Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tågnummer på vändslinga ändras?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Tågnummer på vändslinga ändras?

Det finns sedan länge planer på en vändslinga i Västerarpsby på Ådalsbanan då det är svårt att få plats med ett triangelspår.

Men... när ett tåg då byter riktning på stationen i farten genom att färdas i vändslingan, måste man inte då ändra tågnummer?

Knappar man in tågnummer i ATC eller ERTMS manuellt? Behöver tåget stanna för nummerbyte?

Samma problem borde väl uppstå vid stationer med triangelspår när man byter från udda till jämn riktning?

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågnummer på vändslinga ändras?

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Det finns sedan länge planer på en vändslinga i Västerarpsby på Ådalsbanan då det är svårt att få plats med ett triangelspår.

Men... när ett tåg då byter riktning på stationen i farten genom att färdas i vändslingan, måste man inte då ändra tågnummer?

Knappar man in tågnummer i ATC eller ERTMS manuellt? Behöver tåget stanna för nummerbyte?

Samma problem borde väl uppstå vid stationer med triangelspår när man byter från udda till jämn riktning?
    Tågnummer knappas inte in i ATC, däremot i GSM-R och där byter man bara nummer när tåget byter nummer, utan att stanna om man inte har trafikutbyte.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Det behövs väl inga konstigheter för att ett tåg skall byta tekniskt tågnummer. Tåg 170 byter nummer till 171 i Jädersbruk, som väl om jag ser rätt på kartan bara består av en skiljeväxel.
    Tåg 5684-5685-5686 gick igår Hallsberg-Gävle, med tågnummerbyten i Frövi och Sala.
    Jag gissar att sträckan Frövi-Västerås-Stockholm räknas som den kommer in norrifrån till Stockholm, och att sträckan från Tillberga-Sala har udda tågnummer är kanske för att de tågen oftast kom från Västerås, och då slapp dessa tågnummerbyte i Tillberga.
    Just för godståg i Sala stod det förr i tiden i grafen "genomfart" och det nya tågnumret, och det gällde väl i de fall tågen inte skulle göra uppehåll i Sala.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Om jag inte misstar mig måste man även byta tågnummer hos tågskyddssystemet genom att trycka på "Visa tågdata" och sedan knappa in de nya tågnumret och sedan bekräfta att man har knappat in rätt tågnummer.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det finns plats för ett vanligt triangelspår, men det kräver en ytterligare bro över Ångermanälven med cirka 1000 meter längd.
    Billigare på detta vis med vändslinga, dock ändå för dyrt, och rundgången behålls.
    (jag byter kanske ämne en aning i tråden, men lägger det i egen deltråd, så man kan diskutera tågnummer genom triangelspår i huvudtråden)

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-06-24 klockan 07:21:45.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Om jag inte misstar mig måste man även byta tågnummer hos tågskyddssystemet genom att trycka på "Visa tågdata" och sedan knappa in de nya tågnumret och sedan bekräfta att man har knappat in rätt tågnummer.

Hälsningar
    Axel L
    Precis, eftersom det kommer vara ETCS i vändslingan, på ATC-bana gör man det inte!

Senast redigerat av Fredrik Lundström den 2022-06-24 klockan 08:02:46.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det finns plats för ett vanligt triangelspår, men det kräver en ytterligare bro över Ångermanälven med cirka 1000 meter längd.
    Billigare på detta vis med vändslinga, dock ändå för dyrt, och rundgången behålls.
    (jag byter kanske ämne en aning i tråden, men lägger det i egen deltråd, så man kan diskutera tågnummer genom triangelspår i huvudtråden)
    Det tar inte många minuter att köra genom vändslingan, jämfört med att göra rundgång med lok sparar man mycket tid. Banvallen finns redan på plats, åtminstone halva.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Nu har jag inte exakt koll på hur det är i Västeraspby, men behovet av tågnummerbyte kommer inte av slingan i sig utan beror på linjens riktning vid ankomst respektive avgång från driftplatsen. För att göra en jämförelse skulle man kunna bygga en motsvarande slinga omedelbart söder om Alvesta så att tåg Kalmar-Stockholm kunde framföras utan riktningsbyte. Eftersom det är jämnt tågnummer båda vid ankomst från Kalmar och vid avgång mot Stockholm finns ingen anledning till tågnummerbyte i det fallet. Däremot måste tåg Kalmar-Malmö byta nummer i Alvesta.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •