Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Herrljunga utan uppehåll

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Herrljunga utan uppehåll

Foto S-E Bäck

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Herrljunga utan uppehåll

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg

Foto S-E Bäck
    Trevlig bild från Borås!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bilden kan vara tagen sommaren 1969. Då fanns nämligen enligt "Kommunickan" ett direkttåg Borås-Herrljunga med avgångstid 12.35.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En fin bild som väcker gamla minnen. Dk 723 var ett f.d. BJ-lok. Till skillnad från SJ:s D-lok var kontaktorerna på dessa tryckluftstyrda så det lät lite annorlunda vid manövrering. Även SJ:s Da-lok har tryckluftstyrda kontaktorer men dessa är av en annan typ och fler till antalet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fin bild som väcker minnen från slutet av 60-talet. Det blev många sol och badresor till Strömstad vid den här tiden och eftersom jag är uppvuxen i en järnvägsfamilj blev det alltid tåg som gällde. Vid tidtabellsskiftet 1968 lanserade SJ en rad nya expresståg ofta med fina namn som Vasa, Västgöten och Västkusten. Det senare tåget hade den stora fördelen att det medförde ett par direkta sittvagnar till Strömstad via Herrljunga.

När vi kom till Herrljunga första gången så lärde jag mig snabbt att D-loken med sina sneda fronter inte såg ut som hemma i Stockholm.

Det var nästan lika omtumlande som att se en X7 eller X4 som inte alls påminde om pendeltågen hemmavid. Mvh/Alex

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •