Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: [SE] Standard SJ svar til sine kunder på Twitter

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: [SE] Standard SJ svar til sine kunder på Twitter

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Och hur kommer då Stockholm S in i bilden? Du skrev: ”Kunde man klara av att flytta avgångarna från Stockholm C till Stockholm S…”
    Jag utgick från att du med "tunnelbanan" syftade på möjligheten att knyta ihop Cst och Sst med hjälp av pendeltåg.

På liknande sätt utgår jag nu från att du med din första fråga syftar på Stockholm city.

Jag föredrar att tolka det du skriver till det bästa istället för att ifrågasätta detaljer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om man ska göra liknelser så underlättar det ju om sakerna man jämför liknar varandra. När järnvägen var avstängd mellan Stockholm C och Stockholm S fick man ta tunnelbanan och det finns ingen tunnelbana i Karlstad. Därför tyckte jag att det var en dålig liknelse.

Om tågen hade gått från Stockholm City i stället för Stockholm C hade det kanske varit en bättre liknelse avståndsmässigt men inte informationsmässigt, det är ju synnerligen enkelt att hitta däremellan medan busstorget i Ks kan ligga var som helst (jag vet t ex inte var det ligger).

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Om tågen hade gått från Stockholm City i stället för Stockholm C hade det kanske varit en bättre liknelse avståndsmässigt men inte informationsmässigt, det är ju synnerligen enkelt att hitta däremellan medan busstorget i Ks kan ligga var som helst (jag vet t ex inte var det ligger).
    Det är väldigt nära och lätt att hitta mellan busstationen och järnvägsstationen i Karlstad så det är inte problemet. Problemet uppstår om du står vid järnvägsstationen vid den tidpunkt bussen avgår från busstationen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Det är väldigt nära och lätt att hitta mellan busstationen och järnvägsstationen i Karlstad så det är inte problemet. Problemet uppstår om du står vid järnvägsstationen vid den tidpunkt bussen avgår från busstationen!
    Ja det låter jobbigt! Men står det inte på biljetterna var man ska vara?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Det gör det säkert, men att det inte står C utan Bstn efter 'Karlstad' är det ju inte så säkert man tänker på. Man tar ju för givet att ersättningstrafik för tåg utgår från Järnvägsstationen, det har det alltid gjort tidigare och det står även skyltat var ersättningstrafiken går ifrån framför stationshuset (tror jag i alla fall gäller även Karlstad i likhet med många järnvägsstationer). Det som säkert många inte är medvetna om eller har uppfattat, är att här är det inte fråga om ersättningstrafik för tåg i många fall, utan om ordinarie busstrafik från busstationen som då SJ har köpt in sig på. Egentligen mycket märkligt alltihop och inte minst för att det ju är Vy man samarbetar med som ju äger Bus4You och busschaufförerna jobbar i Vys uniformer. Ska vi se detta som början av ett storslaget samarbete mellan SJ och Vy i både Sverige och Norge?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Säljer man detta som en Resplus-resa eller är det ren avtalstrafik? Det vore intressant att veta vad det står på biljetten. Sedan borde väl det mesta av eventuell otydlighet kunna lösas med ordentliga utrop på tågen och det skulle för övrigt inte förvåna mig om sådana också gjordes. Det är inte alltid folk lyssnar ordentligt och även de som lyssnar är ibland inte så bra på att förstå om det som sägs inte överensstämmer med det som de har förväntat sig.

Enligt uppgift var det för övrigt också så att alla kom med det tåg från Kristinehamn som den här tråden handlade om från början. Så lite storm i ett vattenglas kanske?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Det står Karlstad C resp Karlstad bstn vid bokning av bussbiljetter från Karlstad.
    Bus4you och BT Buss har kompletterande biljettext om läget för resp hållplats.
    Vet det eftersom jag konstruerat texten själv.
    Värmlandstrafik har på linje 500 f n endast en hänvisning till banarbetsinfo om man bokar från Karlstad Bstn.
    Just nu har inte linje 500 några avgångar från Karlstad C.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Säljer man detta som en Resplus-resa eller är det ren avtalstrafik? Det vore intressant att veta vad det står på biljetten. Sedan borde väl det mesta av eventuell otydlighet kunna lösas med ordentliga utrop på tågen och det skulle för övrigt inte förvåna mig om sådana också gjordes. Det är inte alltid folk lyssnar ordentligt och även de som lyssnar är ibland inte så bra på att förstå om det som sägs inte överensstämmer med det som de har förväntat sig.

Enligt uppgift var det för övrigt också så att alla kom med det tåg från Kristinehamn som den här tråden handlade om från början. Så lite storm i ett vattenglas kanske?
    Både jag med flera utvecklar ju lite vad trådstarten egentligen handlade om, SJ Twittersvar från en resenär. Där kan vi i alla fall se att SJ svarade 2.22 em (14.22) 26/6 dvs igår, så det var innan min studie av trafiken på busstationen. Detta var troligen ett fall där verkligen SJ körde ersättningsbuss och då från järnvägsstationen. Problemet där då att man hade alldeles för många resenärer till den buss som uppenbarligen kom så alla kom inte med den. Vad som sedan hände med dessa resenärer om de kom till Kristinehamn och kom med något tåg eller ej vet vi ju inte. Man kan utläsa på tågradar att igår avgick tåg 634 från Khn kl 14.09 i stället för 13.48, men om twitterkonversationen gällde det tåget och om förseningen berodde inväntad försenad förstärkningsbuss vet vi ju inte.

Det är så att det finns tre varianter för de inställda SJ-tågen mellan Karlstad och Kristinehamn som nu vänder i Khn. I vissa fall kör SJ själva ersättningstrafik, i vissa fall den 'lustiga' varianten att skicka folk med Bus4You ordinarie bussar (som då behöver förstärkas) eller så finns ingen anslutning till/från Karlstad. Jag kom ju in på fallet med Bus4You-alternativet här vilket ju tråden från början inte handlade om, så det bidrar förstås till förvirring. (Jag gjorde det ju inte bättre igår när jag själv startade en tråd om Fullsatta tåg Göteborg - Karlstad och sedan utvecklade det hela till dessa Bus4You-anslutningar mot Kristinehamn även där! Helt OK om någon moderator eller annan klagar på det!!)

Sedan är det ju mest problem för resenärer från Karlstad till Kristinehamn där man inte har tillgång till någon hjälp på varken busstationen eller järnvägsstationen (utom då Mossberg jobbar!). I tågen till Kristinehamn får man säkert utmärkt information från tågpersonalen som kanske också där ser till att bytet till ersättningstrafiken fungerar och där utgår såväl SJ egna ersättningsbussar som Bus4You ordinarie trafik från samma plats framför järnvägstationen.

Senast redigerat av Per K den 2022-06-27 klockan 22:01:00.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    En anledning till att det är svårt att få fram bussar nu när Corona har klingat av är att betalningen anses för dålig av många bussåkare, under Corona när i princip beställningstrafiken låg nere var det i princip kö att få köra ersättning, idag väljer man bort det till förmån för lönsammare jobb.

Med dagens bränslepriser vil man heller inte dra på sig jobb som innebär mängder med obetalt tomkörning heller.
    Men det här var väl likadant före coronautbrottet?

Prissättningen råder väl företagen själva över, så där förstår jag inte riktigt hur det blir problem. Är det mellanhänder (beställningscentraler) som sitter fast i långa avtal med tågbolagen som spökar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Förr i världen så kunde man fråga någon som kände någon som kände någon som jobbade inom järnvägen. Sen kunde denne någon som kände någon som kände någon fixa allt från termitsvetsar till en fullt ifylld anslutningsresa Stockholm centralstation till Rom. Allt detta i sömnen.

Ja ack, det var bättre förr!

Ähh, nu är du bara grinig

De flesta uppsökte nog helt enkelt järnvägsstationen om det var nått man behövde diskutera. Ja, termitsatser eller kanske en sovvagnsbiljett från Kalmar till Stockholm, tex.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ehh jag minns nog hur det kunde vara med de kunskaperna... dom räckte väl för vanligt folk som ville ha en t.o.r till X-stad.
    Men hade man som jag idéer om att åka annorlunda sträckor eller utnyttja biljettreglerna på något speciellt sätt så var det ofta man fick hålla föreläsningar för biljettsäljarna om det ena eller andra.
    Jag har andra erfarenheter. Vid pryo på den lokala stationen (år 1980, året efter hette det prao) utdelades uppgiften att hitta en anständig förbindelse till Paris och prisberäkna den, hitta småhållplatser runt om i landet med mera dylikt. Därvarande personal ansåg att det inte fanns ursäkter för brister i den järnvägliga allmänbildningen om man skulle arbeta vid järnvägen. Toleransen var lite större för kunskapsbrister hos en stackars outbildad pryo, men med förväntan att man utnyttjade tillgängliga hjälpmedel. Platsbiljetter kunde inte bokas på den lokala stationen, detta löstes med telefonsamtal till en station med SNAP-utrustad biljettexpedition, varefter platsbiljetter ifylldes manuellt.
    När pryoeleven själv skulle ut och åka fanns det en del personal som lade ner mödan att prisberäkna de krokiga resvägarna, annan personal tyckte att det var väl en bra uppgift för pryoeleven själv att prisberäkna och fylla i en blancobiljett (även om pryoperioden tagit slut för länge sedan). Men nog kunde de sina saker, allihop. Jag har varken stött på vägran att leverera biljett med krånglig resväg eller att någon felaktigt påstått att trafik var nedlagd.
    Dock har det hänt att en biljett med krokig resväg blivit felklippt. Konduktören på tåget Nässjö-Oskarshamn var kanske inte beredd på att få se en biljett från Skåne till Knivsta via Hultsfred...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ehh jag minns nog hur det kunde vara med de kunskaperna... dom räckte väl för vanligt folk som ville ha en t.o.r till X-stad.
    Men hade man som jag idéer om att åka annorlunda sträckor eller utnyttja biljettreglerna på något speciellt sätt så var det ofta man fick hålla föreläsningar för biljettsäljarna om det ena eller andra.
    Exempel: ber om en biljett Stockholm C-Arvika-Mellerud-Göteborg-Halmstad. Efter ett tag kommer dom med biljetter Cst-Kil-Halmstad och en t.o.r Kil-Arvika. Men jag vill ju åka över Arvika-Årjäng. ”Den är nedlagd”. ”Det är den inte den finns kvar i Sveriges Kommunikationer”. Efter lite förvirring levereras rätt biljett utan ursäkt.
    Men ibland blev man helt abrupt avsnäst med ”SÅ KAN MAN INTE ÅKA” .
    På Helsingborg F ansåg man att en biljett över Halmstad-Nässjö absolut måste gå över Göteborg-Falköping och det blev mycket krångel och föreläsningar om befintligt järnvägsnät. Bakom i kön stod det lokala pilsnerklientelet med sura kommentarer : ”vi ska ju bara ha tuura-biljetter”.
    Tja, hur dåligt det än var då, på sina håll, så tror jag det var bättre än den generella koma-nivå jag upplever hos järnvägens kundtjänster numera.

Men allvarligt, det du beskriver har säkert hänt många gånger men är likväl inte min upplevelse. På hemmaplan, i Järfälla, så cyklade jag eller tog tåget till Kungsängen och beställde det jag behövde. Antingen väntade jag tills biljetten var utskriven, eller så kom jag tillbaks nästa dag. Aldrig några problem med krångliga biljetter, jag gissar tvärtom att gubbarna tyckte det var lite roligt med nått annat än "en enkel t´enköping, tack!". Åstorp, Hedemora, Krylbo, Uppsala och Sunne var andra stationer som ibland fick besök med önskan om krångelbiljetter.

Visst hände det väl att nunan bakom disken frågade om jag kunde vänta, ifall jag råkade hamna mitt i biljettkö inför en nära tågavgång, och vänta kunde jag ju i allmänhet göra. Ett halvårs framförhållning som tycks vara önskvärt idag hade jag inte, men jag var nog ändå ute en dag eller två i förväg. Så ja, "nästa dag" funkade nog i allmänhet. Den saken handlade ju mest om personalens arbetsbelastning, inte om attityd och förmåga.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Dock har det hänt att en biljett med krokig resväg blivit felklippt. Konduktören på tåget Nässjö-Oskarshamn var kanske inte beredd på att få se en biljett från Skåne till Knivsta via Hultsfred...
    Jag minns inte om det blev felklippt eller om konduktören bara frågade om jag hade klivit på fel tåg i Värnamo, när jag med en biljett Stockholm-Halmstad klev på tåget mot Vaggeryd (och jag tror det dessutom var tågmöte).
    Resvägen var via Västervik-Växjö-Väranmo-Jönköping-Falköping-Landeryd-Halmstad. Tror det var sista sommaren med SJ smalspår, och ett av de sista åren med trafik Falköping-Landeryd (jag har inte Järnvägsdata och mina diamagasin till hands för att kolla exakt årtal).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •