Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Tågkartan - tjänst från trafikverket

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Tågkartan - tjänst från trafikverket

UNT.se skriver idag om Trafikverkets tjänst "Tågkartan" som ett hjällpmedel för att kunna hålla reda på försenade tåg. Även 1409.se nämns, en tjänst som unt skrivit om tidigare och som även PV använder för trafikinformation.

Länk till Tågkartan.

"Försenade och uteblivna tåg hör till vardagen för inte minst Uppsalapendlarna.Tågkaos är något som UNT skrivit en hel del om under årens lopp. Någon lösning på det problemet tycks dessvärre ännu dröja. Däremot presenterar Trafikverket en ny e-tjänst, så att resenärer åtminstone får reda på om och hur länge tågen förväntas bli försenat.

Tågkartan är utvecklad av Trafikverket och är en tjänst där man kan se aktuella positioner för alla persontåg i trafik, direkt i mobilen. Med undantag för ett fåtal rälsar som inte styrs av Trafikverket, exempelvis Roslagsbanan. Tågkartan är ännu under utveckling, beroende på allmänhetens intresse så kan den snart bli en egen app.

– Vi ser det här lite som ett försök och vi vill gärna ha synpunkter på den. Vi är väldigt nyfikna på att se vad folk tycker, säger Tomas Gustafsson, enhetschef på Trafikverket.

Sedan tidigare finns ett antal appar från privata aktörer som visar aktuella positioner för tågen via Trafikverkets öppna spårsignalsystem. Bland dem finns appen "1409", som utvecklades 2020. "

Text : unt.se

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tågkartan - tjänst från trafikverket

Ger bra överblick, men det man kan sakna från andra tjänster baserade på Trafikverkets API är möjlighet att få verkligt nuläge i förhållande till tidtabell, här visas endast beräknad tid för nästa uppehåll. Eftersom det förekommer att dessa tider är dåligt uppdaterade får man ta dem med en nypa salt.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ger bra överblick, men det man kan sakna från andra tjänster baserade på Trafikverkets API är möjlighet att få verkligt nuläge i förhållande till tidtabell, här visas endast beräknad tid för nästa uppehåll. Eftersom det förekommer att dessa tider är dåligt uppdaterade får man ta dem med en nypa salt.
    Eftersom inte ens Trafikverket ännu lyckats uppfinna kristallkulan, så får du ju som användare även använda din egen fantasi och erfarenhet. Fantasi brukar ju inte vara något problem och erfarenheter ja det varierar väl såklart.

På deras fråga om vad man tycker, sa allafall jag att även andra tåg än resandetåg bör syns, om än anonyma, för annars ser man ju inte hela trafiken. Trovärdigheten minskar om man ser ett tåg paddrra, som inte finns på kartan.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Eftersom inte ens Trafikverket ännu lyckats uppfinna kristallkulan, så får du ju som användare även använda din egen fantasi och erfarenhet. Fantasi brukar ju inte vara något problem och erfarenheter ja det varierar väl såklart.

På deras fråga om vad man tycker, sa allafall jag att även andra tåg än resandetåg bör syns, om än anonyma, för annars ser man ju inte hela trafiken. Trovärdigheten minskar om man ser ett tåg paddrra, som inte finns på kartan.
    Jag vet ju bara hur stor nytta man ofta har av att veta realtidsrapportering utöver Trafikverket osäkra prognoser. Jag efterfrågar således inte kristallkula, bara överföring av tillgängliga uppgifter. Tydligt så?

Medlem
    mar 2018

Jag vet ju bara hur stor nytta man ofta har av att veta realtidsrapportering utöver Trafikverket osäkra prognoser. Jag efterfrågar således inte kristallkula, bara överföring av tillgängliga uppgifter. Tydligt så?
    Då är ju mitt svar att detta torde vara tillgängliga uppgifter, avtappat från fjb-manöversystemen.
    Som i sin tur kommer ur dess rapportounkter, oftast vissa signaler.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Då är ju mitt svar att detta torde vara tillgängliga uppgifter, avtappat från fjb-manöversystemen.
    Som i sin tur kommer ur dess rapportounkter, oftast vissa signaler.
    Ja, det vet jag. Det tråkiga är då att Trafikverket i en i övrigt bra produkt väljer bort den informationen.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Jag tar mig friheten att knycka ett inlägg av Thomas Tydal i en Facebookgrupp ’Järnvägar förr och nu’:
    Trafikverkets satsning ger oss tillgång till GPS-positioner för fler tåg, vilket gör att vi kan ta fram ännu bättre tjänster, så jag välkomnar detta!

Medlem
    mar 2018

Ja, det vet jag. Det tråkiga är då att Trafikverket i en i övrigt bra produkt väljer bort den informationen.
    Vilken information väljer man bort..?

Tramtrain - Bildgalleri

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Vad ni än tycker ovan: Lite roligt tycker jag att det är att titta på den kartan. Här kan man om man vill öppna den i två fönster och därmed se den i olika delar av landet. Och då tittar jag dels på banan kring Öresundsbron och följer de tåg som går där som först och främst är Öresundståg och Pågatåg. Men samtidigt titta på hur det ser ut uppe i norr. Just nu ser jag att det är ett tåg från Norrtåg på väg mot Haparanda. Det är Norrtåg 7186 som är på väg mot Haparanda och är minst 11 minuter sent, troligen ännu senare

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Vilken information väljer man bort..?
    Noggrannare realtidsinformation. Man ser visserligen på rutans gröna färg att många tåg är i tid, men för de som är sena ser man gul färg och en prognos för nästa uppehåll. Denna prognos kan avvika ganska kraftigt från aktuell försening eftersom den måste uppdateras manuellt. Det lär dessutom finnas en systembrist som gör att uppdatering av tid för tåg som än så länge inte kommit in i det egna området riskerar att ytterligare fördröjas.

Medlem
    mar 2018

Noggrannare realtidsinformation. Man ser visserligen på rutans gröna färg att många tåg är i tid, men för de som är sena ser man gul färg och en prognos för nästa uppehåll. Denna prognos kan avvika ganska kraftigt från aktuell försening eftersom den måste uppdateras manuellt. Det lär dessutom finnas en systembrist som gör att uppdatering av tid för tåg som än så länge inte kommit in i det egna området riskerar att ytterligare fördröjas.
    Är man nu inte nöjd, så får man väl använda 1409 istället, där kan man ju klicka på tågnumret och få upp tågstatus. Sen får man ju själv fundera på om ett ev sent tåg kan tänkas ta in tid eller inte. Möjligen kanske jag har en annan syn på detta än du, efter ha jobbat inom trafikledning och bakom spaken rätt många år...

Dessutom kan jag inte se annat än att beräknad tid motsvarar annonserad + försening. Det var länge sedan jag upplevde att man beräknade sånt manuellt, vid andra tillfällen är tåg är stående och man inte vet hur länge det blir stående. I det fallet har jag svårt att att det finns andra sätt att beräkna tiden.

Men men, Tågkartan är ju ett utvecklingsprojekt så det är väl bara att skriva till Trafikverket om dina tankar. För egen del så använder jag väl den invanda 1409, allafall tills vidare.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Är man nu inte nöjd, så får man väl använda 1409 istället, där kan man ju klicka på tågnumret och få upp tågstatus. Sen får man ju själv fundera på om ett ev sent tåg kan tänkas ta in tid eller inte. Möjligen kanske jag har en annan syn på detta än du, efter ha jobbat inom trafikledning och bakom spaken rätt många år...

Dessutom kan jag inte se annat än att beräknad tid motsvarar annonserad + försening. Det var länge sedan jag upplevde att man beräknade sånt manuellt, vid andra tillfällen är tåg är stående och man inte vet hur länge det blir stående. I det fallet har jag svårt att att det finns andra sätt att beräkna tiden.

Men men, Tågkartan är ju ett utvecklingsprojekt så det är väl bara att skriva till Trafikverket om dina tankar. För egen del så använder jag väl den invanda 1409, allafall tills vidare.
    Ja, jag är alldeles nöjd med Tydals tåglägestjänst som är simplare. Det händer i vart fall mig fortfarande att prognostid inte alls stämmer med aktuell försening, men vi åker sannolikt mestadels olika sträckor.

När ett tåg blivit stående gäller det att ha koll på var det borde vara. Har annars varit med om att ringa SJ kundtjänst och bett om störningsbiljett för att mitt bokade anslutningståg blivit stående mellan Limmared och Hestra, första reaktionen hos den jag pratade med var att han såg att det gått från Limmared i rätt tid. Det tog ett tag att få honom att förstå att det borde passerat Gnosjö för att vara i rätt tid.

Sedan kan man självklart alltid göra så att man använder två eller flera tjänster parallellt, exempelvis använder jag ofta avgång.nu för att följa enskilt tåg. Nu kan jag även lägga till Trafikverkets tågkarta för överblickens skull. Jag pekade bara på en förbättringsmöjlighet.

Medlem
    mar 2018

Ja, jag är alldeles nöjd med Tydals tåglägestjänst som är simplare.
    Det är faktiskt där du har storheten i det Tomas gör, simplare och bättre, bara det man behöver...

Det händer i vart fall mig fortfarande att prognostid inte alls stämmer med aktuell försening, men vi åker sannolikt mestadels olika sträckor.
    Mjöligt, jag ser det ju mest från skrivbordet då, eftersom jag i stort sätt aldrig åker tåg (numera).
    Hade iofs tänkt åka i Tyskland denna veckan, men värmen gjorde att jag sköt upp det.

När ett tåg blivit stående gäller det att ha koll på var det borde vara. Har annars varit med om att ringa SJ kundtjänst och bett om störningsbiljett för att mitt bokade anslutningståg blivit stående mellan Limmared och Hestra, första reaktionen hos den jag pratade med var att han såg att det gått från Limmared i rätt tid. Det tog ett tag att få honom att förstå att det borde passerat Gnosjö för att vara i rätt tid.
    Det finns ju faktiskt en brist i nuvarande rapporteringssystem via fjb-systemet, nämligen att då tåg blir stående, så märks inte detta och det är svårt för den som inte är medveten om att man måste titta på tågets tider driftplats för driftsplats (egentligen det som kallas Tågstatus i 1409), för att där se att något hänt. SJ-kundtjänst sitter ju dessutom inte uppdaterade mot alla tåg på samma vis som SJ-trafikledning gör, där man om inte annat ju får ett telefonsamtal från förare eller ombordare. Där skulle säkert en del utbildningsinsatser behövas och möjligen mer teknik.

Sedan kan man självklart alltid göra så att man använder två eller flera tjänster parallellt, exempelvis använder jag ofta avgång.nu för att följa enskilt tåg. Nu kan jag även lägga till Trafikverkets tågkarta för överblickens skull. Jag pekade bara på en förbättringsmöjlighet.
    Avgång.nu så inte roligt ut, föredrar nog Tomas Tydals rena webgränssnitt och appdesign.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Avgång.nu så inte roligt ut, föredrar nog Tomas Tydals rena webgränssnitt och appdesign.
    Men har Tydal någon bra möjlighet att följa ett enskilt tåg längs hela dess sträcka?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Mjöligt, jag ser det ju mest från skrivbordet då, eftersom jag i stort sätt aldrig åker tåg (numera).
    Hade iofs tänkt åka i Tyskland denna veckan, men värmen gjorde att jag sköt upp det.
    Fast även från skrivbordet kan man ibland se att prognos och verklig försening kan hinna divergera ganska mycket innan prognosen ändras. Syns självklart bäst om man inte bara tittar en enstaka gång.

Medlem
    mar 2018

Men har Tydal någon bra möjlighet att följa ett enskilt tåg längs hela dess sträcka?
    Det gör allafall jag här...
    https://1409.se/position?tagNr=544&d...-06-30&lang=sv

Även tåg med flera olika tekniska tågnummer ser man...
    https://1409.se/position?tagNr=94&da...-06-30&lang=sv

Tramtrain - Bildgalleri

Medlem
    mar 2018

Fast även från skrivbordet kan man ibland se att prognos och verklig försening kan hinna divergera ganska mycket innan prognosen ändras. Syns självklart bäst om man inte bara tittar en enstaka gång.
    Om man har tågstatus, så har jag svårt att förstå vad prognoser spelar för roll egentligen. Möjligen kan det ju spela en roll på enkelspår, där man kan tvingas ställa ett sent tåg, för att ta fram ett rättidigt, vilket då slår det sena tåget mer och ger en prognostid.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Det gör allafall jag här...
    https://1409.se/position?tagNr=544&d...-06-30&lang=sv

Även tåg med flera olika tekniska tågnummer ser man...
    https://1409.se/position?tagNr=94&da...-06-30&lang=sv
    Tack för länkarna! Har inte brytt mig om att grotta ned mig i denna del. Känns som en väldigt komplett tjänst i och med att förseningsminuter visas för varje rapportpunkt, plus att även orsakskoderna anges. Motsvarigheten hos avgång.nu är möjligen lite mer överskådlig, men har då i gengäld lite mindre innehåll.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Om man har tågstatus, så har jag svårt att förstå vad prognoser spelar för roll egentligen. Möjligen kan det ju spela en roll på enkelspår, där man kan tvingas ställa ett sent tåg, för att ta fram ett rättidigt, vilket då slår det sena tåget mer och ger en prognostid.
    Ibland spelar ju en felaktig prognos stor roll om felaktigheten utgör skillnaden mellan bruten och upprätthålld anslutning.

Medlem
    mar 2018

Ibland spelar ju en felaktig prognos stor roll om felaktigheten utgör skillnaden mellan bruten och upprätthålld anslutning.
    Tycker inte jag, det använder man fingertoppskänsla till. Att hålla en förbindelse, måste oftast göras i god tid och då har man kontakt med tågledningen, i vart fall om det blir tajt.

Tramtrain - Bildgalleri

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •