Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Införa EuroNight till Narvik

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Införa EuroNight till Narvik

Jag kom på en sak. Egentligen borde man införa begreppet EuroNight på tåg upp till Narvik.

Nej, jag menar inte alls att nattågen mellan Stockholm och Hamburg skulle förlängas till Narvik, även om det i sig är tekniskt möjligt.

Och nej, jag tänker mig inte heller att man skulle sätta in sovvagnar och liggvagnar av de typer som kommer gå i SJ EuroNight till Hamburg, eller de liggvagnar som Snälltåget kör med till Berlin.

Jag tänker mig helt enkelt ingen ändring alls när det gäller fordonen. Jag tänker mig att nattågen kommer att se exakt ut som idag med samma vagnar och allt. Det enda jag tänker mig är att tågen benämns som just EuroNight. Detta för att höja statusen lite på tågen.

Såväl EuroNight och dagtågsversionen som då heter EuroCity kan ha rätt olika utseenden. Det är ingen standardiserad vagnpark det handlar om. Det rör sig mer om att standarden på vagnparken uppfyller en komfortnivå som inte får vara längre än en viss nivå. Det är även ett servicekoncept. Men de sov- och liggvagnar som redan gå i dessa nattåg till Narvik uppfyller de kraven, eller de har i alla fall gjort det tills för några år sedan, och borde lätt kunna göra det igen om nu något mot all förmodan saknas. Nattåg till Berlin har nämligen körts med WL5 och BC2. Nattågen till Narvik har vanligtvis WL4, WL6 och BC4. Standarden i dessa är snarlik.

EuroNight är nattåg som går mellan olika länder i Europa. Och nattågen till Narvik är synnerligen internationella, de går ju över en gräns då Narvik ligger i Norge. Rent politiskt kan gränsen till Norge till och med ses som en tydligare gräns än mellan Sverige och Tyskland, då Norge håller sig utanför EU likt Serbien och Schweiz. Men EuroNight-förbindelserna bör hänga ihop med varandra. Och förbindelserna till Narvik har under flera år inte hängt ihop med EuroNight i övrigt. Men nu när tåget till Hamburg startar så blir det EuroNight till Stockholm. Detta möjliggör att tågen till Narvik kan klassas om till EuroNight.

Vad vinner man på detta? Jo lite statushöjning. Hela EuroNight-nätverket kan på sitt sätt vinna lite på det. Kartan blir mer imponerande då den skulle visa att EuroNight når ända upp till Narvik. Att EuroNight når upp till midnattssolen, Polcirkeln, renar, vintrar med mycket snö med mera.

Nu när detta blir möjligt, så tror jag detta är något att satsa på. Och jag tror inte att det egentligen borde kosta något alls: Samma vagnpark, samma personal och allt. Bara att det står EuroNight eller EN i tidtabellerna, att det står EN på destinationsskyltarna, plattformsskyltningen med mera.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Sv: Införa EuroNight till Narvik

Men blir det inte förvirrande för vanligt folk?
    93/94 blir EuroNight (95/96 kannske EuroCity ) och 91/92 blir ett vanligt svensk nattågspar (de rullar ju bara inom Sverige).

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HGe Visa inlägg
    Men blir det inte förvirrande för vanligt folk?
    93/94 blir EuroNight (95/96 kannske EuroCity ) och 91/92 blir ett vanligt svensk nattågspar (de rullar ju bara inom Sverige).
    Tydligare för den som ska till Narvik, och det är väl också vanligt folk?

Möjligen en gnutta förvirrande för Luleå-resenärer etc, men kunde man hantera forna tiders namn-tåg bör det inte vara några problem.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Vad spelar det för roll? Tågen blir inte bättre för att man kallar det något annat.

TKL och INS på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tydligare för den som ska till Narvik, och det är väl också vanligt folk?
    Där är jag inte riktigt med. Det är ju många (första gång i Skandinavien-) turister som resar med 92 och byter sen i Boden, för dom blir det inte så klart att den enda skillnad är byten.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HGe Visa inlägg
    Där är jag inte riktigt med. Det är ju många (första gång i Skandinavien-) turister som resar med 92 och byter sen i Boden, för dom blir det inte så klart att den enda skillnad är byten.
    Fast med den inställningen blir det svårt att åka till Narvik om man börjar resan söder om Stockholm.

Man kan komma fram även med tågbyten.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •