Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 7): Ett namn som irriterar

  1. #1

    [Tyskland] Nerlagda stationer (del 7): Ett namn som irriterar

    Moin!


    Güterglück. Är inte namnet (som översätts som bokstaverna står bäst med Godslycka) idealt för ett järnvägsforum? En liten by med en ganska sliten station som ska någon gång i framtiden ersättas av en ny hållplats. Låt oss aka dit!


    ------------


    Güterglück ligger där en gång banorna mellan Biederitz och Trebnitz och från Berlin till Metz (Kanonenbahn som är järnvägstekniskt här banan från Berlin-Charlottenburg till Blankenheim Trennungsbahnhof) korsades: Sydöst om Magdeburg, nordväst om Dessau (kartlänk).
    Güterglück låg på vägen där de första elektriska tågen mellan västra Tyskland och Berlin gick. Vägen blev Magdeburg - Güterglück - Belzig - Michendorf - Berlin medan den gamla stambanan Magdeburg - Brandenburg - Potsdam - Berlin moderniserades. Det var under första hälften av 1990-talet. I dag har banan mellan Güterglück och Wiesenburg (före Belzig) varit ur trafik i flera år och är riven. Även denna banans fortsättning mot sydväst över Elbe till Barby är ur funktion varmed Güterglück är i princip en helt vanlig mellanstation. I morgon, 2 maj 2018, ska banan stängas under flera veckor. Tanken var att bygga under stängningen en ny hållplats som ska ersätta den befintliga stationen. Men den som tänkte denna tanke glömde nok den tyska byråkratin. Nu ska bara gångtunneln försvinna medan alla tåg stannar efter arbeten tills vidare på perrongen vid spåret mot Dessau. Detta är inte helt oproblematiskt med hänsyn till den ibland täta godstrafiken.# Som „Eisenbahn-Revue International” skriver ska fram till årsslutet 2018 en tillfälig gångbro till den andra perrongen byggas. Sedan är bägge perronger i drift igen. Den nya hållplatsen som kräver arbeten med kontaktledningen och signalerna beräknas i nuläget vara klart först år 2021.


    ------------


    Jag var på plats 14 februari 2018. Solen stod redan ganska lågt. Detta passade ganska bra till stämniningen på plats. I början och till slutet tittar vi på perrongerna. Under uppehållet går vi till ställverket, in i byn och till den nya hållplatsens läge.
    Stambanan Magdeburg - Leipzig ligger på gatornas nivå, Kanonenbahn en trappa upp. Trappan har avspärrats för länge sedan - det blir alltså inga bilder därifrån. Men även som det är har vi 50 bilder.

    Och innan jag glömmer det: När byn nämndes först så var namnet Juterclic. Det var för 790 år sedan. Ett sammanhang med järnvägen finns därmed inte.


    ------------



    LGK01 by Sören Heise, auf Flickr

    1 Tåget och resenären fortsätter.



    LGK02 by Sören Heise, auf Flickr

    2 Landskapet med distans. Nollpunkten är i Biederitz där vå bana avgår från stambanan Magdeburg - Berlin. Slutpunkten ligger 3,3 km vidare: I Trebnitz Strw ligger nollpunkten för banan till Leipzig.



    LGK03 by Sören Heise, auf Flickr

    3 Mot Zeitz. Eller Zerbst? Av och till blandar jag ihop dem. (Nästa är Zerbst. Zeitz ligger söder om Leipzig.)



    LGK04 by Sören Heise, auf Flickr

    4 Mot Magdeburg.



    LGK05 by Sören Heise, auf Flickr

    5 Väntkuren.



    LGK06 by Sören Heise, auf Flickr

    6 1442 166 kommer. Den gamla brons läge får passeras med 70 km/h.



    LGK07 by Sören Heise, auf Flickr

    7 Enselmblet med stationshuset, bron och trappan till övre stationen.



    LGK08 by Sören Heise, auf Flickr

    8 Vid utgången.



    LGK09 by Sören Heise, auf Flickr

    9 185 672 passerar Güterglück mot Magdeburg.



    LGK10 by Sören Heise, auf Flickr

    10 Tåget.



    LGK11 by Sören Heise, auf Flickr

    11 Trappen till övre stationen.



    LGK12 by Sören Heise, auf Flickr

    12 På brons andra sida B1, stationens ställverk.



    LGK13 by Sören Heise, auf Flickr

    13 Perrongbild.



    LGK14 by Sören Heise, auf Flickr

    14 Det är inte sådana stationer som man ser i reklamen.



    LGK15 by Sören Heise, auf Flickr

    15 Vy ut.



    LGK16 by Sören Heise, auf Flickr

    16 Ingen skyltning hänvisar till perrongen.



    LGK17 by Sören Heise, auf Flickr

    17 Stationshuset i vinkeln av Kanonenbahn (till vänster) och stambanan. Någon bor därinne.



    LGK18 by Sören Heise, auf Flickr

    18 Stationsvägen, sett till vänster.



    LGK19 by Sören Heise, auf Flickr

    19 Stationsvägen, sett till höger.



    LGK20 by Sören Heise, auf Flickr

    20 Efter moderniseringen återkommer den täta godstrafiken. Det här tåget hade ett lok som här som andra lok.



    LGK21 by Sören Heise, auf Flickr

    21 Plankorsningen. Rakt fram till Schora, till vänster till Gehrden (som man ser från järnvägen).



    LGK22 by Sören Heise, auf Flickr

    22 På detta spår gick höghastighetståg. Kurvan möjliggjorde direkta tåg mellan Magdeburg och Berlin.



    LGK23 by Sören Heise, auf Flickr

    23 Tät godstrafik.



    LGK24 by Sören Heise, auf Flickr

    24 HSL igen.



    LGK25 by Sören Heise, auf Flickr

    25 På detta spår gick höghastighetståg.



    LGK26 by Sören Heise, auf Flickr

    26 Vy mot perrongerna



    LGK27 by Sören Heise, auf Flickr

    27 En annan kurva möjliggjorde turer från Roßlau till Barby.



    LGK28 by Sören Heise, auf Flickr

    28 "Mitfahrerbank". Här kan man sitta och vänta att en bilist stannar.



    LGK29 by Sören Heise, auf Flickr

    29 Vattenhästen stod en gång vid godsstationen av Kanonenbahn. Sedan 2011 står den i byn.



    LGK30 by Sören Heise, auf Flickr

    30 Här vid plankorsningen Moritzer Straße ska den nya hålplatsen byggas. 155 238 passerar.



    LGK31 by Sören Heise, auf Flickr

    31 Utan trafik.



    LGK32 by Sören Heise, auf Flickr

    32 Mot stationen.



    LGK33 by Sören Heise, auf Flickr

    33 Bommarna ligger nere igen.



    LGK34 by Sören Heise, auf Flickr

    34 En halvväges bra perspektiv - och ett tomt persontåg kommer. Men 1442 161 var rent, så jag var andå glad.



    LGK35 by Sören Heise, auf Flickr

    35 Byns kyrka.



    LGK36 by Sören Heise, auf Flickr

    36 Den egentliga byn, i bakgrunden den moderna skolan för Güterglück och byarna i närheten.



    LGK37 by Sören Heise, auf Flickr

    37 Vi återvänder till stationen.



    LGK38 by Sören Heise, auf Flickr

    38 Mot Biederitz.



    LGK39 by Sören Heise, auf Flickr

    39 Trappan.



    LGK40 by Sören Heise, auf Flickr

    40 Vi går ner.



    En liten uppmärksamhet by ccar, nicht auf Flickr

    41 En trevlig plats.



    LGK42 by Sören Heise, auf Flickr

    42 Och upp igen.



    LGK43 by Sören Heise, auf Flickr

    43 Banvallen mot hufvudstaden.



    LGK44 by Sören Heise, auf Flickr

    44 Snart är det mörkt.



    LGK45 by Sören Heise, auf Flickr

    45 Solen går ner.



    LGK46 by Sören Heise, auf Flickr

    46 Etthundratjugosju. Detta är signalen mot Zerbst som man ser till vänster om tåget på bild 48.



    LGK47 by Sören Heise, auf Flickr

    47 185 050 kommer förbi med tankvagnar.



    LGK48 by Sören Heise, auf Flickr

    48 En bild till.



    LGK49 by Sören Heise, auf Flickr

    49 Körtillstånd!



    LGK50 by Sören Heise, auf Flickr

    50 1442 304 och ett sätt till är på väg från Leipzig-Stötteritz till Magdeburg.


    ------------


    Därmed är denna serie slut. Vad gäller den tyska versionen så var det stationsporträtt nummer 400 (ni ser det originala bild 41 genom att klicka på filen i forumet). Några få av dem 400 presenterades inte här i vagnen.


    Viele Grüße
    Sören


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 7): Ett namn som irriterar

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Güterglück ligger där en gång banorna mellan Biederitz och Trebnitz och från Berlin till Metz (Kanonenbahn som är järnvägstekniskt här banan från Berlin-Charlottenburg till Blankenheim Trennungsbahnhof) korsades: Sydöst om Magdeburg, nordväst om Dessau (kartlänk).
    Güterglück låg på vägen där de första elektriska tågen mellan västra Tyskland och Berlin gick. Vägen blev Magdeburg - Güterglück - Belzig - Michendorf - Berlin medan den gamla stambanan Magdeburg - Brandenburg - Potsdam - Berlin moderniserades. Det var under första hälften av 1990-talet. I dag har banan mellan Güterglück och Wiesenburg (före Belzig) varit ur trafik i flera år och är riven. Även denna banans fortsättning mot sydväst över Elbe till Barby är ur funktion varmed Güterglück är i princip en helt vanlig mellanstation.
    Intressant vad tiden går. Jag tycker inte att början av 1990-talet är så avlägset, men då fanns en elektrifierad järnvägssträcka som nu är stängd och riven.
    Hur kom det sig att den var elektrifierad? Gjordes det på 1990-talet för att just kunna leda om trafiken, eller fanns det sedan länge?


  3. #3

    Sv: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 7): Ett namn som irriterar

    Vilket dystert ställe! Enda som saknas är lika sunkiga tåg, så hade det varit riktigt diggabelt Men stort tack Sören för att du delat med dig av denna serie! Har som vanligt varit ytterst intressant att följa

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  4. #4

    Sv: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 7): Ett namn som irriterar

    Tack till er!


    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intressant vad tiden går. Jag tycker inte att början av 1990-talet är så avlägset, men då fanns en elektrifierad järnvägssträcka som nu är stängd och riven.
    Det är trost allt över 25 år sedan dess.


    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur kom det sig att den var elektrifierad? Gjordes det på 1990-talet för att just kunna leda om trafiken, eller fanns det sedan länge?
    Det blev ju ingen historia över banorna den gång.
    Under 1980-talet planerades att elektrifiera denna bana, men då därför att stambanan Berlin - Halleipzig var överbelastad. Godstrafiken skulle då ta vägen via Güterglück och vidare över Elbe.
    Elektrifieringen genomfördes endast mellan Wiesenburg och Güterglück (säkert främst för omledningen och för att kunna trafikera Berlin med ICE, men det fanns även stora förhoppningar om att godstrafiken skulle öka) och invigdes sommaren 1993. December 1995 var den moderniserade banan via staden Brandenburg klart så att trafiken minskade starkt. December 2003 lades regionaltrafiken (som gick Magdeburg - Schönebeck - Barby - Elbe - Güterglück - Wiesenburg) ner, december 2004 försvann det sista persontåget (Berlin - Wernigerode). Snart stängdes banan, spåren i det en gång elektrifierade avsnittet är numera rivna.


    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Vilket dystert ställe! Enda som saknas är lika sunkiga tåg, så hade det varit riktigt diggabelt
    Finns inte där, bara nerklottrade.


    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Men stort tack Sören för att du delat med dig av denna serie! Har som vanligt varit ytterst intressant att följa
    Tack själv.


    ------------


    En ny serie är under planering. Troligtvis kommer några mera eller mindre ointressanta inlägg förr.

    Mvh Sören


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •