Låter väl som en fullt normal älgpåkörning. Egentligen finns det alltid två varianter på detta...
- Huvudledningen skadas, antingen i koppel, eller under dragfordonet eller under någon vagn. Tåget nödbromsar av sig själv till stopp eftersom trycket i huvudledningen försvinner. Slutar oftast med att man kan stänga någon luftkran och med lite tur kanske kan komma iväg igen. Med mer otur, så kommer man ingen stans utan måste evakuera på plats, eftersom skadan på tryckluftsystemet är för stor.
- Huvudledningen skadas inte och man behöver kanske inte ens stanna.
Tuta ska man inte göra, eftersom det inte hjälper de minsta, utan älgen står kvar.
Sen kan man ju undra varför inte Trafikverkets beredskapslok kan åka och hämta ett sånt här tåg ? Men eftersom det finns ett spår till, så får operatören lösa saken själv, gissar jag. Fast å andra sidan kanske man inte vill dra ett bromslöst tågsätt med så mycket folk i. Vad reglerna säger där, har jag inte helt koll på.
Tramtrain - Bildgalleri
En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...
Älgar har man ju tagit ibland, och ett av de mer originella fallen var när jag med just posttåget körde på en livlös älg, vid Lammhult. Något mörkt låg i spåret, och jag hann se att det var en älg, förmodligen påkörd och död.
Postmästaren ringde fram, och undrade vad som hänt. Det måste ha dunsat i vagnarna.
Strax efter ringde tkl i Alvesta, och varnade för en älg, påkörd av mötande tåg. Den har nog landat i ditt spår, så ta det lite försiktigt. Tack för varningen, men jag har redan kört på den.![]()
Hemstation: Triangeln
Då var det väl på postkupéernas tid och 209 (söderut) eller 210 (norrut) eftersom du säger att ”postmästaren ringde fram” . Dom levererade färdiga kollin och påverkade inte oss på terminalen så mycket men det gjorde de posttåg som kom senare. Å andra sidan var de normalt ett under av rättidighet förutom då de där älgarna som ställde sig ivägen ibland.
Om det sedan skedde i skymning-natt-gryning kan nog lämnas därhän.
Just nu har vi f.ö ingen natt i Stockholm och norrut.
Men Glad midsommar .
Ha!
Itino Y31/32 på HNJ klipper älgar hela dagarna. Bara att borsta av fronten efteråt.
Det finns ingen trängsel på järnvägen, bara för korta tåg.
Vilket är ungefär det jag skrev. Har själv tagit emot besked om att två tåg kört över samma älg också, båda fick sönderslagna ventiler på lufttankar under loken. Bogsering på båda.
Själv har jag bara en enda gång kört på älg med resultatet stopp. Då kortslöt koppelskyddet manöverströmen, så det gick inte att lossa bromsen eftersom SIFAn löste ut. Resultat 8 axlar med stora hjulplattor och långsam färd tillbaka till verkstad och boggibyte.
Tramtrain - Bildgalleri
Undrar om det är en skröna att älgen kan glida upp för fronten på X40 och lägger sig på taket. Kommer strömmen att brytas eller blir det helstekt älg? Kanske något att tänka på när man konstruerar tåg. Så man slipper att få in älgen under tåget. Fast finns det så mycket plats mellan spåret och banröjaren att älgen hamnar under tåget?
PS helstekt älg är gott!
Tramtrain - Bildgalleri
Det finns i och för sig mycket som hör till allmänbildning utan att nödvändigtvis vara sant. Men SLU påstår i alla fall samma sak som körkortsböckerna: https://www.slu.se/kampanjsajter/alg...-och-trafiken/
Nå, det var en utvikning. Upp på spåret igen! https://www.slu.se/kampanjsajter/alg...och-jarnvagar/
Ja att sånt här händer, det är väl tyvärr nästan oundvikligt. Jag kan själv imponeras över att det inte blir ”mer” skador att krocka med en älg. Tänk om en älg hade kommit springande i 200 km/h och sprungit in i något, vilken jäkla smäll!
Men när det händer kan man hantera det utan att bli flyförbannad på allt och att alla ska avgå. Detta tyckte jag både paret i artikeln och AleWi gjorde! Jag tror livet blir lite lättare då!
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen