Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ett Rb-lok idag

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Ett Rb-lok idag

Namn:  20220629_202050.jpg
Visningar: 2133
Storlek:  215,4 KB

En dagsfärsk bild från Belgrad idag. Det blev ingen bra bild alls egentligen. Men ett Rb-lok är det i alla fall, eller rättare sagt en "klon" till dessa. Ska man vara noga är dessa lite "hybrider" mellan Rb och Rc. Titta på boggierna som exempel, det är Rc-boggier.

Just det här loket är i otroligt fint skick

Bilden visar i alla fall 441 602 i Belgrad idag under kvällen

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett Rb-lok idag

Intressant! Du har ingen bild inifrån förarhytten om likheten återfinns även där?

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Boggierna är som sagt liknande Rc, men har blockbroms istället för skivbroms.
    Bilderna är tagna i Rijeka, Kroatien i juli 2018.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Intressant! Du har ingen bild inifrån förarhytten om likheten återfinns även där?
    Även om jag såg dörren öppen till hytten och fick full insyn, så kunde jag inte få in en bild så det skulle bli bra, så jag avstod. Vi får se om jag har bättre tur senare. Men Jag kan säga att hyttens inredning i original känns väldigt svensk. Man känner igen sig, men vissa reglage skiljer sig. Störst skillnad är att i original utgörs pådraget av en ratt.

Men många lok är renoverade och hytten är då rejält förändrad invändigt. Så var det med detta lok. Inredningen är så att säga anpassad att påminna om hyttens inredning i moderna lok. Så var det med detta lok. Jag såg att det hade en modern inredning.

Citat Ursprungligen postat av JoBo Visa inlägg

Trevliga bilder på fina lok! I Kroatien har de haft vid det här laget haft så många färgsättningar på sina lok att man tappar räkningen. Men å andra sidan så får vi väl säga att samma sak gäller ju Rc-loken i Sverige. De har ju också funnits i ett otal färgsättningar vid det här laget
    Hur som helst så är de två övre loken ett par lok som tillhör godstrafiken i Kroatien. Det främre grå och blå har en äldre färgsättning medan det bakre har en nyare design. Det nedre blå loket är för persontrafik

Jag skulle nog gissa på att det nedre blå kroatiska loket är i samma skick som det serbiska loket som jag visade. I princip är det nog mest färgen som skiljer. Båda loken är ordentligt helrenoverade och mycket fina

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Fortfarande snygga lok med lite mer strömlinjeformat intryck än Rc. Det är väl frontrutorna som gör det. Men de moderniserade strålkastarna var inte vackra. De ser verkligen påbultade ut.
    https://i.postimg.cc/T3jJsQYs/IMG-20180717-103715.jpg

Senast redigerat av Billy den 2022-07-10 klockan 09:58:35.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Fortfarande snygga lok med lite mer strömlinjeformat intryck än Rc. Det är väl frontrutorna som gör det. Men de moderniserade strålkastarna var inte vackra. De ser verkligen påbultade ut.
    https://i.postimg.cc/T3jJsQYs/IMG-20180717-103715.jpg

Egentligen är det nog lite av originalformen. För även SJ:s lok hade ju denna form med dessa frontrutor. SJ och ASEA tänkte sig nog att alla loken skulle ha dessa frontrutor. Fronten på Rc-loken är påverkad av de rumänska loken. De rumänska loken har visserligen lutande front medan Rc istället har rak front. Men om vi bortser lutningen på fronten så framgår det tydligt. Själva frontrutorna och takformen på Rc-loken är hämtade från de rumänska loken.

Så Rc-lokens front är så att säga lite av en "hybrid" mellan Rb-lokens front och de rumänska lokens front.

Никлас Быгдестам

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Egentligen är det nog lite av originalformen. För även SJ:s lok hade ju denna form med dessa frontrutor. SJ och ASEA tänkte sig nog att alla loken skulle ha dessa frontrutor. Fronten på Rc-loken är påverkad av de rumänska loken. De rumänska loken har visserligen lutande front medan Rc istället har rak front. Men om vi bortser lutningen på fronten så framgår det tydligt. Själva frontrutorna och takformen på Rc-loken är hämtade från de rumänska loken.
    Så Rc-lokens front är så att säga lite av en "hybrid" mellan Rb-lokens front och de rumänska lokens front.
    Ja, Rc-lokens front och frontrutor gjordes så av rent ekonomiska skäl.
    Man konstarerade att det blev billigare med raka linjer än böjda.
    Men jämför man så var nog Rb (och kusinerna i Jugoslavien) mycket elegantare än vad Rc blev.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hur moderniserade?

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Båda loken är ordentligt helrenoverade och mycket fina
    Antar att med "helrenoverade" menas moderniserade. Hur är loken moderniserade? Nya transformatorer utan lindningskopplare? Ny kraftelektronik? Nya motorer? Bibehållna växellådor?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja, Rc-lokens front och frontrutor gjordes så av rent ekonomiska skäl.
    Man konstarerade att det blev billigare med raka linjer än böjda.
    Men jämför man så var nog Rb (och kusinerna i Jugoslavien) mycket elegantare än vad Rc blev.

Det är faktiskt möjligt att det kan ha varit rumänerna som rentav påverkade SJ och ASEA med att ha plana rutor istället före böjda. Rumänerna kan mycket väl ha framfört argument till ASEA om att de ville ha plana rutor och att ASEA tog åt sig dessa rumänska tankar och förde det vidare till SJ. I Sverige hade man annars inget emot böjda rutor på den tiden. Titta på rälsbussarna av Y6-typ som exempel eller på X9. Men i Rumänien började lok litt 60 levereras redan i början på 1960-talet. Redan dessa lok har frontrutor som helt klart leder tankarna till Rc-loken i Sverige. De sitter uppsatta också på ett sätt som klart leder tankarna till Rc, men de är lite mer kvadratiska. Även takformen bär vissa drag av Rc. När de sedan tog fram elloken från ASEA so plattades taket ut på elloken och fönstren blev mer rektangulära. Det är sedan denna takform och dessa rektangulära fönster som sedan kom på Rc-loken.

Så helt klart påverkade rumänerna. Man kan säga att det är "rumänskt" tak" och "rumänska fönster" på Rc-loken

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Rutorna på alla Rc lok byttes ju också ut efter mycket om och men.......till nya med högre hållfasthet efter krav från skyddsombuden. Det inträffade en incident vid möte med X2000 då ett Rc träffades av makadamsprut och föraren blev alldeles full av glassplitter....

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Rutorna på alla Rc lok byttes ju också ut efter mycket om och men.......till nya med högre hållfasthet efter krav från skyddsombuden. Det inträffade en incident vid möte med X2000 då ett Rc träffades av makadamsprut och föraren blev alldeles full av glassplitter....
    De nya säkerhetsrutorna blev ett villkor för att köra 160km/h .
    Så Rc3 fick inte användas för den hastigheten intill att man bytt rutor.
    I stället blev nya Rc6 först med att köra 160 i City-Express.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    De nya säkerhetsrutorna blev ett villkor för att köra 160km/h .
    Så Rc3 fick inte användas för den hastigheten intill att man bytt rutor.
    I stället blev nya Rc6 först med att köra 160 i City-Express.
    Enligt en kollega och vän som tidigare arbetade som lokreparatör lär en Rc-ruta vara 23 mm tjock. Vilket jag är tacksam för efter några påhälsningar av oönskade föremål i rutan genom åren.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JoBo Visa inlägg

Blir väl ingen kaxig sth för ensamt lok då. Rm har väl blygsamma 70 med sina blockbromsar.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Enligt en kollega och vän som tidigare arbetade som lokreparatör lär en Rc-ruta vara 23 mm tjock. Vilket jag är tacksam för efter några påhälsningar av oönskade föremål i rutan genom åren.
    Hur är det med Järnvägsmuseets Rc1 1007? Den ser ju att att ha fått den gamla typen av rutramar. Har den ändå tjockare och säkrare glas eller har den fått lägre sth pga osäkrare rutor?
    PS. Inser nu att den förmodligen aldrig haft högre sth än 135 . Men ändå intressant om den blivit något osäkrare med de nygamla rutorna? DS

Senast redigerat av Billy den 2022-07-12 klockan 07:55:11. Anledning: PS

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Den verkar ha R-broms på 88 ton bromsvikt till skillnad från Rm som har P-broms på 70 ton enligt SLMP 2021. Rb-klonen borde mao bromsa bättre, särskilt då den dynamiska vikten borde vara lägre pga högre utväxling. Dessutom är loket ca 10-12 ton lättare än Rm.

Senast redigerat av JoBo den 2022-07-12 klockan 22:29:31.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •