Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Idag för 37 år sedan – En 111 i München

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 279

    Idag för 37 år sedan – En 111 i München

    DB:s 111-lok byggdes i 227 exemplar mellan 1974 och 1984. De har använts till lokal och regional trafik över hela Tyskland. De fyraxliga loken har en effekt på 3.700 kW och en toppfart på 160 km/h. Den 30 april 1981 stod 111 017 på München Hbf. De börjar nu falla för åldersstrecket och 111 001 har redan blivit museilok.



    Bilden nedan är av färskare datum och visar det 227:e och sista 111-loket.


    Senast redigerat av Jan L den 2018-04-30 klockan 09:28:16.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Idag för 37 år sedan – En 111 i München

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    DB:s 111-lok byggdes i 227 exemplar mellan 1974 och 1984. De har använts till lokal och regional trafik över hela Tyskland. De fyraxliga loken har en effekt på 3.700 kW och en toppfart på 160 km/h. Den 30 april 1981 stod 111 017 på München Hbf. De börjar nu falla för åldersstrecket och 111 001 har redan blivit museilok.
    Den typen är en av de snyggaste av den generationen tyska el-lok (kanske även snyggare än senare generationer också). Den är ju ganska lik 110 och 140 och såna, men det kanske är aluminiumramen runt fönstren eller så är det något fyrkantigare än de övriga (?) eller att det är fönster till maskinrummet som gör 111 snyggare.
    Den typ som konkurrerar om snygghet är 181.2, kanske för att den liknar 111 på flera sätt (utseendemässigt).


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Idag för 37 år sedan – En 111 i München

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Den typen är en av de snyggaste av den generationen tyska el-lok (kanske även snyggare än senare generationer också). Den är ju ganska lik 110 och 140 och såna, men det kanske är aluminiumramen runt fönstren eller så är det något fyrkantigare än de övriga (?) eller att det är fönster till maskinrummet som gör 111 snyggare.
    Den typ som konkurrerar om snygghet är 181.2, kanske för att den liknar 111 på flera sätt (utseendemässigt).
    Mja, smaken varierar ju, själv håller jag Br 103 och "pressvecksversionen" av 110 högst.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Idag för 37 år sedan – En 111 i München

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Mja, smaken varierar ju, själv håller jag Br 103 och "pressvecksversionen" av 110 högst.
    Jag glömde förstås bort 103-an, den är ju mycket speciell, och den är förstås häftigare än 111 och 181.2.


  5. #5
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Idag för 37 år sedan – En 111 i München - apropå die Bügelfalte BR 110

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Mja, smaken varierar ju, själv håller jag Br 103 och "pressvecksversionen" av 110 högst.
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag glömde förstås bort 103-an, den är ju mycket speciell, och den är förstås häftigare än 111 och 181.2.
    Hur kan man någonsin glömma bort det klassiska elloket die 103-er? 😁

    Personligen har även jag BR 103 som tyskt favoritellok alla kategorier ända sedan den dagen anno domini 1972 som jag åkte med ett TEE-tåg mellan Hamburg och Köln i Tempo 200 på valda delar av den tågsträckan.

    Apropå Lennart F:s omnämnande av "pressvecksversionen" av 110-loken så kanske det tarvar en förklaring för en del av forumets yngre läsare. En version av dessa lok hade en aningen spetsig front med liksom ett 'pressveck' på ett byxben. Dessa lok kom därför snabbt att på tyska få smeknamnet die Bügelfalte som just betyder 'pressvecket'. 😊👍

    Här en bild på ett ellok BR 110 i version die Bügelfalte från Wikipedia och fri i Public Domain tagen av fotografen MPW57. Observera alltså det svaga lodräta 'vecket' i lokfronten mellan hyttfönstren!


    Senast redigerat av Arne den 2018-04-30 klockan 15:51:44.
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •