Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Suwalki

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Suwalki

Numera skrivs det på många håll om Suwalkikorridoren. Så här såg stationen ut för 14 år sedan.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Suwalki

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Numera skrivs det på många håll om Suwalkikorridoren. Så här såg stationen ut för 14 år sedan.
    och så här för 5 år sedan:

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En gammal station från en annan äldre storhetstid.../Ulf

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Suwałki

Hej!

Och så här såg det ut i Suwałki den 20 juni… Det världspolitiska läget går inte att förbise.

Jag återkommer med en mer utförlig reseberättelse, men det kan ta några dagar tills jag hinner.

Till

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Hur kunde den byggnaden undgå att brännas ner eller sprängas till småbitar under 2 vk?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Hej!

Och så här såg det ut i Suwałki den 20 juni… Det världspolitiska läget går inte att förbise.

Jag återkommer med en mer utförlig reseberättelse, men det kan ta några dagar tills jag hinner.

Till
    Fanns det någon indikation om på vilket håll stridsfordonen var på väg?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Hej!

Till

Det är alltså ett tåg med NATO-fordon till höger på bilden.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det är alltså ett tåg med NATO-fordon till höger på bilden.
    Aha, då kan vi utesluta öster och väster som riktning. Troligt norrut, men möjligen söderut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Aha, då kan vi utesluta öster och väster som riktning. Troligt norrut, men möjligen söderut.
    Hej, jag har i andra inlägg i andra trådar länkat som tusan till filmer och info om detta. Det finns NATO-kamppgrupper i Estland ledd av engelsmän med flera deltagare, i Lettland ledd av Kanadas armé med flera deltagare och Litauen som leds av Tyska Bundeswehr, I Polen är det USA som har förlagt sig på åtskilliga ställen. Det kallas "Utökad framskjuten närvaro" ungefär på engelska. Det skickas sedan 2014-15 tåg ständigt med materiel och personalrrotation över hela Europa upp genom Suwalkiluckan, amerikanska och tyska givetvis från Tyskland, det har också visats många filmer med kroatiska tåg. EU finansierar Rail Baltica som helt klart har militärt syfte eftersom militärbangårdar byggs t ex Äidazä en bit norr om Riga och spåren används ju redan intensivt för detta.
    Här:
    https://www.bundeswehr.de/de/einsaet...rward-presence
    Även Flygstridskrafter: https://www.bundeswehr.de/de/einsaet...icing-baltikum
    Kolla brittiska bilder med fordon lastade på lastbil i Estland: https://mncne.nato.int/newsroom/news...egroup-estonia

Senast redigerat av Grå Tåget den 2022-06-27 klockan 20:54:18.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Hej,

Fanns det någon indikation om på vilket håll stridsfordonen var på väg?
    Nej, men det finns ju bara två rimliga möjligheter - antingen var de avsedda för just Suwałki-området, eller så skulle de vidare till Litauen (och kanske vidare därifrån till något annat av de baltiska länderna).
    Inte skickas det väl militärutrustning bort från de baltiska länderna?

Till

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Hej,

Nej, men det finns ju bara två rimliga möjligheter - antingen var de avsedda för just Suwałki-området, eller så skulle de vidare till Litauen (och kanske vidare därifrån till något annat av de baltiska länderna).
    Inte skickas det väl militärutrustning bort från de baltiska länderna?
    Kan väl vara aktuellt att skicka iväg den för utbyte eller reparation? Fast kanske inte i de mängderna.

Tack för svaret!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan väl vara aktuellt att skicka iväg den för utbyte eller reparation? Fast kanske inte i de mängderna.

Tack för svaret!
    Jo det är så det går till, ständig rotation mellan hemländerna och huvudorterna för Battle grupps Baltikum/Polen.

Flygfilmning av militärtåg https://www.youtube.com/watch?v=IjBx5_HqPjw

Lossning av tåg: https://www.youtube.com/watch?v=tccSAfDj_4A

Det sker även mycket stora förstärkningar med flera tusen extra soldater och utrustning, så det ökar ju hela tiden och inte endast vis de större övningar som var i maj.
    De fyra NATO Battlegroups: https://da.wikipedia.org/wiki/NATO_E...rward_Presence

Jag fann inte de filmerna jag sökte så jag nöjer mig med dem så.

Senast redigerat av Grå Tåget den 2022-06-27 klockan 22:07:06.

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Hur kunde den byggnaden undgå att brännas ner eller sprängas till småbitar under 2 vk?
    Det var långt ifrån alla städer som lades i grus under andra världskriget. Det finns många äldre stationshus kvar i Polen idag.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •