Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Sitter fast på X2000-tåg, vi har kört på en älg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Sitter fast på X2000-tåg, vi har kört på en älg

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Koll på älgar, nej absolut inte. Men posttågen går på nätterna inklusive gryning-skymning beroende på årstid och jag har fått många rapporter om sådana förseningar. Nästan alltid på Ssb aldrig Vsb
    Det var en av frågorna som åtminstone förr var vanliga vid körkortsprovet.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det var en av frågorna som åtminstone förr var vanliga vid körkortsprovet.
    Hör väl till allmänbildning också trodde jag

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    För två timmar sedan körde vi på en älg på Högsjö/Kilsmo på väg till Göteborg. Har någon här varit med om det tidigare? Hur lång tid tog det då, om jag förstår rätt sitter älgen fast ganska mycket under tåget. Hörde ingen tuta innan krocken men den kändes och vi nödstoppade direkt men tar någon kilometer innan vi stannade.

Tåget är fullbokad, även om några platser är tomma ännu, tåg kör på andra spåret i båda riktningar och vi väntar på information om hur de ska göra, det finns inget beslut ännu.
    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    – Det känns extremt svenskt att sitta fast på ett SJ-tåg på midsommar efter att ha krockat med en älg, säger Emil.

Skön inställning till livet! Kul att man inte hittat den mest negativa människan i världen att intervjua utan någon som faktiskt kan ta det lite med ro.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ha-kort-pa-alg

Låter väl som en fullt normal älgpåkörning. Egentligen finns det alltid två varianter på detta...

- Huvudledningen skadas, antingen i koppel, eller under dragfordonet eller under någon vagn. Tåget nödbromsar av sig själv till stopp eftersom trycket i huvudledningen försvinner. Slutar oftast med att man kan stänga någon luftkran och med lite tur kanske kan komma iväg igen. Med mer otur, så kommer man ingen stans utan måste evakuera på plats, eftersom skadan på tryckluftsystemet är för stor.

- Huvudledningen skadas inte och man behöver kanske inte ens stanna.

Tuta ska man inte göra, eftersom det inte hjälper de minsta, utan älgen står kvar.
    Sen kan man ju undra varför inte Trafikverkets beredskapslok kan åka och hämta ett sånt här tåg ? Men eftersom det finns ett spår till, så får operatören lösa saken själv, gissar jag. Fast å andra sidan kanske man inte vill dra ett bromslöst tågsätt med så mycket folk i. Vad reglerna säger där, har jag inte helt koll på.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Posttågen på södra stambanan verkade rätt ofta vara drabbade av älg. För det var ett antal gånger vi på Tomteboda Pt fick meddelande om sådant. Aldrig Vsb . Kanske är dom mest aktiva och rör sig på nätterna ?
    Och en gång på banpromenad Kårsta-Rimbo så stod jag plötsligt bara ett par meter från en älg, den flydde dock snabbt och drog med sig en hel flock genom skogen. Lite otäckt för en älg kan sparka ihjäl en människa vilket har hänt men normalt är dom räddast ( och har väl anledning till det !)
    Älgar har man ju tagit ibland, och ett av de mer originella fallen var när jag med just posttåget körde på en livlös älg, vid Lammhult. Något mörkt låg i spåret, och jag hann se att det var en älg, förmodligen påkörd och död.

Postmästaren ringde fram, och undrade vad som hänt. Det måste ha dunsat i vagnarna.

Strax efter ringde tkl i Alvesta, och varnade för en älg, påkörd av mötande tåg. Den har nog landat i ditt spår, så ta det lite försiktigt. Tack för varningen, men jag har redan kört på den.

Hemstation: Triangeln

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Älgar har man ju tagit ibland, och ett av de mer originella fallen var när jag med just posttåget körde på en livlös älg, vid Lammhult. Något mörkt låg i spåret, och jag hann se att det var en älg, förmodligen påkörd och död.

Postmästaren ringde fram, och undrade vad som hänt. Det måste ha dunsat i vagnarna.

Strax efter ringde tkl i Alvesta, och varnade för en älg, påkörd av mötande tåg. Den har nog landat i ditt spår, så ta det lite försiktigt. Tack för varningen, men jag har redan kört på den.
    Då var det väl på postkupéernas tid och 209 (söderut) eller 210 (norrut) eftersom du säger att ”postmästaren ringde fram” . Dom levererade färdiga kollin och påverkade inte oss på terminalen så mycket men det gjorde de posttåg som kom senare. Å andra sidan var de normalt ett under av rättidighet förutom då de där älgarna som ställde sig ivägen ibland.
    Om det sedan skedde i skymning-natt-gryning kan nog lämnas därhän.
    Just nu har vi f.ö ingen natt i Stockholm och norrut.
    Men Glad midsommar .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ha!

Itino Y31/32 på HNJ klipper älgar hela dagarna. Bara att borsta av fronten efteråt.

Det finns ingen trängsel på järnvägen, bara för korta tåg.

SJK-medlem
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Låter väl som en fullt normal älgpåkörning. Egentligen finns det alltid två varianter på detta...

- Huvudledningen skadas, antingen i koppel, eller under dragfordonet eller under någon vagn. Tåget nödbromsar av sig själv till stopp eftersom trycket i huvudledningen försvinner. Slutar oftast med att man kan stänga någon luftkran och med lite tur kanske kan komma iväg igen. Med mer otur, så kommer man ingen stans utan måste evakuera på plats, eftersom skadan på tryckluftsystemet är för stor.

Tuta ska man inte göra, eftersom det inte hjälper de minsta, utan älgen står kvar.
    Sen kan man ju undra varför inte Trafikverkets beredskapslok kan åka och hämta ett sånt här tåg ? Men eftersom det finns ett spår till, så får operatören lösa saken själv, gissar jag. Fast å andra sidan kanske man inte vill dra ett bromslöst tågsätt med så mycket folk i. Vad reglerna säger där, har jag inte helt koll på.
    Du har variant der påkörd dyr blir kastet av sporet; delvis under tog eller der dyret ligger under toget og må tas bort før et tog kan flyttes. Med forskjellig grad av skader på toget

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Du har variant der påkörd dyr blir kastet av sporet; delvis under tog eller der dyret ligger under toget og må tas bort før et tog kan flyttes. Med forskjellig grad av skader på toget
    Vilket är ungefär det jag skrev. Har själv tagit emot besked om att två tåg kört över samma älg också, båda fick sönderslagna ventiler på lufttankar under loken. Bogsering på båda.
    Själv har jag bara en enda gång kört på älg med resultatet stopp. Då kortslöt koppelskyddet manöverströmen, så det gick inte att lossa bromsen eftersom SIFAn löste ut. Resultat 8 axlar med stora hjulplattor och långsam färd tillbaka till verkstad och boggibyte.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    BM70 verkar krocktåliga.

Inte nu längre, dom skrotas i parti och minut

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Undrar om det är en skröna att älgen kan glida upp för fronten på X40 och lägger sig på taket. Kommer strömmen att brytas eller blir det helstekt älg? Kanske något att tänka på när man konstruerar tåg. Så man slipper att få in älgen under tåget. Fast finns det så mycket plats mellan spåret och banröjaren att älgen hamnar under tåget?
    PS helstekt älg är gott!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Undrar om det är en skröna att älgen kan glida upp för fronten på X40 och lägger sig på taket. Kommer strömmen att brytas eller blir det helstekt älg? Kanske något att tänka på när man konstruerar tåg. Så man slipper att få in älgen under tåget. Fast finns det så mycket plats mellan spåret och banröjaren att älgen hamnar under tåget?
    PS helstekt älg är gott!
    På X40 hamnar älgar oftast i koppelutrymmet, om de inte studsar utåt.
    Så ja, skröna...

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Hör väl till allmänbildning också trodde jag
    Det finns i och för sig mycket som hör till allmänbildning utan att nödvändigtvis vara sant. Men SLU påstår i alla fall samma sak som körkortsböckerna: https://www.slu.se/kampanjsajter/alg...-och-trafiken/

Nå, det var en utvikning. Upp på spåret igen! https://www.slu.se/kampanjsajter/alg...och-jarnvagar/

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg

Ja att sånt här händer, det är väl tyvärr nästan oundvikligt. Jag kan själv imponeras över att det inte blir ”mer” skador att krocka med en älg. Tänk om en älg hade kommit springande i 200 km/h och sprungit in i något, vilken jäkla smäll!

Men när det händer kan man hantera det utan att bli flyförbannad på allt och att alla ska avgå. Detta tyckte jag både paret i artikeln och AleWi gjorde! Jag tror livet blir lite lättare då!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Det lär i vart fall vara så att X2-fronten är konstruerad för att älgen ska lyftas, och kastas åt sidan.

SJK-medlem
    Medlem
    jul 2018

PS helstekt älg är gott!
    Älg kommer i flere storleker. Treffer en X74 i rett vinkel så blir det älg en bra bit under tåget. Har spolat etter älg der venstre side traff og var älg til boggi nr 5 av 7 både på siden av tog og under på en BM74

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Finsk älg hamnade upp i kontaktledningsstolpe

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det lär i vart fall vara så att X2-fronten är konstruerad för att älgen ska lyftas, och kastas åt sidan.
    För några år sedan cirkulerade ett foto på en finsk älg som hamnat uppe i kontaktledningen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •