Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Jätteinvesteringar i norr.

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Jätteinvesteringar i norr.

    Det går trögt med nödvändiga järnvägssatsningar i norr. Detta trots att de utan tvekan skulle vara lönsamma.

    Malmbanan behöver dubbelspår Kiruna-Riksgränsen. Stambanan till norra Norrland är för sårbar, Norrbotniabanan behövs som "dubbelspår" till den. Högre bärigheten söder Sundsvall och dubbelspår till Gävle.

    Ofta framförs argumentet att dessa investeringar inte är "lönsamma" och att industrin borde betala. Om man tittar på 3 aktörer som är helt beroende av dessa järnvägar, LKAB, SSAB och Boliden så sysselsätter de direkt strax under 30000 människor och indirekt många fler. De betalar skatt, arbetsgivaravgifter etc. LKAB som är statsägda har de senaste 10 åren genererat 50 miljarder i vinst. Det motsvarar Botniabanan 3 gånger om! Då LKAB inte skulle fungera utan Malmbanan så är det ju rimligt att koppla ihop bolagets vinst med investeringar i järnväg.

    Så bara genom att titta på dessa 3 företag så har jag väldigt svårt att förstå hur man kan påstå att dessa investeringar inte skulle vara lönsamma.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    105

    Sv: Jätteinvesteringar i norr.

    Det finns gigantiska investeringsbehov i Sveriges infrastruktur och det finns många intressenter med olika agendor. Resurserna är långt mindre. Vart pengarna hamnar är inte alltid logiskt.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •