Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: [SE] Trafikverket får "dask på baken" av Transportstyrelsen!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[SE] Trafikverket får "dask på baken" av Transportstyrelsen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2022

Sv: [SE] Trafikverket får "dask på baken" av Transportstyrelsen!

mycket bra av transportstyrelsen

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Månsbo Visa inlägg
    mycket bra av transportstyrelsen
    Instämmer!

(för övrigt får de gärna lära sig skillnaden mellan "förlägga" och förelägga" )

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Instämmer!

Det finnes en svensk floskelordbok i handelen.
    Du kan jo sende en slik til nærmest sørgende ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Instämmer!

Var har jag förelagt mina glasögon?

(Men alltså, är det Trptsty som officiellt vimsat och skrivit "förläggande"? Eller är det bara nån inkompetent kommunikatör som typ ba´ inte fattar vad ärendet ejenkligen handlar om, lixom? Skitdåligt, eftersom förlägga och förelägga är jävligt olika ord med rejäl skillnad i konsekvens. Hela budskapet blir förvanskat till ren desinformation. Fasen nästan läge för JO-anmälan för oskicklighet i ämbetet! **muttrar**)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Var har jag förelagt mina glasögon?

(Men alltså, är det Trptsty som officiellt vimsat och skrivit "förläggande"? Eller är det bara nån inkompetent kommunikatör som typ ba´ inte fattar vad ärendet ejenkligen handlar om, lixom? Skitdåligt, eftersom förlägga och förelägga är jävligt olika ord med rejäl skillnad i konsekvens. Hela budskapet blir förvanskat till ren desinformation. Fasen nästan läge för JO-anmälan för oskicklighet i ämbetet! **muttrar**)

Om du följer länken till det längre meddelandet på hemsidan så står det förelägga. Det är bara twittermeddelandet som antyder att Transportstyrelsen startat bokförlag.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...-innan-avgang/

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg

Lite mer information i ärendet:
    https://jarnvagar.nu/forelaggande-mot-trafikverket/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Om du följer länken till det längre meddelandet på hemsidan så står det förelägga. Det är bara twittermeddelandet som antyder att Transportstyrelsen startat bokförlag.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...-innan-avgang/

Eurå, jag har gjort båda, men där står ju bara att Trpt-sty sagt nått luddigt "Gör nått!". Så uttrycker sig nog inte en tillsynsmyndighet som kan sitt jobb. Jag försöker hitta själva föreläggandet i sin ursprungliga form.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Eurå, jag har gjort båda, men där står ju bara att Trpt-sty sagt nått luddigt "Gör nått!". Så uttrycker sig nog inte en tillsynsmyndighet som kan sitt jobb. Jag försöker hitta själva föreläggandet i sin ursprungliga form.
    Föreläggandet innebär att TS kräver att TRV rättar sig efter det regelverk som gäller.

Sedan kan man fundera över hur länge det dröjer innan ett eller flera JF får motsvarande föreläggande. Det hjälper ju inte att tågplanen är klar om det ändå inte säljs några biljetter. Vi kan ta mitt favoritexempel med ersättningsbussen Göteborg-Limmared-Göteborg. Trots att det var klart hur tåg och bussar skulle köra flera veckor innan det blev aktuellt startade biljettförsäljningen först en eller annan dag innan det var dags.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Föreläggandet innebär att TS kräver att TRV rättar sig efter det regelverk som gäller.

Sedan kan man fundera över hur länge det dröjer innan ett eller flera JF får motsvarande föreläggande. Det hjälper ju inte att tågplanen är klar om det ändå inte säljs några biljetter. Vi kan ta mitt favoritexempel med ersättningsbussen Göteborg-Limmared-Göteborg. Trots att det var klart hur tåg och bussar skulle köra flera veckor innan det blev aktuellt startade biljettförsäljningen först en eller annan dag innan det var dags.
    Varför skulle de förelägga JF att börja sälja biljetter?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Varför skulle de förelägga JF att börja sälja biljetter?
    Med följande argumentation:
    "Att resa och frakta gods med tåg är ett klimatsmart alternativ och det är angeläget att resenärer och företag har möjlighet att välja sådana transporter i så hög utsträckning som möjligt. Att biljetter inte finns tillgängliga för försäljning eller att det inte går att erbjuda tåg för godstransporter innebär en risk för att resenärer och företagen väljer andra transportmedel. På lång sikt innebär det risk för förändrade beteenden och att man konsekvent väljer bort tåget för andra trafikslag i framtiden."

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

"Att resa och frakta gods med tåg är ett klimatsmart alternativ och det är angeläget att resenärer och företag har möjlighet att välja sådana transporter i så hög utsträckning som möjligt. Att biljetter inte finns tillgängliga för försäljning eller att det inte går att erbjuda tåg för godstransporter innebär en risk för att resenärer och företagen väljer andra transportmedel. På lång sikt innebär det risk för förändrade beteenden och att man konsekvent väljer bort tåget för andra trafikslag i framtiden."
    Du får nog ta fram en lagparagraf och dess förarbeten (och visa vilken lagparagraf det är) innan jag tror på att du kan få Transportstyrelsen att förelägga ett järnvägsföretag att sälja biljetter. TRV får ett föreläggande för att de inte följer sin egen JNB, operatörerna har ingen JNB för sin biljettförsäljning...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Du får nog ta fram en lagparagraf och dess förarbeten (och visa vilken lagparagraf det är) innan jag tror på att du kan få Transportstyrelsen att förelägga ett järnvägsföretag att sälja biljetter. TRV får ett föreläggande för att de inte följer sin egen JNB, operatörerna har ingen JNB för sin biljettförsäljning...
    OK. I så fall är motiveringen fel i TRV-beslutet. Det är ju inte Trafikverkets fel att JF skjuter upp sin försäljningsstart, därför kan man inte klaga på TRV för detta. Sakligt hade varit att enbart relatera till när JF ges möjlighet att påbörja sin försäljning och att detta kan bero på TRV. Exempelvis: Att resa och frakta gods med tåg är ett klimatsmart alternativ och det är angeläget att järnvägsföretag ges möjlighet att erbjuda resenärer och företag att välja sådana transporter i så hög utsträckning som möjligt. Att järnvägsföretag inte ges möjlighet att erbjuda biljetter för försäljning eller att erbjuda tåg för godstransporter innebär en risk för att resenärer och företagen väljer andra transportmedel. På lång sikt innebär det risk för förändrade beteenden och att man konsekvent väljer bort tåget för andra trafikslag i framtiden.

Eller har TS ett tillsynsansvar även avseende kundrelationerna som JF har? I så fall hade jag ju rätt från början.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mycket bra, Trafikverket måste skärpa sig så de som kör tåg i god tid får reda på banarbeten och hur de kan köra under dessa perioder. Det är inte alls konstigt om folk väljer andra transportsätt när de inte vet om vissa tåg går eller inte i god tid innan på grund av banarbeten.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

OK. I så fall är motiveringen fel i TRV-beslutet. Det är ju inte Trafikverkets fel att JF skjuter upp sin försäljningsstart, därför kan man inte klaga på TRV för detta. Sakligt hade varit att enbart relatera till när JF ges möjlighet att påbörja sin försäljning och att detta kan bero på TRV. Exempelvis: Att resa och frakta gods med tåg är ett klimatsmart alternativ och det är angeläget att järnvägsföretag ges möjlighet att erbjuda resenärer och företag att välja sådana transporter i så hög utsträckning som möjligt. Att järnvägsföretag inte ges möjlighet att erbjuda biljetter för försäljning eller att erbjuda tåg för godstransporter innebär en risk för att resenärer och företagen väljer andra transportmedel. På lång sikt innebär det risk för förändrade beteenden och att man konsekvent väljer bort tåget för andra trafikslag i framtiden.

Eller har TS ett tillsynsansvar även avseende kundrelationerna som JF har? I så fall hade jag ju rätt från början.
    Jag frågade inte efter din uppfattning, jag frågade lagparagraf och förarbeten där det du nämnerr har något stöd?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Jag frågade inte efter din uppfattning, jag frågade lagparagraf och förarbeten där det du nämnerr har något stöd?
    Naturligtvis inte, jag har nu läst samtliga lagar och funnit att det inte finns något sådant. Om Göran bara hade kunnat ändra sig och säga ”jag tänkte fel, backa tillbaka till föregående inlägg där jag fortfarande var på rätt spår” så hade vi sluppit detta fåniga avvikande sidospår!

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Är det inte lämpligt att man ser till att ha ersättande trafik, tåg eller buss, anordnad och säkrad, med fordon och personal, innan man säljer biljetter ??
    Hur bra är det om man säljer tex 2579 biljetter och sen visar det sig att man hittar ingen bussoperatör som kan ställa upp med bussar under den aktuella perioden ?
    Då är det väl bättre att vänta med att öppna försäljningen till man har trafiken säkrad.

Med tanke på vad som drabbade många mindre bussbolag under coronaperioden, så kan man konstatera att tillgången minskat kraftigt på bolag som kan ställa upp. Oftast finns nog fordon, men ingen personal, eftersom de få som finns redan är uppbokade eller lediga.

Har du själv någon gång försökt ordna ersättningstrafik ? Om du gjort det skulle du inte ställa såna krav sov som du gör.
    Både Fredrik och jag har gjort sånt många gånger och faktiskt från samma stol också under en kort period.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Mycket bra, Trafikverket måste skärpa sig så de som kör tåg i god tid får reda på banarbeten och hur de kan köra under dessa perioder. Det är inte alls konstigt om folk väljer andra transportsätt när de inte vet om vissa tåg går eller inte i god tid innan på grund av banarbeten.
    Artikeln uppdaterad med kommentar från Trafikverket.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Artikeln uppdaterad med kommentar från Trafikverket.
    "Det ger tågtrafikföretagen ungefär åtta i stället för 18 veckor för at detaljplanera trafiken, fastställa fordonsomlopp och personalturer och att informera om och sälja biljetter till tågen".

Ja visst, det låter väl bra om det inte hade varit för den lilla detaljen att SJ och alla andra tågoperatörer garanterat måste få lite tid på sig att detaljplanera trafiken med mera. Tror knappast att det är gjort på 5 minuter precis.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

”När arbetet med MPK blivit rutin kommer arbetet med tågplan och körplaner att flyta på betydligt bättre än de gjort det senaste året”, säger Bengt Olsson.
    Det jag inte kan förstå är hur de kan få det att låta som om MPK kommer som en överraskning! Jag tycker att jag har hört TrV prata om MPK i fem år typ!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •