Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Tågkartan - tjänst från trafikverket

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tågkartan - tjänst från trafikverket

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tycker inte jag, det använder man fingertoppskänsla till. Att hålla en förbindelse, måste oftast göras i god tid och då har man kontakt med tågledningen, i vart fall om det blir tajt.
    Som resenär är det inte den beslutssituationen utan istället om man ska förbereda sig på att springa eller att vänta.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Som resenär är det inte den beslutssituationen utan istället om man ska förbereda sig på att springa eller att vänta.
    Det ska du som resenär få veta i utrop från ombordpersonalen.
    För det handlar inte om tågentusiaster utan vanliga resenärer.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Och de utgår från att jag inte springer. Jag har lyckats med byte på Cst från norra säcken till spår 11 på en enda minut. Hade jag rättat mig efter ombordpersonalen hade det inte lyckats.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Men jag är faktiskt beredd att hålla med Göran lite här.

Jag har ju ett exempel när jag själv var resenär från Göteborg mot Malmö. Tåget vi skulle åka med var ett X2000 från Stockholm. Söndag eftermiddag och mycket folk.

På tavlorna och i SJ:s app så stod det att inkommande tåg var prognostiserat om 15 minuter. Problemet var bara att jag kunde ta upp trafikbilderna och se att tåget var i Hallsberg fortfarande. Så när vi då fick erbjudandet att ta nästa Öresundståg så tog vi det. Jag nämnde också detta för några i Loungen som skulle med samma tåg, ett par valde att göra som vi men en herre "litade på SJ och väntade på snabbtåget". Jag tror tåget kom till Malmö 4 timmar sent eller något sånt.

Jag har också rådgivit flera släktingar som suttit på 60 minuter sena tåg från Stockholm mot Malmö där prognosen säger att de kommer vara i tid i Malmö. Men utfallet är alltid att det är minst 60 minuter försenat även i Malmö.

Så nej, Trafikverket har ingen kristallkula. Men man borde kunna få med körtiden i prognosen och göra bättre prognoser.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Vi ska bli bättre på information. Det är mantrat inom all kollektivtrafik. Problemet är att man inte kan eller vill förstå att det behövs tillräckligt med levande människor med ansvar för just information. Allting ska numera lösas med teknik och det kan man lägga ner obegränsat med pengar på.

Det herrolsson tar upp handlar ju inte om något olösligt problem utan om Trafikverkets attityd till information, bara läpparnas bekännelse? Då talar jag inte om de enskilda medarbetarna på trafikledningen utan verkets inställning och förmågan att se problemen.

Tänk om medierna visste bakgrunden till att det står i trafikinformationen att ett tåg till Malmö är rättidigt trots att det redan är en timme försenat vid avgång från Stockholm. Varför, det finns sju stycken stuprör som var och en sköter sitt.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Är inte ett av problemen att info inte förs vidare mellan olika dlc? En dlc har ett en timme försenat tåg men nästa dlc har bara skyltat upp en försening på en kvart, vilket var den infon som kom för nästan en timme sedan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hittaringen app utan bara en webbsida.
    App vore betydligt enklare.
    -Per

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Hittaringen app utan bara en webbsida.
    App vore betydligt enklare.
    -Per
    Använder du Android? Öppna webbläsaren, tryck på de tre prickarna och välj "Lägg till på Startskärmen", och voila, så har du en "app"!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Eftersom inte ens Trafikverket ännu lyckats uppfinna kristallkulan, så får du ju som användare även använda din egen fantasi och erfarenhet. Fantasi brukar ju inte vara något problem och erfarenheter ja det varierar väl såklart.

På deras fråga om vad man tycker, sa allafall jag att även andra tåg än resandetåg bör syns, om än anonyma, för annars ser man ju inte hela trafiken. Trovärdigheten minskar om man ser ett tåg paddrra, som inte finns på kartan.
    Jag tycker att de här båda kartorna kompletterar varandra litet.

En sak jag saknar på 1409 är var tåget avgick ifrån. Av ren nyfikenhet alltså . . . . .

Senast redigerat av Ingenjörn den 2022-07-01 klockan 13:19:29. Anledning: Skrivfel

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

Jag använder denna:
    https://traintraffic-test.herokuapp.com/
    Då kan man välja tåg från de operatörer som man är intresserad av, och klickar man på tåget har man möjlighet att få upp tidtabellen för det tåget.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Är inte ett av problemen att info inte förs vidare mellan olika dlc? En dlc har ett en timme försenat tåg men nästa dlc har bara skyltat upp en försening på en kvart, vilket var den infon som kom för nästan en timme sedan.
    Jo visst är det så, men problemet tycks vara olösligt? Finns det ingen teknisk lösning så finns det ingen lösning!!! Jag vet inte hur många kommunikatörer Trafikverket har (100?) men de sysslar nog bara med att uppdatera alla sociala medier och skriva nyhetsbrev, inte att stödja den operativa verksamheten. Tror jag!

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Jo visst är det så, men problemet tycks vara olösligt? Finns det ingen teknisk lösning så finns det ingen lösning!!! Jag vet inte hur många kommunikatörer Trafikverket har (100?) men de sysslar nog bara med att uppdatera alla sociala medier och skriva nyhetsbrev, inte att stödja den operativa verksamheten. Tror jag!
    Hur är det möjligt att det inte sprids elektroniskt via låt säga, datorer?!

Medlem
    mar 2018

Antagligen har Trafikverket en hel del kommunikatörer, men utåt verkar det ju mest vara Bengt Ohlsson som står för kommunikationen.
    På Trafikledningscentralerna finns ju istället Informatörer, som bemannar det arbetsplatser där skyltsystem och utropsanläggningar hanteras. Gissningsvis behöver väl en Trafikledningscentral 12-15 personer för att bemanna 24/7, tar man detta gånger 8 trafikledningscentralers blir ju detta 96-120 personer. Nu kan jag väl i och för sig tänka mig att man har flera kompetenser på centralerna, så man kan jobba med olika saker efter behov.
    Dessutom är jag hyfsat övertygad om att man koll på de tåg som går mot det egna området, så man kan uppdatera skyltningen. Men eftersom det är människor som arbetar, så finns även här alla sorters människor med olika sätt att se på behov osv. Dessutom varierar ju arbetsbelastningen rejält, från helt lugnt till kaos, på 10 sekunder är nog inte så ovanligt.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Aha, trafikledningscentralen Boden har alltså 12-15 informatörer som jobbar 24/7 …

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Aha, trafikledningscentralen Boden har alltså 12-15 informatörer som jobbar 24/7 …
    12-15 informatörer räcker för 2-3 ständigt bemannade tjänster

Medlem
    mar 2018

Knappast, men ska du bemanna dygnet runt året runt, så går det nog åt några. Men alla lär ju inte jobba samtidigt och hela tiden.
    Dessutom ska personal ha semester, vara sjuka, vårda barn osv...

Jag skrev ju faktiskt
    Gissningsvis behöver väl en Trafikledningscentral 12-15 personer för att bemanna 24/7,
    Så man kanske kan fundera lite också, innan man skriver...

Nu kanske just Boden kan ha lite färre, medan Stockholm, Göteborg och Malmö mycket väl kan behöva ha fler tjänster.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Antagligen har Trafikverket en hel del kommunikatörer, men utåt verkar det ju mest vara Bengt Ohlsson som står för kommunikationen.
    På Trafikledningscentralerna finns ju istället Informatörer, som bemannar det arbetsplatser där skyltsystem och utropsanläggningar hanteras.
    Ja, kommunikatörerna ser säkert ned på informatörerna, ändå är det så att båda kategorierna jobbar med att kommunicera information.

Medlem
    mar 2018

Ja, kommunikatörerna ser säkert ned på informatörerna, ändå är det så att båda kategorierna jobbar med att kommunicera information.
    Så är det, men informatörerna är till skillnad mot kommunikatörerna uppdaterade på trafikläget och arbetar operativt. Viss skillnad faktiskt.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Säkert, kommunikatörerna har poäng från universitetet för att kunna hantera och uppdatera alla sociala medier, det måste man förstå! För 25 år sedan fanns inga kommunikatörer, nu har det blivit ett helt skrå. Nu stoppar jag här innan jag blir utslängd från Postvagnen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •