Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: [SE] Standard SJ svar til sine kunder på Twitter

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: [SE] Standard SJ svar til sine kunder på Twitter

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    SJ är dåliga på att hantera planerade störningar. I det specifika fallet Karlstad-Kristinehamn är ”dålig” för svagt ord - de har varit skitdåliga. Jag fattar inte hur SJ kan ha så dålig hantering av planerade störningar. Jag har sett från insidan hur dåligt det är, Ronny har sett det från en annan del av insidan.
    Svagheterna ligger överallt i processen, planeringsfas (planera en bra ersättningstrafik), säljfas (sälja med rätt info så tidigt som möjligt) och i operativ fas, både trafikledningsmässigt (så fort det är en buss inblandad tycks den operativa delen av SJ helt förlora intresse och kontroll) och kundservicemässigt (jag behöver inte ge något exempel, Ronny har redan visat på hur kass det är.)

Jag har arbetat på SJ sedan 2011, vissa förbättringar har skett, men planerade störningar är fortfarande SJ:s akilleshäl. Nu återstår 28 arbetsdagar i SJ:s tjänst - sedan blir det skönt att slippa röran.
    Takk Göran, jeg har hørt og opplevd et antall svakheter, på grensen til det idiotiske når det gjelder avvikshåndtering.

Som for eks vedkommende som forslo å sende en buss en kald februar dag til Katterat.

Eller, etter å ha stått i tre timer i Moholm, før man endelig trykket inn knappen som det står UMLEITUNG på.
    Den ettermiddag framførte jeg følgende ønske til TL.
    Ekstra opphold i Falköping for avstigende som ville avbryte sirkusreisen, ekstra opphold i Linköping og Norrköping for avstigende, sikre i Nässjö att Pressbyrårn kunne levere alt som lignet på mat når vi kom dit med vår fullsatte X2 mult.
    Når man da får til svar at vi ikke kommer til å passere noen av stedene, så er det på sin plass å be vedkommende om en times opplæring i Järnvägsgeografi.
    Det førte til at mannen i andre enden nektet å ta i mot flere samtal fra Serviceledaren i 58968 den dagen.
    I Strukton sitt interne magasin kan man lese om eventyret.

Eller vi kan ta et eksempel fra Värmland i mellandagerna 2007.
    Stopp mellom Grums og Kil.
    10 reisende til Arvika, 1 til Torsby, 100 til Kil & Karlstad.
    Buss bestilles, og på vinterväglag tar det max 35 - 40 minutter fra Grums til Kil med buss / taxi.
    Marginen i byttet til Ar og Toy i Kil var 75 minutter.

Lösning fra TL: Store taxibiler via Ar til Toy.
    Argument om at det fornuftige var å kjøre til Kil falt som sten til jorden !

Det är VI som bestämmer !!

Som den løsningsorienterte person jeg den gang var, så ble det ingen taxi til Arvika ikke heller til Torsby !

Det mest bedrøvelige var at jeg ikke fikk informasjonen om trafikkstoppen av SJ, men av en felles bekjent av oss som var på juleferie i Åndalsnes.

Jeg kunne skrive mye mer om slike eventyrlige episoder, men det blir bare trøttsomt å lese ....

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Haha, närå, skitbra nulägesanalys! Men ärligt talat, pekar inte analysen på att det numera alltså snarare skulle behövas ännu mera av det som fanns då? (Ja, typ, päschonal, mandat, lättåtkomliga kontakter med branschens aktörer mm?).

Bäst jag tar en kopp kaffe nu så jag inte börjar gorma igen!

/Grumpy ol´man
    Förr i världen så kunde man fråga någon som kände någon som kände någon som jobbade inom järnvägen. Sen kunde denne någon som kände någon som kände någon fixa allt från termitsvetsar till en fullt ifylld anslutningsresa Stockholm centralstation till Rom. Allt detta i sömnen.

Ja ack, det var bättre förr!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Det var inte bättre förr, men det var sämre på ett bättre sätt.

Alltså, en gång för så länge sedan att nästan ingen nu levande människa kommer ihåg det, var upplysningen en eftertraktad och respekterad arbetsplats, och det krävdes flera års egen erfarenhet ute från fältet för att komma ifråga, som tex tågmästare, biljettsäljare
    .
    Ehh jag minns nog hur det kunde vara med de kunskaperna... dom räckte väl för vanligt folk som ville ha en t.o.r till X-stad.
    Men hade man som jag idéer om att åka annorlunda sträckor eller utnyttja biljettreglerna på något speciellt sätt så var det ofta man fick hålla föreläsningar för biljettsäljarna om det ena eller andra.
    Exempel: ber om en biljett Stockholm C-Arvika-Mellerud-Göteborg-Halmstad. Efter ett tag kommer dom med biljetter Cst-Kil-Halmstad och en t.o.r Kil-Arvika. Men jag vill ju åka över Arvika-Årjäng. ”Den är nedlagd”. ”Det är den inte den finns kvar i Sveriges Kommunikationer”. Efter lite förvirring levereras rätt biljett utan ursäkt.
    Men ibland blev man helt abrupt avsnäst med ”SÅ KAN MAN INTE ÅKA” .
    På Helsingborg F ansåg man att en biljett över Halmstad-Nässjö absolut måste gå över Göteborg-Falköping och det blev mycket krångel och föreläsningar om befintligt järnvägsnät. Bakom i kön stod det lokala pilsnerklientelet med sura kommentarer : ”vi ska ju bara ha tuura-biljetter”.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    SJ er jo også på sosiale medier, så som så mange andre persontrafikk transportører.
    Det som utmerker SJs dialog med sine kunder på Twitter er standardsvaret:
    Send oss en DM (Direktemelding) så skal vi se på problemet ditt.

Aldri klare svar, på noe som helst, enten det gjelder forsinkede tog, eller frakjørte reisende, slik som i dag, fra Karlstad Central.
    Finnes det et internt direktiv om å svare helt i "Dimman" så den reisende skal gi opp etter første forsøk ?

Hvordan SJ svarer på Facebokk aner jeg ikke, da jeg ikke hører til skaren av Facebookbrukere.

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Var det noen som snakket om en gjennomført togreise her ?
    Det gjorde i alle fall ikke jeg..............

Det er like usmart å oppgi bokningsnummer på åpnet nett, som å presentere sin inngangsbillett til en konsert, et sirkus, en teaterforestilling, you name it, som inneholder bokningsnummer, på sine Facebookside.
    Her om dagen så jeg en tidligere SJ kollega som presenterer hele verdihandlingen til en konsert, inneholdende QR kode, og bokningsnummer og hele faderuttanrei ,.....

Siste smartingen er ikke født, jeg beklager.
    *I R O N I*
    Nu syns det inte när första Twitter-inlägget skrevs men något säger mig att när SJ skrev sitt svar hade resan i vart fall påbörjats.

I vilket fall så är det så att jag har svårt att se värdet av ett bokningsnummer utan annan information. Å andra sidan finns det människor som är rädda för att avslöja någon som helst information för någon överhuvudtaget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

(så fort det är en buss inblandad tycks den operativa delen av SJ helt förlora intresse och kontroll)
    Just detta är nog många operatörer ungefär lika dåliga på. Tåg- och bussfolk är liksom från lite olika planeter och har gärna olika uppfattningar om uppdraget. Ersättningsbussar är dessutom i sig ett lite speciellt trafikslag som kräver mycket mer än att t ex köra vanlig linjetrafik, men också skiljer sig från annan beställningstrafik exempelvis genom att folk kanske inte vet varifrån bussen går eller ens att de ska åka buss. Floppfaktorn är hög och det bästa betyget man kan få är att alla bara är lite irriterade. Konstigt vore väl annat förresten, man har ju betalat för att åka tåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nu syns det inte när första Twitter-inlägget skrevs men något säger mig att när SJ skrev sitt svar hade resan i vart fall påbörjats.

I vilket fall så är det så att jag har svårt att se värdet av ett bokningsnummer utan annan information. Å andra sidan finns det människor som är rädda för att avslöja någon som helst information för någon överhuvudtaget.
    Detta utrikiske kan bety minst to ting
    why don’t you send some extra buses to Karlstad station? People are left stranded! We are supposed to catch an onward train in Kristinehamn. Looks like we’ll miss our connection

1: Jeg står igjen i Karlstad og bussen gikk, den var full.
    Jeg behøver hjelp!
    Alternativt:
    2: Jeg sitter på bussen, den er full, og det står reisende igjen i Karlstad.
    Disse behøver hjelp !!!

Tolk det som du vil, jeg takker for ordet !

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker att det är onödigt att lägga så här mycket tid på att uttryckligen diskutera sådant som alla egentligen förstår.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

SJ är dåliga på att hantera planerade störningar. I det specifika fallet Karlstad-Kristinehamn är ”dålig” för svagt ord - de har varit skitdåliga. Jag fattar inte hur SJ kan ha så dålig hantering av planerade störningar. Jag har sett från insidan hur dåligt det är, Ronny har sett det från en annan del av insidan.
    Svagheterna ligger överallt i processen, planeringsfas (planera en bra ersättningstrafik), säljfas (sälja med rätt info så tidigt som möjligt) och i operativ fas, både trafikledningsmässigt (så fort det är en buss inblandad tycks den operativa delen av SJ helt förlora intresse och kontroll) och kundservicemässigt (jag behöver inte ge något exempel, Ronny har redan visat på hur kass det är.)

Jag har arbetat på SJ sedan 2011, vissa förbättringar har skett, men planerade störningar är fortfarande SJ:s akilleshäl. Nu återstår 28 arbetsdagar i SJ:s tjänst - sedan blir det skönt att slippa röran.
    Det kanske t o m skulle gå bättre om huvuddelen av de inblandade fick hantera det som oplanerade störningar? Ett fåtal kunde förbereda med lite bussbeställningar och andra strategiska förberedelser.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Det kanske t o m skulle gå bättre om huvuddelen av de inblandade fick hantera det som oplanerade störningar? Ett fåtal kunde förbereda med lite bussbeställningar och andra strategiska förberedelser.
    Oplanerade störningar är SJ också dåliga på - se Ronnys exempel. Jag har sett och hört hårresande exempel på felaktiga beslut i operativt läge. Allt kan inte bli perfekt, men felen är för många och för grova. Jag hyser inget hopp om att SJ kommer att bli duktiga på att hantera avvikelser/störningar.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Oplanerade störningar är SJ också dåliga på - se Ronnys exempel. Jag har sett och hört hårresande exempel på felaktiga beslut i operativt läge. Allt kan inte bli perfekt, men felen är för många och för grova. Jag hyser inget hopp om att SJ kommer att bli duktiga på att hantera avvikelser/störningar.
    Jag har egentligen bara erfarenhet från ett massivt jättestopp nämligen i Halsberg.
    Erfarenhet blev sisådär, man fick fram lite bussar men ingen kom på att organisera någon form av kösystem eller prioritering av i vilken ordning bussarna skulle användas. Vi var några som snällt köade men efter att ha sett hur de flesta trängde sig fram med armbågar så sa vi att då trängs vi också. Mycket lite info men folk ringde hem på sina mobiler och berättade vad som hände för andra. I Göteborg var dock allt väl organiserat mec information och väntande buss.
    Men vid övriga störningar med mer måttliga konsekvenser har SJ fungerat mycket bra så att taxi varit på plats.
    Vad som också fungerat är reklamationerna, alla godkända och ersättning har kommit i rimlig tid.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Och resevillkoren är utformade så att man som resenär har mycket små möjligheter att själv påverka störningshanteringen. Återstår att jobba förebyggande så långt det går, ha koll på framtida banarbeten, lägga in förlängda bytestider, mer?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Det går i princip inga ersättningsbussar från Karlstad C M-F mellan kl 09.30 och 18.57. Alla förbindelser som säljs i detta tidsspann är från Karlstad Bstn. Jag jobbade första veckan med avstängningen och det var otroligt många som väntade felaktigt på Karlstad C.
    Bus4you bussar som angör Karlstad C är de som kommer från Oslo. Då de går senare från Karlstad Bstn är det denna hållplats som säljs. Bus4you som startar I Karlstad går alltid från Bstn.
    Som jag skrev i mitt inlägg som Ulf länkade till (och där de första tidsangivelserna felaktigt står 17. i stället för 16.) så borde kravet vara att SJ ställer upp med kundvärdar vid sådan omfattande ersättningstrafik när det gäller resenärer till SJ tåg, även om man samarbetar med Bus4you i de flesta förbindelserna nu. Kruxet vid detta upplägg är ju att man borde ha en person vid järnvägsstationen och en vid busstationen som upplägget nu är!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Som jag skrev i mitt inlägg som Ulf länkade till (och där de första tidsangivelserna felaktigt står 17. i stället för 16.) så borde kravet vara att SJ ställer upp med kundvärdar vid sådan omfattande ersättningstrafik när det gäller resenärer till SJ tåg, även om man samarbetar med Bus4you i de flesta förbindelserna nu. Kruxet vid detta upplägg är ju att man borde ha en person vid järnvägsstationen och en vid busstationen som upplägget nu är!
    Kunde man klara av att flytta avgångarna från Stockholm C till Stockholm S borde det vara en barnlek att flytta dem från Karlstad C till Karlstad busstation. Kanske mer en fråga om hur mycket man anstränger sig?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag är ju också en gammal men hyfsat hemma på elektroniska kommunikationslösningar (använder dock inte twitter). Men jag har inte en aning om vad DM innebär här, så det meddelandet hade jag inte varit hjälpt av.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Just detta är nog många operatörer ungefär lika dåliga på. Tåg- och bussfolk är liksom från lite olika planeter och har gärna olika uppfattningar om uppdraget. Ersättningsbussar är dessutom i sig ett lite speciellt trafikslag som kräver mycket mer än att t ex köra vanlig linjetrafik, men också skiljer sig från annan beställningstrafik exempelvis genom att folk kanske inte vet varifrån bussen går eller ens att de ska åka buss. Floppfaktorn är hög och det bästa betyget man kan få är att alla bara är lite irriterade. Konstigt vore väl annat förresten, man har ju betalat för att åka tåg.
    En anledning till att det är svårt att få fram bussar nu när Corona har klingat av är att betalningen anses för dålig av många bussåkare, under Corona när i princip beställningstrafiken låg nere var det i princip kö att få köra ersättning, idag väljer man bort det till förmån för lönsammare jobb.

Med dagens bränslepriser vil man heller inte dra på sig jobb som innebär mängder med obetalt tomkörning heller.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Kunde man klara av att flytta avgångarna från Stockholm C till Stockholm S borde det vara en barnlek att flytta dem från Karlstad C till Karlstad busstation. Kanske mer en fråga om hur mycket man anstränger sig?
    Nja, många ska ju vidare med tåg mot Göteborg, Charlottenberg eller Torsby så mycket som möjligt av ersättningsbussarna bör ju gå till/från järnvägsstationen. Kruxet här är att man nu skrivit ett avtal med Bus4You att de ska ta upp SJ-passagerare till Kristinehamn, eller till Örebro, i sina ordinarie avgångar som oftast går från busstationen. Då är det ju oftast så att utnyttjandet av ej bokade platser i Bus4You egna trafik inte räcker särskilt långt utan man måste ha minst en buss till som då enbart behöver gå till Kristinehamn med bokade SJ-resenärer. Systemet med att fylla ut platser på ordinarie buss till Örebro funkar nog och här bokar man inte in fler SJ-resenärer än det finns platser kvar. Man kan undra hur avtalet mellan SJ och Bus4You ser ut och hur många SJ-resenärer man är skyldiga att få plats för och sedan då behovet av underleverantörer till Bus4You för att klara förstärkningsbussar, för det har man nog inte själva. Igår var det alltså en Vänerbuss som var underleverantör till Bus4You i sin tur i egenskap av underleverantör till SJ. Också väl att märka att då är Bus4You-förbindelsena deras egna planerade tidtabell så passningen till SJ-tågen i Kristinehamn är olika bra. Kan ju vara väl så bra att det är viss övergångstid i Kristinehamn i de fallen, men SJ-tåget inväntade ju den försenade förstärkningsbussen igår i alla fall!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Precis, varför säger de inte bara till folk att ta tunnelbanan?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Precis, varför säger de inte bara till folk att ta tunnelbanan?
    Om jag inte minns alldeles fel är gångavståndet mellan järnvägs- och busstation i Karlstad jämförbart med sträckan mellan Stockholms central och Stockholms city.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Nja, många ska ju vidare med tåg mot Göteborg, Charlottenberg eller Torsby så mycket som möjligt av ersättningsbussarna bör ju gå till/från järnvägsstationen.
    I fallet med Cst/Sst var det också många som kom till Sst och skulle vidare med tåg från Cst och tvärtom.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag inte minns alldeles fel är gångavståndet mellan järnvägs- och busstation i Karlstad jämförbart med sträckan mellan Stockholms central och Stockholms city.
    Och hur kommer då Stockholm S in i bilden? Du skrev: ”Kunde man klara av att flytta avgångarna från Stockholm C till Stockholm S…”

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •