Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Synd på en så fin spårvagn

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Synd på en så fin spårvagn

Spårvagn spårade ur efter krock ... i Lund. Låst artikel men bild. A-traktor inblandad på midsommarafton.

https://www.sydsvenskan.se/2022-06-2...ussar-ersatter

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Synd på en så fin spårvagn

A-traktor eller mopedbil?

Hur som helst, i Spårvägssällskapets forum spekuleras det lite om hur en sådan urspåring kan gå till.

https://forum.sparvagssallskapet.se/...ic.php?t=43037

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hmm...
    Som jag betraktar bilden har alltså spårvagnen blivit påkörd i bakdelen?/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hmm...
    Nej, det är högertrafik på spårvägen och C2-änden du ser gick som framände vid händelsen (det är tvåriktningsvagnar).

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hmm...
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nej, det är högertrafik på spårvägen och C2-änden du ser gick som framände vid händelsen (det är tvåriktningsvagnar).
    Vi kan ju istället fundera på hur mycket som bröts sönder eller blev skevt i vagnen. Såna där små utfärder brukar inte vara så nyttiga, tar tid och kostar att reparera. Kan väl hoppas dom hade tur...
    Helt klart så är nog lite trasiga plastbitar det minsta problemet och det kanske finns såna på lager på någon oanvänd vagn.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har det blivit en modefluga att spårvagnar ska tillverkas i korta bitar och kan man förvänta sig att man återgår till längre vagnar. Ibland när man är utomlands får man en känsla av att spårvagnarna går ur spå bara för skoj skull eller för att lita skräp hamnat i spåret, eller för att föraren kört för fort.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Så är det ju
    Har själv åkt där så jag borde komma ihåg...

2 bilder från 210415:

Möte vid Telefonplan(?)

Varför vagnen heter Blåtand
    /Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Vi kan ju istället fundera på hur mycket som bröts sönder eller blev skevt i vagnen. Såna där små utfärder brukar inte vara så nyttiga, tar tid och kostar att reparera. Kan väl hoppas dom hade tur...
    Helt klart så är nog lite trasiga plastbitar det minsta problemet och det kanske finns såna på lager på någon oanvänd vagn.
    Man har ju fortfarande inte alla vagnar i drift, satt det borde väl inte vara svårt att plocka de andra på delar om så behövs. Förra året plockade man dem på boggier vill jag minnas.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Man har ju fortfarande inte alla vagnar i drift, satt det borde väl inte vara svårt att plocka de andra på delar om så behövs. Förra året plockade man dem på boggier vill jag minnas.
    Precis, men som jag antydde, så befarar ju jag att vagnen fått skador som vi inte ser på utsidan (kan ju hoppas så inte är fallet).
    Men skeva leder och skadade stag och dämpare mm. mm. är ju sånt som inte syns, men som av erfarenhet får stryk när vagnarna böjs mer än som är tänkt. Nu var väl farten inte så stot, så det kan ju ha klarat sig. Trotts allt verkar den främre boggin bara gått på sidan något tiotal meter.
    Strukturella delar lär man inte sno från andra vagnar, dessutom kan det ju skapa problem med försäkringsbolagen sen.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Precis, men som jag antydde, så befarar ju jag att vagnen fått skador som vi inte ser på utsidan (kan ju hoppas så inte är fallet).
    Men skeva leder och skadade stag och dämpare mm. mm. är ju sånt som inte syns, men som av erfarenhet får stryk när vagnarna böjs mer än som är tänkt. Nu var väl farten inte så stot, så det kan ju ha klarat sig. Trotts allt verkar den främre boggin bara gått på sidan något tiotal meter.
    Strukturella delar lär man inte sno från andra vagnar, dessutom kan det ju skapa problem med försäkringsbolagen sen.
    I varje fall Inget fel på signalsystemet enligt SDS idag, låst artikel.

https://www.sydsvenskan.se/2022-06-2...signalsystemet

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    I varje fall Inget fel på signalsystemet enligt SDS idag, låst artikel.

https://www.sydsvenskan.se/2022-06-2...signalsystemet
    Nej, säkert inte men denna korsning är dumt utformad med spårvägen som skär igenom en rondell och ett trafikljus inne i cirkulationen och detta i princip ute på landet. Jag vet att det finns liknande konstruktioner i Norrköping och Göteborg men då i tätbyggda delar där man inte hade så många andra alternativ.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Nej, säkert inte men denna korsning är dumt utformad med spårvägen som skär igenom en rondell och ett trafikljus inne i cirkulationen och detta i princip ute på landet. Jag vet att det finns liknande konstruktioner i Norrköping och Göteborg men då i tätbyggda delar där man inte hade så många andra alternativ.
    Ja spårvägen i Lund är sönderdesignad av folk som är mer angelägna om att det är snyggt än att det är trafiksäkert. De där rondellerna där spåren går rakt igenom är nog dock mera en produkt av spårvägsexperter som verkligen tror på att det är en säker lösning…

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja spårvägen i Lund är sönderdesignad av folk som är mer angelägna om att det är snyggt än att det är trafiksäkert. De där rondellerna där spåren går rakt igenom är nog dock mera en produkt av spårvägsexperter som verkligen tror på att det är en säker lösning…
    Ja, det är inte så bra på andra plater heller. Fick bromsa rejält inne i en rondell i Norrköping för att en annan bil körde rakt ut (han trodde väl trafikljuset reglerade införsel i rondellen så han kunde strunta i väjningsplikten)

(I Helsingør finns det en konstig rondell med tre filer och trafikljus i varje korsning inuti den. Dock ingen spårväg)

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Vilken jävla smäll! Var det någon som gjorde sig illa?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •