Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Siljansbanans skick och framtid.

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

Siljansbanans skick och framtid.

Jag råkade hitta en förar-film sträckan Mora-Borlänge på Youtube och tittade på hela filmen/sträckan.

I vilket skick är Siljansbanan?
    Bitvis verkade den rak och fin och det rullade på ganska fort.
    Men jag tyckte mig även se vissa sträckor med bara 75 km/h, och jag såg även en 40-skylt.
    Fast det kanske var tillfälligt.

Finns det några planer på upprustning och hastighetshöjningar eller är den i toppskick, eller så pass lågtrafikerad att inga upprustningar är aktuella?

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Siljansbanans skick och framtid.

Citat Ursprungligen postat av cyberfriend Visa inlägg
    Jag råkade hitta en förar-film sträckan Mora-Borlänge på Youtube och tittade på hela filmen/sträckan.

Men jag tyckte mig även se vissa sträckor med bara 75 km/h, och jag såg även en 40-skylt.

Finns det några planer på upprustning och hastighetshöjningar eller är den i toppskick, eller så pass lågtrafikerad att inga upprustningar är aktuella?
    Det är väl inga direkta fel på banan. Det är tätt på stationerna och speciellt mycket högre hastighet än nuvarande 125/140 gör nog inte så stor nytta. De långsammare partierna är i första hand krokiga och skulle kräva enorma linjeomläggningar.

Största problemet skulle jag säga är bristen på mötesstationer på vissa delar av banan (Repbäcken-Gagnef, Rättvik-Garsås), total avsaknad av samtidigheter vid möten samt klen strömmatning.

TKL och INS på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Sifferbo och Vikarbyn skulle göra underverk. Då skulle man kunna köra timmestrafik i styv tidtabell Morastrand -Borlänge med bara tre motorvagnar. Förutsättningen är att tågen på Dalabanan kan köra Sala - Hedemora på 28 min. Då försvinner mötena i Stora Tuna och hamnar i Borlänge istället. Därmed får man fyrtågsmöte en gång i timmen där.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag kan inte se annat än att dels spårstandarden är rätt bra och även att banan har en mycket stabil framtid. Dessutom rätt bra trafik där.

Innan banan elektrifierades hade banan lite osäker framtid. Visserligen försökte de så gott de kunde, inte minst genom att ha snälltågsvagnar med i tågen som gick med dieselloken litt T41 osv. Men troligen hade den trafiken varit borta idag om banan fortfarande varit oelektrifierad. Det hade nog gått enstaka dieselmotorvagnar per dag då. Men 1978 öppnades elektrifieringen och sedan dess har nog banans framtid alltid sett rätt ljus ut.

Hastigheten är helt ok. Spårstandarden är också ok. Tågen går bra på banan. Jag tror att banan har en bra framtid.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Det är väl inga direkta fel på banan. Det är tätt på stationerna och speciellt mycket högre hastighet än nuvarande 125/140 gör nog inte så stor nytta. De långsammare partierna är i första hand krokiga och skulle kräva enorma linjeomläggningar.

Största problemet skulle jag säga är bristen på mötesstationer på vissa delar av banan (Repbäcken-Gagnef, Rättvik-Garsås), total avsaknad av samtidigheter vid möten samt klen strömmatning.
    Tällberg och Gagnef ska få samtidighet. Framförallt Tällberg gör stor nytta. En trespårsstation till nånstans skulle också göra god nytta, sen tillkommer det som Eje L nämner, men det är lite högre kostnad på den investeringen och hänger ihop med Dalabanan söder om Borlänge

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Eje Larsson Visa inlägg
    Sifferbo och Vikarbyn skulle göra underverk. Då skulle man kunna köra timmestrafik i styv tidtabell Morastrand -Borlänge med bara tre motorvagnar. Förutsättningen är att tågen på Dalabanan kan köra Sala - Hedemora på 28 min. Då försvinner mötena i Stora Tuna och hamnar i Borlänge istället. Därmed får man fyrtågsmöte en gång i timmen där.
    Jag har ett svagt minne av att femvagnars X2 klarade Sala -Borlänge på mindre än en timme.
    För höjning av Gustafs-Säter från sth160 till 200 krävs nog bara åtgärder på en plankorsning. Eller har man hittat på nya krav sedan jag utredde det för 25år sedan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Jag har ett svagt minne av att femvagnars X2 klarade Sala -Borlänge på mindre än en timme.
    För höjning av Gustafs-Säter från sth160 till 200 krävs nog bara åtgärder på en plankorsning. Eller har man hittat på nya krav sedan jag utredde det för 25år sedan.
    Det räcker att höja hastigheten Sala-Hedemora så att DENNA sträcka kan avverkas på 28 min , samt mötesplats Sifferbo , Vikarbyn, sträckan Hedemora-Borlänge kan behålla sin sth och ÄNDÅ trafikeras på 28 min så de pengarna kan sparas (enligt vad Eje L sagt på flera SJK-föreläsningar OCH samtal på SMoK-utfärder)

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Jag åkte från Djurås och söderut i veckan, och tyckte att det gick långsamt på bron över Dalälven i Duvnäs (nedlagd station), jag tror jag såg en skylt om 40.
    Enligt linjeboken skall det inte vara så låg hastighet, och bron är ju ganska nybyggd (kanske 10-15 år sedan), så är det en tillfällig nedsättning, i så fall varför och hur länge har den varit?
    Sen är det ju en del snäva kurvor runt sjöarna innan Lännheden, som sänker farten.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Hur var det med vertikalsprickor på dalabanan? Är de ökända rälerna bytta?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En underbar lösning som borde generera resenärer i hela Dalarna. Med en sådan lösning öppnar sig även möjligheten att ha anslutande tåg 3-4 gånger dagligen frän Östersund/Sveg på Inlandsbanan som bör gå hela vägen till Borlänge för att få attraktiva bytes möjligheter till Stockholm, Göteborg, Kristinehamn/Karlstad, Örebro och Gävle. Bra anslutningar ett måste om resenärer ska välja tåget på den sträckan.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    En underbar lösning som borde generera resenärer i hela Dalarna. Med en sådan lösning öppnar sig även möjligheten att ha anslutande tåg 3-4 gånger dagligen frän Östersund/Sveg på Inlandsbanan som bör gå hela vägen till Borlänge för att få attraktiva bytes möjligheter till Stockholm, Göteborg, Kristinehamn/Karlstad, Örebro och Gävle. Bra anslutningar ett måste om resenärer ska välja tåget på den sträckan.
    Diesel under tråd? Nej tack! Alla tåg på Siljansbanan bör vara eltåg. Tystare (för både resenär och omgivning), miljövänligare, billigare drift, bättre kapacitet, förmodligen även säkrare drift. När kloka investeringar gjorts i eldrift ska de användas på rätt sätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Diesel under tråd? Nej tack! Alla tåg på Siljansbanan bör vara eltåg. Tystare (för både resenär och omgivning), miljövänligare, billigare drift, bättre kapacitet, förmodligen även säkrare drift. När kloka investeringar gjorts i eldrift ska de användas på rätt sätt.
    Inlandsbanan kör inte med vanlig Diesel redan i dag . Man tittar på att köra med hybriddrift El/alternativt bränsle men det man har haft uppe på provkörning i Östersund är Lint motorvagn med vätgasdrift, Disel under tråd är inte önskvärt men man tappar resenärer med för många byten därför kan det ändå vara bättre miljömässigt.
    Trafikverket har i dagarna fått uppdraget att se på elektrifiering av ytterligare banor i Sverige då nämns Linköping-Kalmar. Kil-Torsby och delsträckor av Inlandsbanan som de som är aktuella.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag åkte från Djurås och söderut i veckan, och tyckte att det gick långsamt på bron över Dalälven i Duvnäs (nedlagd station), jag tror jag såg en skylt om 40.
    Enligt linjeboken skall det inte vara så låg hastighet, och bron är ju ganska nybyggd (kanske 10-15 år sedan), så är det en tillfällig nedsättning, i så fall varför och hur länge har den varit?
    Sen är det ju en del snäva kurvor runt sjöarna innan Lännheden, som sänker farten.
    En Regina får väl köra 100 km/h över bron? Km 74+576 90/100.
    https://bransch.trafikverket.se/cont...ora_220620.pdf
    https://www.google.se/maps/@60.52953...!3m1!1e3?hl=sv

Mätte avstånd med Googlemap från Km 72+055 Vsi, 41025 Repbäcken norra.
    Däremot är det en nedsättnninng till 80 vid Lennheden - här ungefär. Sjöarna?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Finns en hyfsad rak del närmast Mora där det känns som att det borde gå att köra fortare än 160. I övrigt känns det som att det är rätt många plankorsningar på banan.

Det behöver ju inte innebära diesel under tråd, det finns hybridmotorvagnar som går på el där det finns tråd och diesel eller batteri där den saknas.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En Regina får väl köra 100 km/h över bron? Km 74+576 90/100.
    https://bransch.trafikverket.se/cont...ora_220620.pdf
    https://www.google.se/maps/@60.52953...!3m1!1e3?hl=sv

Mätte avstånd med Googlemap från Km 72+055 Vsi, 41025 Repbäcken norra.
    Däremot är det en nedsättnninng till 80 vid Lennheden - här ungefär. Sjöarna?
    Jag har separat fått info att det är en tillfällig akut nedsättning på en 350 meter lång sträcka, pga dåliga sliprar, infördes den 20:e (dagen innan jag åkte) och beräknas vara åtgärdat på måndag (snabbt jobbat med tanke på midsommarhelgen tycker jag).

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

Tack för svaren!

Är det konkreta planer på att bygga mötesstationer i Sifferbo och Vikarbyn?
    Hur långt framåt kan det ligga i tiden i så fall?

Angående bron över Dalälven så tror jag att den är byggd några år före 1998. Så minst 25 år sen. Men jag kan ha fel. Det har jag ofta.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Tack för svaren!

Är det konkreta planer på att bygga mötesstationer i Sifferbo och Vikarbyn?
    Hur långt framåt kan det ligga i tiden i så fall?

Angående bron över Dalälven så tror jag att den är byggd några år före 1998. Så minst 25 år sen. Men jag kan ha fel. Det har jag ofta.
    1997 om du tänker på Duvnäsbron i annan tråd.

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

1997 om du tänker på Duvnäsbron i annan tråd.
    Jag tänkte på det som Ulf Broman skrev högre upp i tråden;
    "Enligt linjeboken skall det inte vara så låg hastighet, och bron är ju ganska nybyggd (kanske 10-15 år sedan), så är det en tillfällig nedsättning, i så fall varför och hur länge har den varit?"

Men då hade jag ganska bra koll på den brons ålder ändå.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

När jag utredde kollektivtrafiken längs Siljansbanan för några år sedan pekade jag på behovet av dessa nya mötesmöjligheter. Ur godstrafiksynpunkt behövs även en mötesmöjlighet mellan Mora och Garsås. I varje fall Vikarbyn borde vara enkel att återuppbygga eftersom bangårdsmarken ligger kvar som järnvägsändamål i detaljplanen, i varje fall när jag kollade under arbetet med utredningen. Min förhoppning var att Regionen skulle driva frågan. Tyvärr tror jag att de sitter fast i sina drömmar om, och därför prioriterar, dyrbara nysträckningar på Dalabanan söder om Borlänge.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När jag utredde kollektivtrafiken längs Siljansbanan för några år sedan pekade jag på behovet av dessa nya mötesmöjligheter. Ur godstrafiksynpunkt behövs även en mötesmöjlighet mellan Mora och Garsås. I varje fall Vikarbyn borde vara enkel att återuppbygga eftersom bangårdsmarken ligger kvar som järnvägsändamål i detaljplanen, i varje fall när jag kollade under arbetet med utredningen. Min förhoppning var att Regionen skulle driva frågan. Tyvärr tror jag att de sitter fast i sina drömmar om, och därför prioriterar, dyrbara nysträckningar på Dalabanan söder om Borlänge.
    Jag upplever att regionpolitikerna mest av allt önskar sig en ny dyr sträckning för sth 250 mellan Falun och Borlänge. Med det korta avståndet hinner tåg knappt upp i 250 innan det är dags att bromsa. Sth 160 anpassat för gods- och regionaltåg vore nog lämpligare. Ornäs torde med återöppnande få fler resenärer än många andra av de stopp Tåg i Bergslagen betjänar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •