Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Trafikverkets nya inloggning till körorder...

Robert
    Fripassagerare

Trafikverkets nya inloggning till körorder...

Det var ju inte med överdriven lycka man loggade in i det nya systemet. Det verkar helt klart gälla rikets säkerhet eftersom man skyddar körordersystemet till denna grad.

Användarnamn på 17 tecken.
    Totalt random lösenord som är omöjligt att lära sig samt omöjligt att spara i webbläsaren på 12 tecken.
    Sedan får man ett FLASH-SMS (som inte sparas i telefonen utan försvinner av sig själv, helt magiskt) på 6 siffror.
    Därefter är man inne i rikets mest hemliga. Tydligen kan man inte ens byta lösenord trots att det ska ske automatiskt vid första inloggning enligt instruktion.

Jag förutsätter att SÄPO gjort en koll på alla lokförare också så att inga uppgifter läcks till främmande makt?

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Trafikverkets nya inloggning till körorder...

Lite off-topic, men inte helst.

Kan någon förklara varför det inte är säkert att använda mobilt Bank-id till Trafikverket, men att banker och Skatteverket m fl accepterar detta?

Att hålla reda på och skriva upp lösenord, användarnamn etc till krångliga sådana för Trafikverkets olika tjänster kan väl inte vara så smart.

Retur-sms:et tycker jag är extra lurigt eftersom det på min tfn tenderar att visa sig under ett tidigare skickat på skärmen, så jag ofta tar fel och måste få ytterligare ett skickat innan jag kommit fram till vilket som är det senaste.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det var ju inte med överdriven lycka man loggade in i det nya systemet. Det verkar helt klart gälla rikets säkerhet eftersom man skyddar körordersystemet till denna grad.

Användarnamn på 17 tecken.
    Totalt random lösenord som är omöjligt att lära sig samt omöjligt att spara i webbläsaren på 12 tecken.
    Sedan får man ett FLASH-SMS (som inte sparas i telefonen utan försvinner av sig själv, helt magiskt) på 6 siffror.
    Därefter är man inne i rikets mest hemliga. Tydligen kan man inte ens byta lösenord trots att det ska ske automatiskt vid första inloggning enligt instruktion.

Jag förutsätter att SÄPO gjort en koll på alla lokförare också så att inga uppgifter läcks till främmande makt?

De är ju skönt att vissa av oss slipper sånt där junk. Rätt val av operatör, så slipper med... 😁

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    De är ju skönt att vissa av oss slipper sånt där junk. Rätt val av operatör, så slipper med...
    Är ni på SJ anpassade till den nya säkerheten som krävs i nya systemet? Det låter mycket märkligt att man kan kringgå säkerhetsreglerna bara för att man är en stor järnvägsoperatör.

Senast redigerat av Robert den 2018-05-01 klockan 15:47:25.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu vet jag inget säkert. Men det finns kanske en tanke bakom för utländska förare som inte kan få BankID. Med det sagt så borde det kanske finnas två lösningar. En med BankID och en utan som nu...

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Nu vet jag inget säkert. Men det finns kanske en tanke bakom för utländska förare som inte kan få BankID. Med det sagt så borde det kanske finnas två lösningar. En med BankID och en utan som nu...
    Det kan ju iofs stämma. Men hur många "utlänningar" har vi i övriga tjänster då? Vi på underhållssidan behöver ju använda många olika system.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Är ni på SJ anpassade till den nya säkerheten som krävs i nya systemet? Det låter mycket märkligt att man kan kringgå säkerhetsreglerna bara för att man är en stor järnvägsoperatör.
    Om jag ska gissa så hämtar SJ infon som företag och distribuerar den till användaren via sitt eget system.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Om jag ska gissa så hämtar SJ infon som företag och distribuerar den till användaren via sitt eget system.
    Så är fallet och hur det går till vet nog vår vän Thomas Tydal bäst, men säkerheten lär vara på tillräckligt hög nivå, vilket också gäller användarvänligheten.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Och det är de inte ensamma om. Jag har tillgång till körordersystemet via Trafikverket och kan bara hålla med Robert. Det är oerhört omständigt att ta sig in...
    Lyckligtvis slipper jag använda det just nu, eftersom jag just för tillfället kan använda ett system liknande SJ's.

Senast redigerat av Simon B den 2018-05-02 klockan 01:46:34.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Och det är de inte ensamma om. Jag har tillgång till körordersystemet via Trafikverket och kan bara hålla med Robert. Det är oerhört omständigt att ta sig in...
    Lyckligtvis slipper jag använda det just nu, eftersom jag just för tillfället kan använda ett system liknande SJ's.
    Ett typiskt utslag av fenomenet att de interna delarna i organisationen inte förstår vad det är för gränssnitt de olika användarna behöver ute i verksamheterna som man är till för att serva...

/ D

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Niklasson Visa inlägg
    Ett typiskt utslag av fenomenet att de interna delarna i organisationen inte förstår vad det är för gränssnitt de olika användarna behöver ute i verksamheterna som man är till för att serva...

/ D
    Lite så. Drömmen vore att Trafikverket istället tillhandahöll en relativt basic app liknande Tydals, som alla som idag använder körordersystemet kan få tillgång till. Den behöver inte ha en massa lull-lull, men den ska vara enkel att använda och ha körorderuttag, linjebok och lite trafikinfo. Vill operatörerna ha mer, så fortsätter de med sina egna appar som idag.

Senast redigerat av Simon B den 2018-05-02 klockan 12:19:02.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

För egen del skulle det vara totalt uteslutet att använda/tvingas skaffa mobilt Bank-ID för arbetsrelaterade uppgifter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns ingen annan inloggning som fungerar så bra som Mobilt BankID! Hade varit perfekt att kunna använda det överallt där lösenord och inloggning krävs!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Lite så. Drömmen vore att Trafikverket istället tillhandahöll en relativt basic app liknande Tydals, som alla som idag använder körordersystemet kan få tillgång till. Den behöver inte ha en massa lull-lull, men den ska vara enkel att använda och ha körorderuttag, linjebok och lite trafikinfo. Vill operatörerna ha mer, så fortsätter de med sina egna appar som idag.
    Tror att Trafikverket fastnat för tvåfaktorsinloggning (exempelvis lösenord + sms) så det lär vara grundkravet för deras lösningar.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tror att Trafikverket fastnat för tvåfaktorsinloggning (exempelvis lösenord + sms) så det lär vara grundkravet för deras lösningar.
    Lite så tänker jag också. Risken är ju att Trafikverket kräver en liknande säkerhet från alla som har tillgång till dessa uppgifter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur som helst så har man lyckats skapa ytterligare ett irritations och stressmoment för oss som dagligen måste logga in på detta idiotiska sätt på snålt tilltagen tid innan körning och klargörning av tåg och fordon. Ett stort citronpris till de som skapat detta vore på sin plats! Kommer säkert att skapa förseningar den dag SMSen inte kommer fram av någon anledning.....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förr lånades inloggningsuppgifter ibland ut rätt friskt. Detta är ju numera omöjligt. ...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag vill kalla det för trefaktorsautentisering :
    kännedom om rätt användarnamn, dito kod och innehav av rätt sim-kort.

Syns användarnamnen i normal användning ?
    Och ja det förekommer vid utläggning av atc-baliser och vid bortplockning av dem att man handleds av någon som har tillgång till trafikbilderna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Jag vill kalla det för trefaktorsautentisering :
    kännedom om rätt användarnamn, dito kod och innehav av rätt sim-kort.
    Trafikverket kallar det i vart fall tvåfaktorsautentisering. Jag skulle tro att användarnamnet inte anses som en "faktor".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Trafikverket kallar det i vart fall tvåfaktorsautentisering. Jag skulle tro att användarnamnet inte anses som en "faktor".
    Det går ju att implementera på ett med användarvänligt sätt. Vi har tvåfaktorautenisering till vårt vpn men det är samma användarnamn som vi har till annat, eget valt lösen (men ska ej vara samma som till interna system) och man får SMSet i förväg, när man använt koden i SMSet får man ett nytt att använda nästa gång. Använder man det inte på tretti dagar upphör det stt gälla och man får ett nytt sms.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •