Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Polen+ i mars 2022 [Del 5]

  1. #1

    Polen+ i mars 2022 [Del 5]

    I förra delen kikade vi på en massa spårvagnar i Schlesien + Sosnowiec-området men nu fortsätter vi med lite tåg igen, men det blir en liten omväg, sånt förnöjer ju en resa!

    Tidigare delar:
    [1] Västerås - Bydgoszcz
    [2] Bydgoszcz - Toruń
    [3] Katowice I
    [4] Katowice II

    Istället för att åka raka vägen Sosnowiec - Kraków, tittade jag ut någon annan, passande väg som skulle kunna vara intressant. Valet föll på att åka via Kozłów, en bana som åtminstone på lite snabbt googlande verkar vara rätt diggabel.


    För att komma till Kozłów går tåget inte in till Sosnowiec Glowny, utan passerar på den här lite mindre stationen, fortfarande rätt nära hotellet jag bodde på, Sosnowiec Południowy.


    Interiören på de flesta EN57 jag åkte med såg ut såhär. Målet med resan var att försöka åka så mycket EN57 som möjligt


    En annan diggabel sak med banan till Kozłów är att den följer bredspåret till Ukraina. Och tur som jag hade så stod detta tåg och väntade på möte utanför Bukowno.


    Även om stor del av banan hade blivit upprustad, och framförallt, höll på att rustas upp, såg det fortfarande ut som förr i tiden på vissa stationer. Stationen är Jaroszowiec Olkuski.


    Och strax därefter passerade tåget ytterligare två uppställda bredspårståg.


    Men till slut så var det slut på det roliga! Framme i Kozłów, och nu återstod bara en stunds väntan på att fortsätta den korta biten upp till Sędziszów, för att försöka fånga ett bredspårståg vid stationen där...


    ...men först hann jag räkna både en, två och femton gånger på antalet stenar på plattformarna. Här stationshuset i Kozłów. Obemannat, såklart.


    Stationen i Kozłów har 3 plattformar, och jag vet inte om jag äntligen lyckats bemästra konsten i att förstå spårnumrering i Polen. Kan spår 1 och 2 vara genomgångsspår, och sedan fortsätter ojämna/jämna siffror på sidan om ojämna/jämna spåret i stigande ordning?


    Plattform 1.


    Långa plattformar!


    ...men inte så långa tåg


    Efter en kort resa med tåget på förra bilden blev det ett längre uppehåll i Sędziszów, för att försöka fotografera något tåg där.


    Men det enda som dök upp var några motorvagnar som skulle byta spår inne på uppställning i bakgrunden.


    Så det blev en nitlott i marsvärmen, så fick helt enkelt bara åka till Kraków med R 23318/9.


    Väl framme i Kraków blev det lite snabb middag, för att sen hoppa på nattåget till Gdynia som här rullar in till plattformen.


    Kvällens sovvagn i nattåget 35172/3 Rozewie. Vagnen bredvid är en av få liggvagnar som PKPIC använder nationellt. Oftast består nattågen av 1-2 sovvagnar och sedan ett antal sittvagnar.

    Nåja, nu blir det kanske lite fel håll tänker ni?! Men ja, ibland måste man göra omvägar och hemvägar

    På återseende!
    //Jocke

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  2. #2
    SJK-medlem Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    792

    Sv: Polen+ i mars 2022 [Del 5]

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    I förra delen kikade vi på en massa spårvagnar i Schlesien + Sosnowiec-området men nu fortsätter vi med lite tåg igen, men det blir en liten omväg, sånt förnöjer ju en resa!

    Tidigare delar:
    [1] Västerås - Bydgoszcz
    [2] Bydgoszcz - Toruń
    [3] Katowice I
    [4] Katowice II

    Istället för att åka raka vägen Sosnowiec - Kraków, tittade jag ut någon annan, passande väg som skulle kunna vara intressant. Valet föll på att åka via Kozłów, en bana som åtminstone på lite snabbt googlande verkar vara rätt diggabel.


    För att komma till Kozłów går tåget inte in till Sosnowiec Glowny, utan passerar på den här lite mindre stationen, fortfarande rätt nära hotellet jag bodde på, Sosnowiec Południowy.


    Interiören på de flesta EN57 jag åkte med såg ut såhär. Målet med resan var att försöka åka så mycket EN57 som möjligt


    En annan diggabel sak med banan till Kozłów är att den följer bredspåret till Ukraina. Och tur som jag hade så stod detta tåg och väntade på möte utanför Bukowno.


    Även om stor del av banan hade blivit upprustad, och framförallt, höll på att rustas upp, såg det fortfarande ut som förr i tiden på vissa stationer. Stationen är Jaroszowiec Olkuski.


    Och strax därefter passerade tåget ytterligare två uppställda bredspårståg.


    Men till slut så var det slut på det roliga! Framme i Kozłów, och nu återstod bara en stunds väntan på att fortsätta den korta biten upp till Sędziszów, för att försöka fånga ett bredspårståg vid stationen där...


    ...men först hann jag räkna både en, två och femton gånger på antalet stenar på plattformarna. Här stationshuset i Kozłów. Obemannat, såklart.


    Stationen i Kozłów har 3 plattformar, och jag vet inte om jag äntligen lyckats bemästra konsten i att förstå spårnumrering i Polen. Kan spår 1 och 2 vara genomgångsspår, och sedan fortsätter ojämna/jämna siffror på sidan om ojämna/jämna spåret i stigande ordning?


    Plattform 1.


    Långa plattformar!


    ...men inte så långa tåg


    Efter en kort resa med tåget på förra bilden blev det ett längre uppehåll i Sędziszów, för att försöka fotografera något tåg där.


    Men det enda som dök upp var några motorvagnar som skulle byta spår inne på uppställning i bakgrunden.


    Så det blev en nitlott i marsvärmen, så fick helt enkelt bara åka till Kraków med R 23318/9.


    Väl framme i Kraków blev det lite snabb middag, för att sen hoppa på nattåget till Gdynia som här rullar in till plattformen.


    Kvällens sovvagn i nattåget 35172/3 Rozewie. Vagnen bredvid är en av få liggvagnar som PKPIC använder nationellt. Oftast består nattågen av 1-2 sovvagnar och sedan ett antal sittvagnar.

    Nåja, nu blir det kanske lite fel håll tänker ni?! Men ja, ibland måste man göra omvägar och hemvägar

    På återseende!
    //Jocke
    Tack för bilder!

    Spårnumrering du nämner - spår 1 som huvudtågväg, udda spårnummer på ena sidan, och jämna nummer på andra sidan - lär vara en gammal österrikisk norm. Ser likadant ut på flera stationer i Tjeckien.

    Hemstation: Triangeln

  3. #3
    SJK-medlem Anders.o93s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 676

    Sv: Polen+ i mars 2022 [Del 5]

    Alltid lika trevligt med dina bilder.
    Ja, hur många gånger har man inte gått fel på polska stationer med den här lite udda (sett ur ett svenskt perspektiv) spårnumreringen.


  4. #4

    Sv: Polen+ i mars 2022 [Del 5]

    Tack så mycket! Och kul att höra om spårnumeringen, särskilt att jag inte är den enda som blivit förvirrad av det hela..

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •