Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Siljansbanans skick och framtid.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Sv: Siljansbanans skick och framtid.

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Jag upplever att regionpolitikerna mest av allt önskar sig en ny dyr sträckning för sth 250 mellan Falun och Borlänge. Med det korta avståndet hinner tåg knappt upp i 250 innan det är dags att bromsa. Sth 160 anpassat för gods- och regionaltåg vore nog lämpligare. Ornäs torde med återöppnande få fler resenärer än många andra av de stopp Tåg i Bergslagen betjänar.
    En väldigt intressant fråga i detta avseende är storleken för ett tågs accelerationsförmåga i horisontell bana. Givet att den är konstant, hyfsat nära konstant borde de vara förhållandevis enkelt att beräkna de sträcka som krävs att avlägga för att nå en given hastighet.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    En väldigt intressant fråga i detta avseende är storleken för ett tågs accelerationsförmåga i horisontell bana. Givet att den är konstant, hyfsat nära konstant borde de vara förhållandevis enkelt att beräkna de sträcka som krävs att avlägga för att nå en given hastighet.

Hälsningar
    Axel L
    Det är lätt att beräkna det du talar om, men vad har det med siljansbanan att göra egentligen?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Eje Larsson Visa inlägg
    När jag utredde kollektivtrafiken längs Siljansbanan för några år sedan pekade jag på behovet av dessa nya mötesmöjligheter. Ur godstrafiksynpunkt behövs även en mötesmöjlighet mellan Mora och Garsås. I varje fall Vikarbyn borde vara enkel att återuppbygga eftersom bangårdsmarken ligger kvar som järnvägsändamål i detaljplanen, i varje fall när jag kollade under arbetet med utredningen. Min förhoppning var att Regionen skulle driva frågan. Tyvärr tror jag att de sitter fast i sina drömmar om, och därför prioriterar, dyrbara nysträckningar på Dalabanan söder om Borlänge.
    Man ska ju kapa 7 minuter utan nysträckning. En bra början. https://bransch.trafikverket.se/TrvS...stid_7_min.pdf

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag bara undrar vilken nytta en ny mötesstation skulle göra mellan Mora och Garsås? Vi hade aldrig några problem på den sträckan, den är ju tämligen kort. Möjligen kunde ett till spår i Garsås göra nytta, ibland fick tidiga tåg stå timvis längre ner på banan när vi inte kunde ta emot mer i Mora. Men detta problem kunde man också lösa genom att göra huvudspår av något till spår i Mora.

TKL och INS på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Jag bara undrar vilken nytta en ny mötesstation skulle göra mellan Mora och Garsås? Vi hade aldrig några problem på den sträckan, den är ju tämligen kort.
    Den behöver ligga knappt 30 minuters körning från den andra mötesdriftplatsen, som i sin tur behöver ligga på ett sådant ställe att man kan köra därifrån till Borlänge och tillbaka på 60 minuter med en god anslutning till tågen som går söder om Borlänge.

För att få en attraktiv trafik på enkelspåriga banor behöver mötesspåren bilda ett system tillsammans och med fordonsomloppen, man kan inte bara titta på kapaciteten på en bevakningssträcka i taget

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Med timmestrafik på Siljansbanan blir det problem att få fram godstågen till och från Mora. Resandetågen skulle mötas i Vikarbyn kring 00 och i Insjön kring 30. Detta klaras med dagens hastigheter på banan om trafiken tursätts med moderna motorvagnar med åtminstone Reginaprestanda. Om loktågen behålls kostar det en motorvagn till eftersom vändningen spricker i Mora. Lok byter ju inte ända på 12 - 13 minuter. Sifferbo är bra för att ge god återställningsförmåga vid störningar. Helst skulle mötena ligga i Leksand med tanke på anslutande busstrafik och den stora inpendlingen av både arbetskraft och gymnasieelever. Detta skulle kräva omfattande ingrepp i banan söder om Leksand, eller slopade uppehåll, vilket i sin tur skulle ge upphov till en omfattande parallell busstrafik. Dessutom skulle man få stå bort tid i Vikarbyn eftersom man inte hinner fram till Garsås.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Eje Larsson Visa inlägg
    Med timmestrafik på Siljansbanan blir det problem att få fram godstågen till och från Mora. Resandetågen skulle mötas i Vikarbyn kring 00 och i Insjön kring 30. Detta klaras med dagens hastigheter på banan om trafiken tursätts med moderna motorvagnar med åtminstone Reginaprestanda. Om loktågen behålls kostar det en motorvagn till eftersom vändningen spricker i Mora. Lok byter ju inte ända på 12 - 13 minuter. Sifferbo är bra för att ge god återställningsförmåga vid störningar. Helst skulle mötena ligga i Leksand med tanke på anslutande busstrafik och den stora inpendlingen av både arbetskraft och gymnasieelever. Detta skulle kräva omfattande ingrepp i banan söder om Leksand, eller slopade uppehåll, vilket i sin tur skulle ge upphov till en omfattande parallell busstrafik. Dessutom skulle man få stå bort tid i Vikarbyn eftersom man inte hinner fram till Garsås.
    SJ vill ha åtgärderna Sala - Borlänge klara under 2025 inför övergången till snabbtåg. https://bransch.trafikverket.se/cont...-dalabanan.pdf

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •