Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fordonstyper i Värnamo på 1960-talet

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Fordonstyper i Värnamo på 1960-talet

Läste Sven Malmbergs intressanta artikel Tåg 68 och insåg att jag hittills missat att Kust till kust-banan trafikerats av "Paprikatåg" (Yoa-2). Denna trafikering upphörde tydligen 1968, men när började den? Anar att det var ganska kort tid.

Ännu mer intressant om det finns bilder på denna trafikering!

Kan också bekräfta att HNJ trafikerades av T43-dragen genomgående vagn Halmstad-Stockholm och att AB-vagn medfördes. Har ett speciellt minne av detta från 1970. Vi åkte i en av dessa vagnar, med på tåget fanns också några "kändisar" på väg hemåt efter ett uppträdande i Värnamo, dessa åkte naturligtvis 1 kl.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fordonstyper i Värnamo på 1960-talet

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Läste Sven Malmbergs intressanta artikel Tåg 68 och insåg att jag hittills missat att Kust till kust-banan trafikerats av "Paprikatåg" (Yoa-2). Denna trafikering upphörde tydligen 1968, men när började den? Anar att det var ganska kort tid.

Kan också bekräfta att HNJ trafikerades av T43-dragen genomgående vagn Halmstad-Stockholm och att AB-vagn medfördes. Har ett speciellt minne av detta från 1970. Vi åkte i en av dessa vagnar, med på tåget fanns också några "kändisar" på väg hemåt efter ett uppträdande i Värnamo, dessa åkte naturligtvis 1 kl.
    Skulle vara kul med ett förstaklass sovvagnståg från Malmö utmed västkusten Landskrona-Helsingborg-Ängelholm-Halmstad-Värnamo-Nässjö-Stockholm, där förstaklassfrukost i Sthlm ingår och en barvagn för häng innan sovdags. Något statligt initiativ till elektrifiering av HNJ är inte att vänta, så det får bli lite trixande med inblandade lok. Förutsätter god vilja från företag och inblandade kommuner och förmodligen en hängiven tågoperatör med alla dessa odds mot sig. Men saker och ting kan ändras snabbt, som vi märker, så vem vet? Hastigheten lär inte har så stor betydelse, men bekvämlighet och lite lyx och naturligtvis pålitlighet. Komfortvagnar från 60-talet kan därför inte uteslutas.

SJK-medlem Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag vet inte var den artikeln publicerats, har i varje fall inte läst den. Vet inte exakt vilken period de kördes på banan men elektrifieringen av banan Borås-Alvesta var ju klar först 1962 och då var ju Yoa2 nya. Under den period de användes var väl upplägget att ett tågsätt kördes Göteborg-Kalmar, på sträckan Alvesta-Emmaboda gick det i mult med ett annat som gick Malmö-Karlskrona. Och v v förstås. Möjligen kan det istället ha varit Göteborg-Karlskrona och Malmö-Kalmar som de resp. tågsätten kördes.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Jag vet inte var den artikeln publicerats, har i varje fall inte läst den. Vet inte exakt vilken period de kördes på banan men elektrifieringen av banan Borås-Alvesta var ju klar först 1962 och då var ju Yoa2 nya. Under den period de användes var väl upplägget att ett tågsätt kördes Göteborg-Kalmar, på sträckan Alvesta-Emmaboda gick det i mult med ett annat som gick Malmö-Karlskrona. Och v v förstås. Möjligen kan det istället ha varit Göteborg-Karlskrona och Malmö-Kalmar som de resp. tågsätten kördes.
    Det gick två namnade tåg, Sunnan och Västan. Sunnan gick Malmö-Kalmar och Västan gick Göteborg - Karlskrona.
    Vi, SMoK har en original skylt i form av en etsad glasrutan för Västan bevarad för att monteras i vår X9.
    De bör ha startat när Borås ALvesta var elektrifierade 1962. T41-loken flyttades då norrut för tjänst runt Borlänge.

Bild tagen i Växjö under provkörningarna.
    Att bilderna är tidiga syns bla på originalplogarna på motorvagnarna.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Jag vill minnas att jag åkte i ett sådant tåg Borås - Kalmar; det bör ha varit 1962.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Johansson Visa inlägg
    Det gick två namnade tåg, Sunnan och Västan. Sunnan gick Malmö-Kalmar och Västan gick Göteborg - Karlskrona.
    Gick väl multipelkopplade Alvesta-Emmaboda och vv?

SJK-medlem Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Ja, så minns jag det.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Jag vet inte var den artikeln publicerats, har i varje fall inte läst den.
    Förlåt att jag missade att ange det. Den finns i Tåg #5 2022, sidorna 16-19.

SJK-medlem Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Förlåt att jag missade att ange det. Den finns i Tåg #5 2022, sidorna 16-19.
    Aha, den har inte jag fått ännu.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Så minns jag det, far jobbade vid banan med elektrifieringen och var sen imponerad av Västan. 1965 gjordes ett större underhåll med byte av sliper och sen lades plattor under rälsen. Jag var 14 år och tyckte det var spännande att hälsa på honom på Grimsås mosse. De fick byta många slipers då de var nedslitna av rälsen, de laftade de som gick att använda. Då gick Västan och de ville ha banan i stabilt skicka efter elektrifieringen.Tror också att Volvotågen började köras på den tiden.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

L

Det var nämligen ett snälltåg som kom på HNJ från det omfattande tidtabellskiftet 1968 och som det anstår ett snälltåg hade det 1 och 2kl. I Nässjö kopplades det med en tågdel från Jönköping som medförde restaurangvagn.
    Men det försvann efter några år.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tåget gick 1968-05-12 till 1972-05-27 och bestod från början av två delar, en Stockholm-Nässjö-Halmstad och en Stockholm-Nässjö-Falköping-Göteborg. Sista året gick dessa vagnar inkopplade i ett tåg Stockholm-Malmö och antalet direktvagnar till Halmstad hade då inskränkts från tre första sommaren (AB3, B5, B1) till en AB2 om jag minns rätt.

Senast redigerat av Torbjörn Mårtensson den 2022-06-26 klockan 13:01:23.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Jag har ett minne av från Sveriges kommunikationer att på tisdagar, eller vilken dag det nu var, så gick Västan till Malmö och Sunnan till Göteborg i stället, förmodligen för att byta ut fordonet!

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Redan till sommartidtabellen 1961 insattes ett snabbt snälltåg mellan Göteborg och Karlskrona som en föregångare till Västan. Det bestod av motorvagnar ur Y6-generationen. Till sommartidtabellen 1962 insattes Yoa2 och tåget fick namnet Västan. Dessa gick sedan kvar till den 12 maj 1968 då alla motorvagnståg på Borås - Alvesta ersattes av loktåg. Detta gällde även förvånande nog lokaltågen mellan Borås och Limmared som sedan länge varit motorvagnståg. Dessa lokaltåg gick sedan några år till, jag tror det var till 1972, då nya vägen - nuvarande riksväg 27 - var klar till Limmared.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har faktiskt sett motorvagnar i Y6-generationen trafikera ett ”snabbtåg” Kalmar-Malmö som en föregångare till Sunnan med Yoa2. Kan ju varit en tillfällig ersättare men såg det dagligen när det under ett sommarlov passerade Hästveda i god fart. Någon kallade det inofficiellt ”Kalmarexpressen”. Kul minne från den tiden då järnväg var intressant.

Malmbergs artikel var absolut det trevligaste i senaste Tåg liksom Bygdestams om 50-talsvagnar. Helt i min smak.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag har ett minne av från Sveriges kommunikationer att på tisdagar, eller vilken dag det nu var, så gick Västan till Malmö och Sunnan till Göteborg i stället, förmodligen för att byta ut fordonet!
    Det stämmer, jag tror det var så 1966 eller 1967. Har inte tillgång till mina gamla kommunickor för tillfället

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •