Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Singel i alla sovvagnar

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Singel i alla sovvagnar

Läser i det automatiska flödet från SJ att nu kan man åter precis som förr boka singel i alla sovvagnar, inte bara inde som betecknas 1kl. Nu slipper man alltså krångel med fiktiv bokning för ungdom och sådant och kan enkelt beställa singel.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Singel i alla sovvagnar

Detta har jag väntat länge på. Både Tågkompaniet och Veolia erbjöd single kupé även i 2.klass på Norrlandstågen. Det var när SJ tog över trafiken som de strök den varianten. Och som Lennart Petersen skriver tvingades man att laborera med fiktiva bokningar för att få en single hela vägen Narvik- Sthlm.

Det är flera skäl till att jag vill ha egen kupé. Jag ser kupén som ett rullande hotellrum och jag skulle inte drömma om att dela hotellrum med helt främmande människor som jag inte avtalat detta med i förväg. Men jag vill förvara mitt bagage på ett förnuftigt och säkert sätt. Jag vill kunna ta en öl eller en snaps mitt i natten utan att behöva smyga med det. Jag har en benprotes som tar plats och som främmande kan tycka är störande och obehaglig. Jag vaknar normalt sett tidigt på morgonen. Men framför allt är jag en gammal gubbe som måste upp och pissa på nätterna.

Faktum är att alternativet till single sovkupé för mig är sittplats. Vilket givetvis besparar många spänn. Men även en singlekupé sparar spänn när alternativet är flygresa + hotellrum. Det som talar mot tåg för min del är den usla standarden på bussresan Tromsø- Narvik, att bussen inte längre går ned till stationen i Narvik samt att det är ganska dålig anslutning mellan tåg/buss sedan cirka 10 år.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Läser i det automatiska flödet från SJ att nu kan man åter precis som förr boka singel i alla sovvagnar, inte bara inde som betecknas 1kl. Nu slipper man alltså krångel med fiktiv bokning för ungdom och sådant och kan enkelt beställa singel.
    Hur är det egentligen med Snälltägets nattåg, främst Berlintåget med egna kupeer i liggvagnarna? Planerar en resa i sommar och vill mycket gärna ha en egen kupee!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jeg har også sett fram til dette, da det største delen av året ikke tilbys 1. klasse sovevogn i togene 93 og 94 i Narvikdelen.

En liten test viser nå at man ikke kan kjøpe egen sovvangskupe i 2. klasse med SJ prio poeng. Ei heller kan man reservere egen kupe med interrail billett. Da er det full pris som gjelder.

For min del så forsøker jeg å finne billett i tog 93 fra Narvik den 8. juli. Toget komme rmange ganger opp som slutsålt. De gangene priser vieses er 1. klass kupe slutsålt.

Søk viser ledige sitteplasser på norra delen, og ledig soveplass i det som sikkert er Luleå delen av toget. Blir nok å kontakte kundtjänst og se om man kan få litt hjelp til å sy sammen en billett..

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Hur är det egentligen med Snälltägets nattåg, främst Berlintåget med egna kupeer i liggvagnarna? Planerar en resa i sommar och vill mycket gärna ha en egen kupee!
    Det ska gå att boka en egen liggvagnskupe, vilket framgår av hemsidan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Jeg har også sett fram til dette, da det største delen av året ikke tilbys 1. klasse sovevogn i togene 93 og 94 i Narvikdelen.

En liten test viser nå at man ikke kan kjøpe egen sovvangskupe i 2. klasse med SJ prio poeng. Ei heller kan man reservere egen kupe med interrail billett. Da er det full pris som gjelder.

For min del så forsøker jeg å finne billett i tog 93 fra Narvik den 8. juli. Toget komme rmange ganger opp som slutsålt. De gangene priser vieses er 1. klass kupe slutsålt.

Søk viser ledige sitteplasser på norra delen, og ledig soveplass i det som sikkert er Luleå delen av toget. Blir nok å kontakte kundtjänst og se om man kan få litt hjelp til å sy sammen en billett..
    Jag hoppas att du pratar om att SJ nu säljer hela Singel-kupéer utan dusch för ensamresande (fast du svarade på ett inlägg om vad som gäller för Snälltåget till Berlin).

Ang priopoäng och Interrail-rabatt är nog rätta vägen att kolla med SJ Kundtjänst, för antingen är det ett undantag, eller (kanske troligare) har det blivit något förbiseende när man lagt upp det nya utbudet.

Angående resan 8 juli förstår jag inte ditt problem. Den dagen (för resa Narvik-Stockholm) finns det ju platser i de vanliga sovvagnarna (är det WL1-or?), och därför går det ju att köpa en Singel-kupé från Narvik, dvs det nya erbjudandet fungerar bra den dagen, speciellt som det inte verkar finnas någon ledig Singel Dusch-kupé.

Men efter en stund fick jag upp att tåget var helt slutsålt. Så, det finns nog något problem. Bäst du kontaktar kundtjänst (både för att felanmäla och för att säkrare få bästa möjliga biljett).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Dock kostar det en slant extra om Gabriel verkligen vill åka ensam och ha hela kupén för sig själv, det tillkommer 2250 kr den 2 juli (som ett exempel).
    Men, jämfört med vad singel Sovkupéer brukar kosta är 2999 totalt inte något extremt dyrt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hoppas att du pratar om att SJ nu säljer hela Singel-kupéer utan dusch för ensamresande (fast du svarade på ett inlägg om vad som gäller för Snälltåget till Berlin).

Ang priopoäng och Interrail-rabatt är nog rätta vägen att kolla med SJ Kundtjänst, för antingen är det ett undantag, eller (kanske troligare) har det blivit något förbiseende när man lagt upp det nya utbudet.

Angående resan 8 juli förstår jag inte ditt problem. Den dagen (för resa Narvik-Stockholm) finns det ju platser i de vanliga sovvagnarna (är det WL1-or?), och därför går det ju att köpa en Singel-kupé från Narvik, dvs det nya erbjudandet fungerar bra den dagen, speciellt som det inte verkar finnas någon ledig Singel Dusch-kupé.

Men efter en stund fick jag upp att tåget var helt slutsålt. Så, det finns nog något problem. Bäst du kontaktar kundtjänst (både för att felanmäla och för att säkrare få bästa möjliga biljett).
    Joda, jeg mente SJ.. Glemte å sitere. Tenkte at det kanskje ikke var nødvendig når jeg svarte på trådens emne.

Mine betraktninger rundt interrail og SJ prio for singel sovekupe var generelle. Når det gjelder dato 8. juli skal jeg ta kontakt med kundtjänst for å få satt sammen billett. Denne reisen er tenkt foretatt med SJ Prio poeng. (Mangler bare at Scandic registrerer min siste overnatting...)

I værste fall får jeg ta tog 95/97 med da kommer jeg til Stockholm litt tidlig, med tanke på fly videre mot Stavanger klokken 13. Men, må man så må man.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Tror det skulle vara god affär om Snälltåget kunde få tag i sovvagn för Berlintåget. I vart fall i Postvagnen är det många som har efterlyst sovvagn och en del mer krävande resenärer kan nog tänkas haka på . En uppgift säger att bokningen för BNE hittils varit fördubblad jämfört med förra året.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Tror det skulle vara god affär om Snälltåget kunde få tag i sovvagn för Berlintåget. I vart fall i Postvagnen är det många som har efterlyst sovvagn och en del mer krävande resenärer kan nog tänkas haka på . En uppgift säger att bokningen för BNE hittils varit fördubblad jämfört med förra året.
    Fast den uppgiften säger inte så mycket i absoluta tal, fyra är exempelvis dubbelt så mycket som två.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Fast den uppgiften säger inte så mycket i absoluta tal, fyra är exempelvis dubbelt så mycket som två.
    Eftersom man nu under de tidigare år man kört BNE haft tillräcklig bokning och lönsamhet för att fortsätta köra förbindelsen så kan man väl dra slutsatser av en fördubblad förhanfsbokning. Och det är väl en förbindelse där många bokar relativt långt i förväg.
    Och i Maj har priserna gått upp vilket väl med den dynamiska prissättningen tyder på att det är välbokat.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-01 klockan 15:36:51.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eftersom man nu under de tidigare år man kört BNE haft tillräcklig bokning och lönsamhet för att fortsätta köra förbindelsen så kan man väl dra slutsatser av en fördubblad förhanfsbokning. Och det är väl en förbindelse där många bokar relativt långt i förväg.
    Och i Maj har priserna gått upp vilket väl med den dynamiska prissättningen tyder på att det är välbokat.
    Kan också ha att göra med att det är så krångligt att åka genom Danmark till/från Tyskland numera.
    Åka via Berlin är ju rimligt alternativ.

M.V.H Anders.k.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Kan också ha att göra med att det är så krångligt att åka genom Danmark till/från Tyskland numera.

M.V.H Anders.k.
    Inte värre än att åka till Stockholm/Arlanda med tåg i sommar.
    I från söder / Öster.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg

M.V.H Anders.k.
    Man skulle få bättre vagnutnyttjande om man vände BNE och körde tillbaka BC-vagnarna som dagtåg. Ev WL skulle bli premiumklass.
    Finns rätt stor marknad i Tyskland för dessa tåg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Man skulle få bättre vagnutnyttjande om man vände BNE och körde tillbaka BC-vagnarna som dagtåg. Ev WL skulle bli premiumklass.
    Finns rätt stor marknad i Tyskland för dessa tåg.
    Hur skulle man med färjans tidtabell hinna köra fler turer?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur skulle man med färjans tidtabell hinna köra fler turer?
    Blir lite knepigt, i så fall skulle man få returnera med färjan kl 18 från Sassnitz och vara uppe i Malmö runt 23.
    Det går väl inte ihop med omloppen. Men intresant tanke är kanske att det skulle bli en ganska hyfsad tidtabell om man fortsätter som nattåg upp till Stockholm. Och vid några helger förr om åren har väl Snälltåget prövat att returnera som dagtåg från Berlin vilket lär ha gett bra beläggning . Men visst vore det väl kul om man kunde utöka med fler avgångar men ett stort dilemma för Snältåget är att det går bara en tågfärja på rutten.

Avstängd
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Donkeyman Visa inlägg
    Detta har jag väntat länge på. Både Tågkompaniet och Veolia erbjöd single kupé även i 2.klass på Norrlandstågen. Det var när SJ tog över trafiken som de strök den varianten. Och som Lennart Petersen skriver tvingades man att laborera med fiktiva bokningar för att få en single hela vägen Narvik- Sthlm.

Det är flera skäl till att jag vill ha egen kupé. Jag ser kupén som ett rullande hotellrum och jag skulle inte drömma om att dela hotellrum med helt främmande människor som jag inte avtalat detta med i förväg. Men jag vill förvara mitt bagage på ett förnuftigt och säkert sätt. Jag vill kunna ta en öl eller en snaps mitt i natten utan att behöva smyga med det. Jag har en benprotes som tar plats och som främmande kan tycka är störande och obehaglig. Jag vaknar normalt sett tidigt på morgonen. Men framför allt är jag en gammal gubbe som måste upp och pissa på nätterna.

Faktum är att alternativet till single sovkupé för mig är sittplats. Vilket givetvis besparar många spänn. Men även en singlekupé sparar spänn när alternativet är flygresa + hotellrum. Det som talar mot tåg för min del är den usla standarden på bussresan Tromsø- Narvik, att bussen inte längre går ned till stationen i Narvik samt att det är ganska dålig anslutning mellan tåg/buss sedan cirka 10 år.
    SJ har erbjudet det också tidigare, en kort period. Anledningen till att det togs bort vara att det var så populärt att man till slut bara sålde singelplatser i alla kupéer och det inte att få ekonomi i det. Vi får se hur länge det fungerar den här gången, eller om man lägger begränsningarna på vissa vagnar etc.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    SJ har erbjudet det också tidigare, en kort period. Anledningen till att det togs bort vara att det var så populärt att man till slut bara sålde singelplatser i alla kupéer och det inte att få ekonomi i det. Vi får se hur länge det fungerar den här gången, eller om man lägger begränsningarna på vissa vagnar etc.
    Det er klart at det er en risiko i det du skriver her.

Men, jeg har for meg at forrige gang var prisforskjellen mye større mellom 1. kl kupe og hel 3 køys. I tillegg tror jeg prisene var mye mer dynamiske enn hva som er tilfelle nå. På togene mot Narvik er prisene omtrent konstante, og variasjonen synes kanskje bare å ligge i pris på evt tilslutningstog.

Et eksempel på en tilfeldig dag i juli i sommer i tog 94 Stokcholm - Narvik:

Egen kupe 1. klasse Kr 1804
    Egen kupe 2. klasse kr 1776
    Seng i 3 køys Kr 945.

Alle priser gjelder Ej ombokningsbar.

Med andre ord, når det gjelder økonomi er det ikke forskjell mellom singel 2. kl og singel 1. kl når man hensyntar manglende frokost i 2. kl.

Fyller man en 3 sengs kupe så blir inntekten SEK 2835 per kupe, mot SEK 1776 med kun en reisende.

I 2010 (tror jeg det var) klarte jeg å få kjøpt Gøteborg - Björkliden tur og retur i juni for SEK 1300 i Egen sovvagnskupe 2. klasse. Billettene ble kjøpt 90 dager før avreise..

Så, prisnivået er dratt kraftig opp fra den tiden.

Senast redigerat av Ståle Ualand den 2018-05-02 klockan 08:53:29.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Möjligheten att boka egen liggvagnskupé är inte dum, eller åtminstone att kunna boka en egen kupé om man är 2-3 personer och skall åka upp till Norrland. Sovvagnskupéerna är trevliga nattetid, men ger en klaustrofobisk känsla dagtid och det är svårt att stuva undan bagage. I en liggvagnskupé kan man slänga upp bagaget på överslafarna och sitta mitt emot varandra och titta ut genom det relativt stora fönstret.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag minns när Tågkompaniet tog över från SJ. Då införde man en sorts enhetstaxa på sovvagnarna. De sålde antingen per koj, dvs del i sovkupé eller hel kupé och då var det samma pris om sällskapet bestod av en eller tre personer. Dessutom sade man att om man reste Uppsala- Jörn eller Stockholm- Narvik så spelade det inte någon roll ekonomiskt. Man kunde bara sälja sovplatser en gång per resa. Därmed var det också samma pris oavsett hur långt eller kort man reste.

Ungefär med samma tankesätt som på ett hotell. Du kan bara sälja rummet en gång per natt. (Såvida ditt hotell inte är ett av de numera fåtaliga hotell som säljer rum per timme till par med kärleksbehov.)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •