Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Slutsålt

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Slutsålt

Det är slutsålt på samtliga fyra avgångar från Göteborg till Karlstad idag. Vet inte hur länge det har varit det. Tågab har bara ett tåg idag på sträckan också och det gick redan på förmiddagen. Borde funnits förutsättningar för fler idag! I riktning från Karlstad mot Göteborg finns det platser däremot.

Det är ju skillnad mot 'förr' när man kunde anpassa tåglängderna med fler vagnar under högtrafiktid med loktåg. Nu går det fler tåg men begränsningen här på Karlstad - Göteborg är trevagnars Regina. Man har ju fyra fordon för tre turer vilket är bra i grunden men jag tror inte man försöker multipelköra en tur under sådan högtrafikdag som idag fast det nog finns resandeunderlag för det. Gäller ju att alla är hela också!

På sträckan Karlstad - Stockholm och tillbaka verkar SJ bokningssystem ha spårat ur och finner endast några av ersättningsbussarna mellan Karlstad och Kristinehamn. I stället finner man ett antal Bus4you mellan Karlstad och Kristinehamn som anslutning, som troligen har kortare körtid men är fullsatta så resultatet blir oftast 'ej valbar'. På sträckan Stockholm - Kristinehamn finns dock tågen även om nästa avgång från Stockholm också är slutsåld.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Slutsålt

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Det är ju skillnad mot 'förr' när man kunde anpassa tåglängderna med fler vagnar under högtrafiktid med loktåg
    Hade man mängder med annars överflödiga vagnar som stod och drällde överallt som man satte in vid dessa tillfällen?

SJK-medlem
    Medlem
    jul 2018

Det är slutsålt på samtliga fyra avgångar från Göteborg till Karlstad idag. Vet inte hur länge det har varit det. Tågab har bara ett tåg idag på sträckan också och det gick redan på förmiddagen. Borde funnits förutsättningar för fler idag! I riktning från Karlstad mot Göteborg finns det platser däremot.

Det är ju skillnad mot 'förr' när man kunde anpassa tåglängderna med fler vagnar under högtrafiktid med loktåg. Nu går det fler tåg men begränsningen här på Karlstad - Göteborg är trevagnars Regina. Man har ju fyra fordon för tre turer vilket är bra i grunden men jag tror inte man försöker multipelköra en tur under sådan högtrafikdag som idag fast det nog finns resandeunderlag för det. Gäller ju att alla är hela också!

På sträckan Karlstad - Stockholm och tillbaka verkar SJ bokningssystem ha spårat ur och finner endast några av ersättningsbussarna mellan Karlstad och Kristinehamn. I stället finner man ett antal Bus4you mellan Karlstad och Kristinehamn som anslutning, som troligen har kortare körtid men är fullsatta så resultatet blir oftast 'ej valbar'. På sträckan Stockholm - Kristinehamn finns dock tågen även om nästa avgång från Stockholm också är slutsåld.
    et spm er om det er matriell nok og ombordansatte nok til å kjøre mult på strekningen også da

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hade man mängder med annars överflödiga vagnar som stod och drällde överallt som man satte in vid dessa tillfällen?
    Jag kan se (= jag killgissar att det fanns) tre naturliga möjligheter
    - att planerbart underhåll anpassades så att det inte stod vagnar på verkstad över storhelger
    - att man hade en viss reserv och man helt enkelt drog ner på reserverna och lät fler vagnar rulla
    - att man hade rätt låg beläggning annars så det fanns reservkapacitet på tågen redan

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Var finns uppgifter om vilka ersättningsbussar SJ tänker köra?
    Jag söker på sj.se Karlstad-Kristinehamn och Filtrerar "Bara SJ-tåg", och då får jag bara upp 70646 (buss) avgång 18.57. SJ kanske inte ersätter med fler bussar utan hänvisar till Vy och länstrafik?

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Nu vet jag ju inte vad trådstartaren avser med 'förr' men min minnesbild av att åka tåg under högtrafik under tidigare 80-talet är att det ofta var ett par extra vagnar i tågen och att dessa var av äldre modell, typ B3 och B15 om det annars brukade vara 60-talsvagnar i tågen.
    Förmodligen hade man ett visst överskott av äldre vagnar och det kostade väl inget att ha dom stående, plats fanns väl i överskott på bangårdarna på den tiden...

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag söker på sj.se Karlstad-Kristinehamn och Filtrerar "Bara SJ-tåg", och då får jag bara upp 70646 (buss) avgång 18.57. SJ kanske inte ersätter med fler bussar utan hänvisar till Vy och länstrafik?
    Det är snarare att jag tycker det är en självklarhet att köra bussersättning mellan Kristinehamn och Karlstad nu när banan är stängd. Det är ju rätt värdelöst att köra tåg bara till Kristinehamn och inte ha några rimliga förbindelser till/från Karlstad. Ta första X2000 från Karlstad på morgonen som normalt är välbesatt från Karlstad. Söker man nu på SJ.se får man upp Bus4you buss till Arlanda och inte tror jag det bolaget är så intresserade av att fylla på med SJ-resenärer lokalt till Kristinehamn utan man vill ju ha resenärer som åker längre. Den lokala biljetten Karlstad - Kristinehamn på den bussen är också mycket dyr och jag antar att den SJ-bokade resenären då måste betala det höga priset bara för att ta sig till Kristinehamn först. Värmlanstrafiks busstrafik dyker bara upp i ett fall vid en förbindelse över Karlskoga. Nej det är en hund begraven här!!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Nu vet jag ju inte vad trådstartaren avser med 'förr' men min minnesbild av att åka tåg under högtrafik under tidigare 80-talet är att det ofta var ett par extra vagnar i tågen och att dessa var av äldre modell, typ B3 och B15 om det annars brukade vara 60-talsvagnar i tågen.
    Förmodligen hade man ett visst överskott av äldre vagnar och det kostade väl inget att ha dom stående, plats fanns väl i överskott på bangårdarna på den tiden...
    Ja det var bortåt 80-, 90-talet jag tänkte på, lite olika från när man började ersätta loktåg med motorvagnar på olika sträckor. Just sträckan Karlstad - Göteborg är ju ett exempel på linje som alltid haft högsta belastningen runt helgerna och även om det gick färre tåg på loktågstiden, så förlängde man tågen runt helgerna och förstärkte med en extra biljettgranskare på en del av sträckan t.ex. Karlstad - Grums. Nu går det betydligt fler tåg på den sträckan och många med låg beläggning mitt på dagen mitt i veckan, men runt helgerna räcker kapaciteten inte alltid till. Nu kör ju Tågab några tåg runt helgerna som en bra förstärkning, men just idag var det väldigt tunt med det!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Det är snarare att jag tycker det är en självklarhet att köra bussersättning mellan Kristinehamn och Karlstad nu när banan är stängd. Det är ju rätt värdelöst att köra tåg bara till Kristinehamn och inte ha några rimliga förbindelser till/från Karlstad. Ta första X2000 från Karlstad på morgonen som normalt är välbesatt från Karlstad. Söker man nu på SJ.se får man upp Bus4you buss till Arlanda och inte tror jag det bolaget är så intresserade av att fylla på med SJ-resenärer lokalt till Kristinehamn utan man vill ju ha resenärer som åker längre. Den lokala biljetten Karlstad - Kristinehamn på den bussen är också mycket dyr och jag antar att den SJ-bokade resenären då måste betala det höga priset bara för att ta sig till Kristinehamn först. Värmlanstrafiks busstrafik dyker bara upp i ett fall vid en förbindelse över Karlskoga. Nej det är en hund begraven här!!
    SJ har avtal med Bus4You om ersättningstrafiken Karlstad-Kristinehamn istället för egna bussar. Mer än så vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det var bortåt 80-, 90-talet jag tänkte på, lite olika från när man började ersätta loktåg med motorvagnar på olika sträckor. Just sträckan Karlstad - Göteborg är ju ett exempel på linje som alltid haft högsta belastningen runt helgerna och även om det gick färre tåg på loktågstiden, så förlängde man tågen runt helgerna och förstärkte med en extra biljettgranskare på en del av sträckan t.ex. Karlstad - Grums. Nu går det betydligt fler tåg på den sträckan och många med låg beläggning mitt på dagen mitt i veckan, men runt helgerna räcker kapaciteten inte alltid till. Nu kör ju Tågab några tåg runt helgerna som en bra förstärkning, men just idag var det väldigt tunt med det!
    Fram till 2008, när man omfördelade fordon mellan olika trafikslag i Polen såg mönstret ungefär så här. Varje sommarlov kördes massor med sommartågen till olika turistdestinationer tvärs landet. Fanns t.om. många "kollo-tågen" som körde varannan vecka osv. Hur trollade man fram materiell till det hela? Vagnparken dimensionerades så att det kördes mycket regionaltrafik som loktåg i stammen, kompletterad med motorvagnar. När man gick över till sommartrafik på regionala banor (typiska pendlingssträckor) gick man över till ren motorvagnstrafik och på detta vis frigjorde man materiel till extratågen.
    Vad hände 2008 då? Efter bolagisering av PKP i 2001, alla lok och förare förblev i PKP Cargo, motorvagnar fördes över till PKP Przewozy Regionalne som behöll också personvagnar till interregional trafik av lägre kategori ("snälltågen"). PKP Intercity tänktes fokusera på renodlat "högprestige" trafik, alltså Ex, EC, IC tågen med högre standard, platsbokning osv. Mellan 2001-2008 både PKP IC och PKP PR hyrde lok och förare från PKP Cargo till sin egen trafik. Är 2008 bestämdes att ellok till persontrafik ska tilldelas till PKP IC och PKP PR, och samtidigt flytta interregional verksamhet till PKP IC, PKP PR avsedde man till renodlad regionaltrafik med tanken om vidare uppsplittring i regionala bolag. Då fick man inte längre kombinera långvägtrafik med regionaltrafik och materiel fick inte flyttas mellan olika verksamheter. I slutändan från tidtabellsskiftet 2008/2009 gick det mesta av turisttrafik i graven, PKP IC kunde inte längre få materiel till denna trafik, PKP PR blev men några överflödiga vagnar som kunde inte merutnyttjas och så småningom förfalls och skrotades.

Så man "optimerade" bort möjlighet till samordning, det blev så småningom trängre på tågen som blev kvar eftersom fordonsflottan anpassades till helårstrafik.

Mvh mormax

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    SJ har avtal med Bus4You om ersättningstrafiken Karlstad-Kristinehamn istället för egna bussar. Mer än så vet jag inte.
    Aha, då ersätter man inte alla tåg med egna ersättningsbussar utan i flera fall får resenärerna åka Bus4you i stället. Dock går de bussarna i ordinarie tidtabell så det blir ibland lång bytestid i Kristinehamn. Sedan måste rimligen Bus4you förstärka vissa avgångar på sträckan Karlstad - Kristinehamn, inte minst avgången 6.00 för även om man inte har så många Arlandaresenärer i den avgången så krävs nog oftast mera plats åt de som ska byta till X2000 i Khn.
    Sedan finner man flera Bus4you till Örebro och byte till regionaltåg därifrån också.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Fram till 2008, när man omfördelade fordon mellan olika trafikslag i Polen såg mönstret ungefär så här. Varje sommarlov kördes massor med sommartågen till olika turistdestinationer tvärs landet. Fanns t.om. många "kollo-tågen" som körde varannan vecka osv. Hur trollade man fram materiell till det hela? Vagnparken dimensionerades så att det kördes mycket regionaltrafik som loktåg i stammen, kompletterad med motorvagnar. När man gick över till sommartrafik på regionala banor (typiska pendlingssträckor) gick man över till ren motorvagnstrafik och på detta vis frigjorde man materiel till extratågen.
    Vad hände 2008 då? Efter bolagisering av PKP i 2001, alla lok och förare förblev i PKP Cargo, motorvagnar fördes över till PKP Przewozy Regionalne som behöll också personvagnar till interregional trafik av lägre kategori ("snälltågen"). PKP Intercity tänktes fokusera på renodlat "högprestige" trafik, alltså Ex, EC, IC tågen med högre standard, platsbokning osv. Mellan 2001-2008 både PKP IC och PKP PR hyrde lok och förare från PKP Cargo till sin egen trafik. Är 2008 bestämdes att ellok till persontrafik ska tilldelas till PKP IC och PKP PR, och samtidigt flytta interregional verksamhet till PKP IC, PKP PR avsedde man till renodlad regionaltrafik med tanken om vidare uppsplittring i regionala bolag. Då fick man inte längre kombinera långvägtrafik med regionaltrafik och materiel fick inte flyttas mellan olika verksamheter. I slutändan från tidtabellsskiftet 2008/2009 gick det mesta av turisttrafik i graven, PKP IC kunde inte längre få materiel till denna trafik, PKP PR blev men några överflödiga vagnar som kunde inte merutnyttjas och så småningom förfalls och skrotades.

Så man "optimerade" bort möjlighet till samordning, det blev så småningom trängre på tågen som blev kvar eftersom fordonsflottan anpassades till helårstrafik.
    Detta gör att man erinrar sig hur man gjorde i Karlstad en gång i tiden, om det nu var på 70- eller 80-talet. Man hade tre personvagnar som stod i reserv under veckan på Karlstad C men som då alltid behövdes som förstärkning på helgerna. Någon kom på att merutnyttja de vagnarna i de hårt belastade lokaltågen mot Arvika - Charlottenberg i rusningstid som i många år hette 3115/3126. (Ankomst före 08.00 och avgång runt 17.00.) Till detta använde man då ett Du2-lok som för övrigt sedan användes i ett par vändor på Skoghall under dagen. På fredag eftermiddag kunde man dock inte göra så för då behövdes vagnarna till annat, så då bestod 3115 av 4 st X16, vilket i sig var en bedrift omloppsmässigt att ha tillgång till då. Sent söndag kväll gick tågsättet då upp till Charlottenberg igen.

Kom också att tänka på hur man gjorde några år senare när man just delat upp SJ i G och P och man egentligen absolut inte kunde använda fordon till mer än till det område de tillhörde. Likväl så användes i något år loket som kom i CityExpress från Stockholm till Karlstad på kvällen i ett godståg Karlstad - Sävenäs och åter under natten och så drog loket CityExpress på morgonen igen. Kan ana att en viss numera vd på Tågab var inblandad i den planeringen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Är det inte så att det ofta (men kanske inte alltid) finns fordon för lokal och eventuellt regionaltrafik stående i det som är högtrafik (och ofta slutsålt) för fjärrtågen. Skulle den fordonsreserven på något sätt kunna utnyttjas för att avlasta viss fjärrtrafik?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, det är endast ett fåtal avgångar som är bussersatta och denna inskränkning/begränsning gäller speeciellt på vardagar.
    Helt obegripligt är att 644 och 647 inte är bussersatta.
    Betr 644 hänvisas man till buss 500 16.10 från Karlstad Bstn. 647 slutar blint i Kristinehamn utan möjlighet att komma vidare till Karlstad.
    Dessa tåg idag 23/6 har hur mycket plats som helst.
    Jag varnade Värmlandstrafik innan avstängningen för det kommande trycket på linje 500 då man samtidigt med avstängningen gick ner till timmestrafik i kombination med att Vy-tågen är helt inställda utan bussersättning. Har lett till att linje 500 nu säljs med ett femsiffrigt unikt turnummer så att man kan följa upp försäljningen via Samtrafiken.
    Har varit ledig en vecka nu så jag har inte sett utvecklingen under denna vecka. Förra fredagen försökte jag att komma med 16.10-bussen från Karlstad fvb 644 till Hallsberg och Falköping.
    Insåg vid 16.tiden att det inte skulle gå att komma med då många var kvar sedan 15.10. Blev en snabb promenad till 371 som tog mig via Trollhättan och Skara till Falköping.
    Måååånga har anslutningsbiljetter från Karlstad Bstn och går till jvstn. I förra veckan var det otroligt många som gick fel och väntade på Karlstad C vilket inte var så framgångsrikt.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Jag åker 659 för byte nu 1810 i Kristinehamn till buss mot Karlstad och sedan vidare 1955 mot Arvika med länståg.

Bussen visas som Ej valbar i appen nu, så jag antar att man helt enkelt bokat upp ett antal platser typ igår, och sedan spärrat för fler bokningar.

Bussen går alltså (hoppas jag), men är inte angiven som slutsåld, vilket hade varit mer logiskt.

För övrigt hade jag fram tills förra veckan ett direkttåg 659 Sthlm-Arvika. Det ställdes dock in och jag fick boka om till samma 659 med ny slutstation. SMS om inställt tåg kom 16/6, tre dagar efter att jag läst här att det var inställt...

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Samtliga tåg i riktning mot Göteborg från Karlstad är naturligtvis slutsålda idag då också (utom sista tåget 22.29). En förmiddagstur med Tågab över Laxå - Skövde, som då hade ersättningsbuss till Kristinehamn, gick det att komma med ganska länge men blev förstås slutsåld också. Tåg i riktning mot Stockholm, dvs med någon form av ersättningstrafik eller annan operatör till Kristinehamn, har nu alternativen antingen Slutsålt eller Ej valbar. Ja vid 20-tiden ikväll finns en möjlighet att ta sig till Stockholm på 9 timmar med länstrafikbuss till Karlskoga, länstrafikbuss till Örebro, tåg till Västerås, buss till Enköping där man får tre timmars bytestid, buss till Bålsta och så pendeltåg in till Stockholm C ankomst 5.19! Måste man ta sig till Stockholm idag och inte köpt biljett i god tid så.........

Funderar på att ta mig till Karlstad C under eftermiddagen för att studera det förmodade kaoset, men det är 27 grader i skuggan redan nu...och det gör ju inte saken bättre för de tilltänkta resenärerna heller!

Senast redigerat av Per K den 2022-06-26 klockan 10:52:56.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Samtliga tåg i riktning mot Göteborg från Karlstad är naturligtvis slutsålda idag då också (utom sista tåget 22.29). En förmiddagstur med Tågab över Laxå - Skövde, som då hade ersättningsbuss till Kristinehamn, gick det att komma med ganska länge men blev förstås slutsåld också. Tåg i riktning mot Stockholm, dvs med någon form av ersättningstrafik eller annan operatör till Kristinehamn, har nu alternativen antingen Slutsålt eller Ej valbar. Ja vid 20-tiden ikväll finns en möjlighet att ta sig till Stockholm på 9 timmar med länstrafikbuss till Karlskoga, länstrafikbuss till Örebro, tåg till Västerås, buss till Enköping där man får tre timmars bytestid, buss till Bålsta och så pendeltåg in till Stockholm C ankomst 5.19! Måste man ta sig till Stockholm idag och inte köpt biljett i god tid så.........

Funderar på att ta mig till Karlstad C under eftermiddagen för att studera det förmodade kaoset, men det är 27 grader i skuggan redan nu...och det gör ju inte saken bättre för de tilltänkta resenärerna heller!
    Ja, vem har sagt att det ska vara enkelt att resa med tåg?

https://jarnvagar.nu/kanvi_inte_losa_problemen_nagon/

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

32 grader på balkongen och 28 i lägenheten kunde man lika gärna dra iväg när man nu inte var ute någonstans sedan tidigare. Passerade stationen runt 17.30 och ett fåtal personer där men de var nog lokaltågsresenärer. Kom 17.35 till busstationen vilket var avgångstiden för en Flixbuss till Stockholm hade jag sett, dock en Bus4You på plats, en Flixbusschaufför och runt 40 förmodade resenärer vid fjärrbusshållplatsen. Bus4You märkt Stockholm var avgången 16.55 förstod jag och denna buss var ju också annonserad som anslutningsbussen till SJ tåg 644 från Kristinehamn med avgångstid 17.43 därifrån. Bus4You-chauffören kom också och påbörjade en ganska tidsödande procedur med att kolla biljetter att det var sådana som antingen hade ordinarie Bus4Youbiljett eller sådana som hade SJ anslutningsbiljett till tåget i Kristinehamn. De flesta hade ju biljett på telefon men trots även en optisk avläsning att det var OK, så kollades också manuellt inte minst vilken sittplats man skulle ha och de som var bokade via SJ som anslutning skulle också ha sittplats som då uppenbarligen tilldelades av chauffören just då. Det var ju dessutom så att det var rätt få sittplatser kvar till SJ anslutningsresenärer när många platser var bokade av resenärerna till Västerås eller Stockholm med Bus4You. Fullt förståeligt var det en del Flixbussresenärer där också som fick förstå att detta var fel buss för dem.

Ca 16.45 dök det upp en Värmlandstrafikbuss märkt Tågbuss och det var ju vad resenärerna till SJ tåg till Kristinehamn främst förväntade sig. Det visade sig dock vara en buss från Kristinehamn och jag har inte försökt räkna ut vilket tåg denna buss ersatte och om det var i SJ eller Tågab trafik. Mest anmärkningsvärt här var att ett antal personer gick av i tron att de var vid järnvägsstationen dit ju denna buss gick, men den gjorde tydligen uppehåll även vid busstationen, varvid några sedan fick traska till järnvägsstationen till anslutande tåg med sin packning, inte helt glada.

Så ca 16.50 kom då den försenade Flixbussen från Oslo. Ett antal avstigande och ett 10-tal påstigande men här hjälptes avstigande busschaufför och påstigande åt med biljettvisitation och packning, så det flöt väldigt smidigt och det var nog rätt få som undrade om den bussen var tågersättningsbussen.

16.55 avgången för Bus4You mot Kristinehamn och Stockholm närmade sig och nu hade chauffören fått ombord sina 'egna' resenärer och så många anslutningsresenärer han hade plats för. Nu fick han upprepa ett antal gånger att det kommer en buss till och han hade ringt och kollat det, men han visste ju inte när den bussen skulle komma. Det var fortsatt ett 40-tal personer som väntade för det tillkom ju nya resenärer hela tiden. Bussen kom dock iväg skapligt strax efter 16.55 med då ett stort antal konfunderade resenärer kvar.

Men då dök det upp en Bus4You till varvid folk drogs sig mot den innan man såg att den var märkt Oslo och gick i motsatt riktning. Den hade då en hel del avstigande och runt 10 personer som skulle med till Oslo av de väntande. Ett antal personer hoppade också tillfälligt av för rökpaus för det var väl enda chansen dessa fick på en resa mellan Stockholm och Oslo. Man märkte att Bus4You har väldigt koll på passagerarna vilka de ska vara och vilka platser de ska sitta på sedan också. Jag har aldrig åkt med dem med de har väl rätt komfortabla bussar också? Så drog den iväg efter 17 och jag har inte kollat deras egentliga avgångstid.

Runt 17.10 kom så en Vänerbuss med ännu tydligare märkning 'Degerfors IF'. Chauffören kom ut och meddelade tydligt att han var Bus4You förstärkningsbuss till Kristinehamn varvid folk kunde börja lasta in packning och gå ombord. Nu var det ingen noggrann biljettkontroll men chauffören fick en massa frågor om tågtider och anslutningar som han bara kunde svara 'ingen aning' på. Vanligaste frågan var dock om tåget i Kristinehamn skulle vänta på denna försenade anslutningsbuss och det svarade han att det tyckte han de borde göra och han skulle ringa och påpeka det. Ca 17.15 kom bussen iväg då ca 20 min försenade och jag undrade med spänning om nu tåg 644 skulle invänta dessa ca 35 resenärer från Karlstad. Jag såg sedan att det hade man gjort för tåget avgick 17.56 i stället för 17.43 med förseningsorsak 'inväntat anslutande buss'!

Nu var det bara ett fåtal personer kvar vid busshållplatsen men nästa annonserade avgång med SJ-anslutning var Bus4You till Arlanda med avgång 17.30. Här var det buss till Örebro och därifrån tåg som var den annonserade och sålda möjligheten. Denna buss kom också rätt tidigt ca 17.15 och kunde börja kolla biljetterna. En av de första som kom fram var en dam som sa att egentligen hade hon biljett till 16.55 mot Kristinehamn men det skulle komma en buss till. Hon hade inte uppfattat att Vänerbussen som kom var en 'Bus4You'. Avgången var ju slutsåld med dels Bus4You ordinarie resenärer till några destinationer och då också några till Örebro för SJ-anslutning. Men om inte alla kom så skulle hon få åka med. När det var två minuter kvar till avgång så saknades ännu 5 resenärer men mirakulöst nog, eller kanske vanligt förekommande, så dök alla dessa 5 upp precis innan avgång. Bussen avgick sedan fullsatt i rätt tid.

Min slutsats är att oavsett hur man fixar ersättningsbussar eller ej och avtal med Bus4You, så borde SJ ställa upp med kundvärdar vid busshållplatsen vid sådana tillfällen. Det är inte rimligt att skicka hela ansvaret på ett antal busschaufförer från olika bolag, som säkert sköter sitt jobb på bästa sätt, men som inte kan ha full koll på dessa tågresenärer och deras anslutningar. Det är ju personalkris hos SJ nu så även om man har ombordpersonal i Karlstad som borde vara tillgänglig, så har man väl lånat det man har för att bemanna upp tåg här och där. Man kunde timanställa just för detta jobb möjligen, men det kanske är personalpolitiska hinder som en följd av pandemin som försvårar det också!
    En sak är i alla fall säker. Man håller i praktiken på med en jättekampanj för att gynna Flixbuss och Bus4You att ta bussen i fortsättningen i stället för att välja tåget!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det är storhelg, och då kan man inte räkna med att köpa biljett på längre distanser samma dag som avgången.
    Det är begränsningar i antal fordon och personal tågoperatörerna har tillgång till.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

För att hålla sig inom ämnet för tråden,
    så noterar jag att Snälltåget Stockholm-Hamburg/Berlin är slutsåld varje dag från nu till 24 juli, utom 17 juli då man behöver byta i Malmö, annars bytesfritt.
    (16 juli inställt pga banarbete)
    Dock kan man vissa av dessa dagar köpa biljett Malmö-Berlin, vilket är konstigt eftersom liggvagnarna väl utgår från Stockholm 16.15,
    och det verkar gå oftast att köpa biljett Stockholm-Malmö för denna avgång så att det inte är slutsålt då heller.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •