Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: [SE] Trafikverket får "dask på baken" av Transportstyrelsen!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: [SE] Trafikverket får "dask på baken" av Transportstyrelsen!

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Jag frågade inte efter din uppfattning, jag frågade lagparagraf och förarbeten där det du nämnerr har något stöd?
    Det logiska här är att hänvisa till förvaltningslagen. Denna anger bl a att beslut (exempelvis förelägganden) måste motiveras. Jag uppfattar det som att motiveringen måste vara välgrundad, inte bara allmänt svammel, men det framgår inte uttryckligen av lagen. Däremot går det nog att hitta rättsfall där detta framgår.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Är det inte lämpligt att man ser till att ha ersättande trafik, tåg eller buss, anordnad och säkrad, med fordon och personal, innan man säljer biljetter ??
    Hur bra är det om man säljer tex 2579 biljetter och sen visar det sig att man hittar ingen bussoperatör som kan ställa upp med bussar under den aktuella perioden ?
    Då är det väl bättre att vänta med att öppna försäljningen till man har trafiken säkrad.

Med tanke på vad som drabbade många mindre bussbolag under coronaperioden, så kan man konstatera att tillgången minskat kraftigt på bolag som kan ställa upp. Oftast finns nog fordon, men ingen personal, eftersom de få som finns redan är uppbokade eller lediga.

Har du själv någon gång försökt ordna ersättningstrafik ? Om du gjort det skulle du inte ställa såna krav sov som du gör.
    Både Fredrik och jag har gjort sånt många gånger och faktiskt från samma stol också under en kort period.
    Det kanske handlar minst lika mycket om att även Trafikverket kommer till insikten att det inte går att börja sälja biljetter samma dag som de meddelat hur upplägget blir?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det logiska här är att hänvisa till förvaltningslagen. Denna anger bl a att beslut (exempelvis förelägganden) måste motiveras. Jag uppfattar det som att motiveringen måste vara välgrundad, inte bara allmänt svammel, men det framgår inte uttryckligen av lagen. Däremot går det nog att hitta rättsfall där detta framgår.
    Det logiska hade annars varit att svara på frågan. Men jag har svaret själv!

Det finns inget lagrum eller förarbete till någon lag som styr påföljd om ett järnvägsföretag inte säljer sina biljetter!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns inget lagrum eller förarbete till någon lag som styr påföljd om ett järnvägsföretag inte säljer sina biljetter!

Och alltså finns det inget incitament som hindrar en köratågorpatör att efter tycke och smak, förmåga och förstånd boka upp så mycket tågbanekapacitet man bara hinner med utan att sedan utnyttja den? Ba´f´ratt man kan? Eller kanske rent av i syfte att tränga bort konkurrenterna?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Som du kanske förstår uppfattade jag frågan på ett annat sätt och svarade därefter.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Transportstyrelsen Visa inlägg
    För att tågtrafikbolagen ska kunna planera sin trafik och sälja biljetter ska Trafikverket senast 18 veckor innan ett tågs avgång meddela om och i så fall hur ett tåg påverkas av planerade banarbeten.
    Jag har inte helt klart det förvaltningsrättsliga ramverket här - men vad hindrar Trafikverket från att lösa problemet genom att måla med bredare pensel och t.ex. meddela att alla tåg ställs in på hela den aktuella sträckan under hela perioden som banarbetet eventuellt skulle kunna pågå? Hur smal pensel måste man måla med enligt styrdokumenten?

Inget finlir med nya körplaner, avstängningar nattetid, omledningar, beroende av projektplan och entreprenören utan ett tydligt Alexanderhugg: "Södra stam är avstängd 1 september till 30 november på grund av rengöring av hastighetstavla utanför Eneryda.".

/ilex

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av ilex Visa inlägg
    Jag har inte helt klart det förvaltningsrättsliga ramverket här - men vad hindrar Trafikverket från att lösa problemet genom att måla med bredare pensel och t.ex. meddela att alla tåg ställs in på hela den aktuella sträckan under hela perioden som banarbetet eventuellt skulle kunna pågå? Hur smal pensel måste man måla med enligt styrdokumenten?

Inget finlir med nya körplaner, avstängningar nattetid, omledningar, beroende av projektplan och entreprenören utan ett tydligt Alexanderhugg: "Södra stam är avstängd 1 september till 30 november på grund av rengöring av hastighetstavla utanför Eneryda.".

/ilex
    Om jag förstått rätt måste såna åtgärder vara beslutade och förhandlade redan när JNB fastställs, alltså långt innan tågplanen börjar.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Det var väl i princip så man gjorde för några år sedan vid ett antal växelbyten mellan Alvesta och Hässleholm?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

/ilex
    Det finns inget som hindrar det, men som Kippu skrev, det måste vara inlagt i tid.

Vecka 24 nästa kommer bli en sådan vecka, där Södra stambanan i princip stängs av (Norrköping) - (Lund) eller något sådant för en massa arbeten som ska genomföras samtidigt. Ett problem i sammanhanget är att tidtabellsläggningen på omledningssträckorna måste hanteras i samma process som den ordinarie tågplanen och kapaciteten (eller mera rätt, fördelningen mellan tågslagen) får inte hanteras eller definieras i förväg på omledningssträckan. Det hade varit önskvärt (både från operatörer som får sina tåg omledda och operatörer som kanske måste glesa sin trafik på omledningssträckan) om det gick att förplanera bättre, men SERA-direktivet ger inte den möjligheten.

Tugget kring vecka 24 år 2023 började för ungefär 1,5 år sedan, då de första diskussionerna togs med branschen.

Som vanligt när EU ska göra något så tänkte man inte hela vägen fram, eller så tänkte man att omledningssträckorna har oändligt med kapacitet.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Det kanske handlar minst lika mycket om att även Trafikverket kommer till insikten att det inte går att börja sälja biljetter samma dag som de meddelat hur upplägget blir?
    Precis så !

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I många fall ersätts förvaltningslagen av andra lagar.

En mer specifik lag har när det gäller sitt eget område förhand mot förvaltningslagen.
    Järnvägslagen har förhand om det blir en konflikt mellan dem.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    I många fall ersätts förvaltningslagen av andra lagar.

En mer specifik lag har när det gäller sitt eget område förhand mot förvaltningslagen.
    Järnvägslagen har förhand om det blir en konflikt mellan dem.
    Förutsättningen är då naturligtvis att lagarna säger emot varandra. Jag kan inte påminna mig att det finns något i järnvägslagen som anger att beslut inte behöver motiveras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förutsättningen är då naturligtvis att lagarna säger emot varandra. Jag kan inte påminna mig att det finns något i järnvägslagen som anger att beslut inte behöver motiveras.
    Men varför hamnade diskussionen här?

Trafikverket får ett föreläggande för att de inte rättar sig efter lagen som säger att tågplanen ska följa en viss process. I motiveringen till föreläggandet anges rimligen just detta. Eftersom ärendet har pågått ett tag så misstänker jag att det hänvisar till järnvägslagen (i nya ärenden gäller den nya järnvägsmarknadslagen, som i sin tur hänvisar till det s k SERA-direktivet 2012/34).

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

OK. I så fall är motiveringen fel i TRV-beslutet. Det är ju inte Trafikverkets fel att JF skjuter upp sin försäljningsstart, därför kan man inte klaga på TRV för detta. Sakligt hade varit att enbart relatera till när JF ges möjlighet att påbörja sin försäljning och att detta kan bero på TRV. Exempelvis: Att resa och frakta gods med tåg är ett klimatsmart alternativ och det är angeläget att järnvägsföretag ges möjlighet att erbjuda resenärer och företag att välja sådana transporter i så hög utsträckning som möjligt. Att järnvägsföretag inte ges möjlighet att erbjuda biljetter för försäljning eller att erbjuda tåg för godstransporter innebär en risk för att resenärer och företagen väljer andra transportmedel. På lång sikt innebär det risk för förändrade beteenden och att man konsekvent väljer bort tåget för andra trafikslag i framtiden.
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men varför hamnade diskussionen här?

Trafikverket får ett föreläggande för att de inte rättar sig efter lagen som säger att tågplanen ska följa en viss process. I motiveringen till föreläggandet anges rimligen just detta. Eftersom ärendet har pågått ett tag så misstänker jag att det hänvisar till järnvägslagen (i nya ärenden gäller den nya järnvägsmarknadslagen, som i sin tur hänvisar till det s k SERA-direktivet 2012/34).
    Motiv delvis irrelevant.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Motiv delvis irrelevant.
    Vilket motiv menar du är irrelevant? Har du ens läst föreläggandet?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Göran har läst pressmeddelandet och det kan ju ha helt andra motiveringar än föreläggandet. Dvs föreläggandet motiveras av det lagstöd Transportstyrelsen har att meddela föreläggande medan pressmeddelandet motiveras av de grunder Transportstyrelsen ansåg det motiverat att ingripa.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

I min enfald utgår jag från att pressmeddelandet i princip återger föreläggandet.

Det är irrelevant att hänvisa direkt till sena bokningsmöjligheter då Trafikverket inte råder över hur lång tid det tar från fastställande av hur tågen ska köras tills biljetterna blir bokningsbara.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I min enfald utgår jag från att pressmeddelandet i princip återger föreläggandet.

Det är irrelevant att hänvisa direkt till sena bokningsmöjligheter då Trafikverket inte råder över hur lång tid det tar från fastställande av hur tågen ska köras tills biljetterna blir bokningsbara.
    Nu tycker jag att du larvar dig!

Det är väl helt uppenbart att en försenad tågplaneprocess ställer till det för tågföretagen och förstör deras möjligheter att göra biljetterna bokningsbara i tid.

Formell motivering till detta finns om inte annat bl a i beaktandesatserna (typ nånstans bland 49-52) i det nämnda direktivet.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Nu tycker jag att du larvar dig!

Det är väl helt uppenbart att en försenad tågplaneprocess ställer till det för tågföretagen och förstör deras möjligheter att göra biljetterna bokningsbara i tid.

Formell motivering till detta finns om inte annat bl a i beaktandesatserna (typ nånstans bland 49-52) i det nämnda direktivet.
    Du får väl tycka det om du vill, men det är likväl fel att motivera ett föreläggande av Trafikverket med sådant som Trafikverket inte har direkt påverkan på. Däremot är självklart syftet med föreläggandet att påverka just detta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du får väl tycka det om du vill, men det är likväl fel att motivera ett föreläggande av Trafikverket med sådant som Trafikverket inte har direkt påverkan på. Däremot är självklart syftet med föreläggandet att påverka just detta.
    Men Trafikverket har ju påverkan på detta. Om de inte gör tågplanerna klara i tid kan inte tågföretagen sälja biljetter respektive transporter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •