallelåkande tunnelbanetåg på Gröna linjen. I det fallet var det själva parallellåkandet som var poängen, och inte just att jag färdades i ett C6-tåg, så jag gör inte en sak av det i själva filmen. Men då kan jag ju berätta det här istället, länk:

https://www.youtube.com/watch?v=lyO_zF3X3SE

Så inträffar ytterligare ett sådant där slumpmoment, som påverker skeendet. När jag kommit hem och sitter och redigerar filmerna, vad skådar mitt vänstra öga då? Jo, den allra äldsta tunnelbanevagnen överhuvudtaget har fastnat på film, vid flera tillfällen, helt oavsiktligt! Jag pratar då om C6 med vagnsnr 2651, den först levererade med formellt leveransdatum 30 juni 1970.

Men inte fick jag ändan ur vagnen intill och såg till att åka med den. Här har jag suttit i vagnen intill och åkt både till och från Mörby centrum, i en vagn kopplad precis intill en sådan kronjuvel som 2651, utan att jag hade en aning om det, och utan att jag tog initiativ till att kolla vad som verkligen fanns med i tåget jag åkte med!

Ska jag gråta över att jag satt i vagnen intill 2651, utan att jag kunde förmå mig till att tänka efter om den vagnen kunde finnas med i tunneltåget? Eller skratta över att jag genom en lycklig slump faktiskt lyckades fånga vagn 2651 i ett par filmsekvenser?

Jag väljer att sk(r)att mig lycklig över att jag faktiskt lyckades fånga C6 2651 på bild samma månad som sin sista tjänst.

Jag visste ju att 2651 skulle fylla 52 år 30 juni 2022, idag då detta skrivs. Men skulle jag våga vänta så länge, med att göra en speciell film om den? Med information om att efter midsommar var det definitivt sommartrafik, och att den då kanske skulle ha tagit semester. Kanske definitiv semester? Jag hade ju i alla fall 2651 skapligt på bild, och tyckte att det behövdes något mer än att jag bara åkte med den, för att motivera ännu en YouTube-video. Inuti ser den ju likadan ut som de andra C6-vagnarna. Men en födelsedag, kunde vara en lämplig dag för uppvaktning, tänkte jag.

Och så var planen för idag. Att ägna några timmar att jaga den vagnen, filma och sedan lägga upp en ny video.

Men så, när jag förbereder mig, så når mig en uppgift att inte bara 2651, utan alla C6-vagnar överhuvudtaget tagits definitivt ur trafik nu! Dagens plan inställd, och därmed dagens resa! Men jag kan ju travestera Ulf Lundell som sade att en inställd spelning är också en spelning. Då kan ju jag säga att en inställd resa är också en resa!

Jag tycker nog ändå, att det är ett tillräckligt skäl att skriva om det i Postvagnen, att jag fångade några C6-tunnelvagnar på film, strax innan de försvann. Och att jag rentav under redigeringen observerade en speciell vagn, som jag inte ens observerade då jag filmade!

Hur som helst, på denna 52-års födelsedag för C6 2651, så blev inte uppvaktningen som jag hade hoppats. Men jag kan i alla fall hylla denna veteran, som under (nästan) 52 års tid gjorde trogen tjänst på tunnelbanan. Den blev faktiskt den äldsta vagnen nånsin att tjänstgöra på tunnelbanan. De äldsta C2-orna hann inte riktigt ikapp, för de blev inte riktigt 50 år i trafik, innan de dåtida nya tunnelvagnarna C20 tagit över deras uppgifter.

Så, denna dag, 30 juni 2022, vill jag hylla hippa C6 2651, med ett fyrfaldigt hipp, hipp, hipp, hipp, hurra!

Nu ligger C14 och C15 i farozonen för undanskuffande. Den senaste filmen jag gjort, handlar faktiskt om dem. Jag gjorde några observationer under en kort tur T-Centralen – Kungsträdgården, som jag delar med mig av i filmen. Kanske kan det roa en och annan, med igenkännande eller aha-upplevelse. Länk:

Jag har inte några väldigt konkreta planer över vad jag ska filma i framtiden. Men jag har ju märkt att filmer med spårtrafik har en större publik än annat innehåll jag gjort. Även om gradskillnaden är liten, det är fortfarande låga temperaturer. Så jag ska väl inte skriva om det så mycket mer här. Man kan prenumerera och bli notifierad, om man så önskar. Men jag har väl ändå tänkt att jag ska följa järnvägsspåret och hålla mig en del på det framöver.

God sommar!

Två utvalda filmer från See Stockholm around, som jag nämnde ovan:

Och så en utvald film från Visit a Model Railroad, som är en modelljärnväg som en del av er både känner till och säkert känner igen sig i:

Senast redigerat av X1000 den 2022-07-05 klockan 21:26:53. Anledning: Uppdaterade länkar

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Sv: Filmat lokalresor på tunnelbanan

Det blev en anniversary video iaf.
    Stort grattis till C6 nr 2651 som fyller 52 år i trafik idag.
    Video från idag:

PS. Tur att man inte reservationslöst litar på Wikipedia, så här stod det på Wikipedia idag (länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/C6_(tunnelbanevagn))
    "Sista dagen med C6 i trafik var 23/6-2022 och därmed var alla kontaktorvagnar uttagna ur trafik.

C6 rullade på tunnelbanans spår i ca 52 år, (levererades 30 juni 1970, rullade sista gången den 23 juni 2022 i passagerartrafik). "

Senast redigerat av krillan den 2022-06-30 klockan 22:58:55.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Sv: Filmat lokalresor på tunnelbanan

Till ovanstående kan också tilläggas att det är väl mer än ca 20 år sedan alla kontaktorvagnar togs ur trafik. Däremot har C6 kampådrag från General Electric.

Det kan också tilläggas att planen kanske var att alla C6 skulle tas ur trafik 23/6 då vintertidtabellen avslutades. Men att kanske någon tyckte att C6 nr 2651 skulle få rulla en sista gång på sin födelsedag. Var det inget större underhåll än städning som skulle utföras enligt planen efter 23/6 så är det är det ju möjligt att köra tåget en dag till. Med större underhåll menar jag då inte renovering, utan den lite större genomgång som görs efter några dygn i trafik.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •