Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70

Ämne: Utskåpning av persontrafik på räls (Affärsvärlden)

Passagerare
    Medlem
    nov 2021

Utskåpning av persontrafik på räls (Affärsvärlden)

Inför midsommar publicerade Affärsvärlden en krönika av Fredric Thunholm (23/6), "Den bästa reklamen för flyget är tåget". Det handlar om osäkerheten att komma fram i tid och informationen om sena el inställda tåg. Thunholm anser att Rälsbundna persontransporter är för luffare, pensionärer eller ekonomiskt oberoende (känner igen mig i dessa grupper). Har man jobb och tider att passa blir det bil eller flyg (en anpassning även jag gjort). Tågbiljetten blir en slags lottsedel. Osv! https://affarsvarlden.se/kronika/den...lyget-ar-taget

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Utskåpning av persontrafik på räls (Affärsvärlden)

Citat Ursprungligen postat av Spår20 Visa inlägg
    Inför midsommar publicerade Affärsvärlden en krönika av Fredric Thunholm (23/6), "Den bästa reklamen för flyget är tåget". Det handlar om osäkerheten att komma fram i tid och informationen om sena el inställda tåg. Thunholm anser att Rälsbundna persontransporter är för luffare, pensionärer eller ekonomiskt oberoende (känner igen mig i dessa grupper). Har man jobb och tider att passa blir det bil eller flyg (en anpassning även jag gjort). Tågbiljetten blir en slags lottsedel. Osv! https://affarsvarlden.se/kronika/den...lyget-ar-taget

Jag vet inte hur mycket man ska lyssna på någon som bara råkar ha mediet tidning att skriva i. Han verkar ju inte vara någon vidare aktieanalytiker heller. Vem vet, han kanske köpte SAS en gång i tiden och vill få sälja till ett högre värde än typ noll..

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Försvinner SAS ersätts det av något annat bolag, det kommer inte flygas mindre. Det körs inte mindre bil för att SAAB gick i konkurs.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Försvinner SAS ersätts det av något annat bolag, det kommer inte flygas mindre. Det körs inte mindre bil för att SAAB gick i konkurs.
    Fast om SAS hade slutat flyga med stadssubventionerade biljetter och att de pengarna som staten tröstlöst försöker rädda SAS med gått till tex järnvägsinfrastruktur så hade det möjligtvis flutits mindre.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Fast om SAS hade slutat flyga med stadssubventionerade biljetter och att de pengarna som staten tröstlöst försöker rädda SAS med gått till tex järnvägsinfrastruktur så hade det möjligtvis flutits mindre.
    Tveksamt. Norwegian och Bra är inte dyrare än SAS, och de är inte subventionerade. Däremot hade priserna tillfälligt stigit rejält när konkurrensen minskar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Han har tydligen inte varit på Arlanda det senaste, verkar ju vara ett lotteri där nu vem som kommer med sina flyg.

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Tveksamt. Norwegian och Bra är inte dyrare än SAS, och de är inte subventionerade. Däremot hade priserna tillfälligt stigit rejält när konkurrensen minskar.
    Men Norwegian har väl varit nära konkurs de med (redan innan pandemin har jag för mig?), men blivit räddade på olika sätt?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Han har tydligen inte varit på Arlanda det senaste, verkar ju vara ett lotteri där nu vem som kommer med sina flyg.
    Han skriver att "Men när du väl sitter på ditt svajiga gamla propellerplan mot Kalmar, då vet du att du kommer i tid."
    Det är ju klart att flyget, om det väl lyft, inte kommer stanna kvar där uppe i 2 timmar extra.

Problemet är väl att det ska starta. Jag tycker det ofta varit förseningar de gånger jag flugit, särskilt inrikes.
    T.ex. senast jag flög Göteborg-Luleå, så missade vi anslutningen på Arlanda, för själva planet var sent på föregående flygning Arlanda-Göteborg pga seg säkerhetskontroll.
    Och sedan fick jag ingen information om ombokning trots att jag hade SAS appen, och det gick inte att fråga pga långa köer till informationsdisken (det man fört över till telefon hos SJ), köer pga kaoset, och kaos pga köer.
    Utgångens personal gav dock klartecken att använda nästa flyg.

Fråga, om man missar en anslutning mellan SJ-tåg, och det är lång telefonkö, kan man be ombordpersonalen på nästa tåg att få åka med?

Eller måste man köpa en ny biljett själv om SJ inte ombokar? Vilket bör göras senast 15 minuter före avgång, då tåget ofta inte är på plats.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Han skriver att "Men när du väl sitter på ditt svajiga gamla propellerplan mot Kalmar, då vet du att du kommer i tid."
    Det är ju klart att flyget, om det väl lyft, inte kommer stanna kvar där uppe i 2 timmar extra.

Problemet är väl att det ska starta. Jag tycker det ofta varit förseningar de gånger jag flugit, särskilt inrikes.
    T.ex. senast jag flög Göteborg-Luleå, så missade vi anslutningen på Arlanda, för själva planet var sent på föregående flygning Arlanda-Göteborg pga seg säkerhetskontroll.
    Och sedan fick jag ingen information om ombokning trots att jag hade SAS appen, och det gick inte att fråga pga långa köer till informationsdisken (det man fört över till telefon hos SJ), köer pga kaoset, och kaos pga köer.
    Utgångens personal gav dock klartecken att använda nästa flyg.

Fråga, om man missar en anslutning mellan SJ-tåg, och det är lång telefonkö, kan man be ombordpersonalen på nästa tåg att få åka med?

Eller måste man köpa en ny biljett själv om SJ inte ombokar? Vilket bör göras senast 15 minuter före avgång, då tåget ofta inte är på plats.
    Man kan alltid be om någonting. Det finns två svar:Ja eller nej.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Min resa från södra Europa har fortfarande inte avslutats trots att det gått 27 h nu sedan resan påbörjades. Vi får väl se om jag kommer hem ikväll...

Missad anslutning i Amsterdam. Ingen personal i ankomsthallen att fråga. En dåligt kopierad informationslapp om att man kan få ersättning i efterhand för utlägg för hotell, taxi, mat, kläder, toalettartiklar. Hittills har utläggen varit på ca 7000:- för en flygbiljett som kostade 10 000:-.

Flygbolaget vill ha betalt för incheckad bagage. Då tar folk med sig så mycket de kan i handbagage. Väl i incheckningen kan de inte garantera plats i kabinen för allt handbagage, därför önskade personalen att jag checkade in handbagaget utan kostnad. Visade sig vara en dålig idé...

Vart bagaget är vet inte flygbolaget, men troligtvis finns det på ankomsten.

Är tåget att föredra nästa gång? Nej, det är nog inget rimligt alternativ än så länge. Men jag har nog aldrig varit med om en försening på tåget som är ca 8 ggr längre än själva restiden.

Under ett år då jag pendlade till Norrland från Arlanda var normalflygning åtminstone en timme försenad. Om det är på tåget är resenärerna i uppror vid mindre förseningar. På flyget verkar det vara mer förståelse för förseningar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hoppas innerligt att du åker med ett"välrennomerat"bolag.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Innan pandemin så hade snabbtågen bättre tidhållning än flyget på motsvarande inrikesresor.

Men man kan väl hålla med om att den här våren inte har varit ett bra skyltfönster för tågtrafiken.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Jag vet inte hur mycket man ska lyssna på någon som bara råkar ha mediet tidning att skriva i. Han verkar ju inte vara någon vidare aktieanalytiker heller. Vem vet, han kanske köpte SAS en gång i tiden och vill få sälja till ett högre värde än typ noll..
    När det gäller SAS och framtiden är det väl snarare så att de har framtiden bakom sig.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Var inte så säker på det!

Samma morgon som Estonia förliste (!) skulle jag flyga (med ett chartrat plan) Kalmar-Klaipeda (Litauen). Start och överfärd gick bra, men sedan blev det till att cirkla över flygplatsen. I Klaipeda har något ljushuvud fått för sig att landningsbanan skulle byggas i rakt nord-sydlig riktning, med påföljd att vid normal (västlig) vindriktning behövs det inte så mycket vind innan det blir omöjligt att landa. Efter 20 minuters cirklande vände planet åter, för att halvvägs tillbaka vända på nytt med siktet inställt på en flygplats i Lettland.

Det tog visserligen inte två timmar extra, men mer än en timme. Plus då en extra marktransport på ett par timmar.

Passagerare
    Medlem
    nov 2021

Ser att alla inläggen (nästan) håller sig långt uppe i det blå. Krönikörens syn på det chans/risk-fyllda tågresandet är nog i stort korrekt. Utfallet under helgen blev ju bl.a. några evakuerade X2, en utväxlad vagn i Herrljunga, inställda tåg i parti och minut. I tisdags tillkom också en brand längs linjen söder om Bräcke. Tåg 85 blev kvarhållet fyra timmar i Östersund och kom till Stockholm sex timmar sent (kl 03.47). Det var väl självförvållat inom tågsektorn (gnistor). En krönikör i denna tidskrift grundad 1901 har nog många fler som lyssnar än de som bara rör sig på snäva nätforum.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Ser att alla inläggen (nästan) håller sig långt uppe i det blå. Krönikörens syn på det chans/risk-fyllda tågresandet är nog i stort korrekt. Utfallet under helgen blev ju bl.a. några evakuerade X2, en utväxlad vagn i Herrljunga, inställda tåg i parti och minut. I tisdags tillkom också en brand längs linjen söder om Bräcke. Tåg 85 blev kvarhållet fyra timmar i Östersund och kom till Stockholm sex timmar sent (kl 03.47). Det var väl självförvållat inom tågsektorn (gnistor). En krönikör i denna tidskrift grundad 1901 har nog många fler som lyssnar än de som bara rör sig på snäva nätforum.
    Det är inte tågen det är fel på, det är människan som inte förstår hur saker ska vara.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej, men lite extra medan de plogar ladningsbanan har jag varit med om (inte i Kalmar men i Oslo)

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Nej, men lite extra medan de plogar ladningsbanan har jag varit med om (inte i Kalmar men i Oslo)
    Ja.det är inte sällsynt t.ex att man får cirkla runt i väntan på landningstillstånd.
    En spännade sak jag var med om var när vi cirklade runt Los Angeles i några varv, på låg höjd och jag satt vod fönstet på rätt sida och kunde titta ner på staden från nära håll , bland annat kände jag igen olympiastadion.

Passagerare
    Medlem
    nov 2021

Thunholms krönika i Affärsvärlden ledde till att en hög SJ-chef började mejla till Thunholm, till hans chef på företaget där han är anställd och till chefens chef. Det gick ut på att SJ nog skulle se över vilka tjänster de i fortsättningen skulle köpa därifrån (förtäckt hot) och att företaget borde ge Thunholm en uppsträckning. Liksom i många andra fall är Thunholm krönikör på sin fritid. Thunholm har idag 7 juli en krönika i Afv om detta.

https://affarsvarlden.se/kronika/thu...-an-jag-visste

Ett mejl gick direkt från SJ:s GD till Affärsvärldens chefredaktör o ansv. utgivare. Affärsvärlden har idag också skrivit i saken

https://affarsvarlden.se/artikel/sjs...tt-polisanmala

Jag tror att SJ här har klampat långt in på pressens frihet. Vi får se hur det går.

Medlem
    mar 2018

Thunholms krönika i Affärsvärlden ledde till att en hög SJ-chef började mejla till Thunholm, till hans chef på företaget där han är anställd och till chefens chef. Det gick ut på att SJ nog skulle se över vilka tjänster de i fortsättningen skulle köpa därifrån (förtäckt hot) och att företaget borde ge Thunholm en uppsträckning. Liksom i många andra fall är Thunholm krönikör på sin fritid. Thunholm har idag 7 juli en krönika i Afv om detta.

https://affarsvarlden.se/kronika/thu...-an-jag-visste

Ett mejl gick direkt från SJ:s GD till Affärsvärldens chefredaktör o ansv. utgivare. Affärsvärlden har idag också skrivit i saken

https://affarsvarlden.se/artikel/sjs...tt-polisanmala

Jag tror att SJ här har klampat långt in på pressens frihet. Vi får se hur det går.
    Och stackars aktietips är minus 33%, så jag förstår att han är lite putt!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •