Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Borås C

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Borås C

Hej!
    Jag har läst och sett på bilder att man arbetar vid Borås C.

Ställverket som har funnits i många år har man rivit har jag sett på bilder på en PV skribents blogg.
    Jag undrar en del saker gällande Borås C, finns det en möjlighet att man kan bygga en gångtunnel under spåren vid Borås C? Det hade varit säkrare jämfört med dagens bommar.
    Kommer man förlänga plattformarna (2-3 och 4-5) för framtida tågtrafik?

Jag har märkt att dessa två plattformar är ganska korta, plattformarna i jämnstor stad som Eskilstuna är mer än 300 meter långa medans dessa två är kortare än 200 meter. Förvisso är tågen som trafikerar Eskilstuna inte så långa, förutom när Mälartåg kör dubbla Er1, men det är bra om plattformarna är rejäla sett till längden på grund utav framtidens tågtrafik och omledningar.
    För några år sedan körde SJ en X2 mult genom Borås på grund utav omledning och det andra tågsättet hamnade utanför plattformen.
    Gällande Borås C, kommer man genomföra spårbyte på stationen också? Blir det helsvetsat inne på stationens spårområde också?

Senast redigerat av Höjden15226 den 2022-06-24 klockan 11:12:51.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Borås C

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    Hej!
    Jag har läst och sett på bilder att man arbetar vid Borås C.

Ställverket som har funnits i många år har man rivit har jag sett på bilder på en PV skribents blogg.
    Jag undrar en del saker gällande Borås C, finns det en möjlighet att man kan bygga en gångtunnel under spåren vid Borås C? Det hade varit säkrare jämfört med dagens bommar.
    Kommer man förlänga plattformarna (2-3 och 4-5) för framtida tågtrafik?

Jag har märkt att dessa två plattformar är ganska korta, plattformarna i jämnstor stad som Eskilstuna är mer än 300 meter långa medans dessa två är kortare än 200 meter. Förvisso är tågen som trafikerar Eskilstuna inte så långa, förutom när Mälartåg kör dubbla Er1, men det är bra om plattformarna är rejäla sett till längden på grund utav framtidens tågtrafik och omledningar.
    För några år sedan körde SJ en X2 mult genom Borås på grund utav omledning och det andra tågsättet hamnade utanför plattformen.
    Gällande Borås C, kommer man genomföra spårbyte på stationen också? Blir det helsvetsat inne på stationens spårområde också?
    Viss del av Borås C kommer byggas om när Göteborg-Borås, del av ny stambana ska bygga om. Exakt vad som ska göras är mig veterligen inte bestämt men jag vet att det pågår samtal mellan Trafikverket och Borås stad.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •