Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Slutsålt

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Slutsålt

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    För att hålla sig inom ämnet för tråden,
    så noterar jag att Snälltåget Stockholm-Hamburg/Berlin är slutsåld varje dag från nu till 24 juli, utom 17 juli då man behöver byta i Malmö, annars bytesfritt.
    (16 juli inställt pga banarbete)
    Dock kan man vissa av dessa dagar köpa biljett Malmö-Berlin, vilket är konstigt eftersom liggvagnarna väl utgår från Stockholm 16.15,
    och det verkar gå oftast att köpa biljett Stockholm-Malmö för denna avgång så att det inte är slutsålt då heller.
    Vad jag vet så kopplar man väl på fler liggvagnar i Malmö som går Malmö-Berlin.
    Man kan få åka sittvagn Stockholm-Malmö och sedan liggvagn till Hamburg-Berlin.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Är det inte så att det ofta (men kanske inte alltid) finns fordon för lokal och eventuellt regionaltrafik stående i det som är högtrafik (och ofta slutsålt) för fjärrtågen. Skulle den fordonsreserven på något sätt kunna utnyttjas för att avlasta viss fjärrtrafik?
    Det är en intressant tanke i sig. Fungerar väl inte på fredagar men på sön och helgdagar borde väl en del rockader vara möjliga.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Lite riskabelt kan tyckas att köra ersättningstrafik med bussar som går t/fr Norge med hänsyn till allt som kan hända på E18.../Ulf

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hade man mängder med annars överflödiga vagnar som stod och drällde överallt som man satte in vid dessa tillfällen?
    I princip ja, det fanns rätt stora vagnreserver och vanligt på stambanorna var att man satte in extra ”relieftåg” som gick kanske 5-10 före de ordinarie.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är en intressant tanke i sig. Fungerar väl inte på fredagar men på sön och helgdagar borde väl en del rockader vara möjliga.
    Även om man i rusningen nyttjar allt borde det finnas möjlighet att ändra turer eller köra många tåg senare på kvällen. En liten anektodisk observation från gårdagen var att sista tåget innan Östgötatrafikens drog ner från 30- till 60-minuterstrafik var välbekant (vilket också stämmer bra med vad appen skyltar om förväntat restryck). Varför inte förlänga 30-minuterstrafiken något på söndagar?

SJK-medlem
    Medlem
    jul 2018

Även om man i rusningen nyttjar allt borde det finnas möjlighet att ändra turer eller köra många tåg senare på kvällen. En liten anektodisk observation från gårdagen var att sista tåget innan Östgötatrafikens drog ner från 30- till 60-minuterstrafik var välbekant (vilket också stämmer bra med vad appen skyltar om förväntat restryck). Varför inte förlänga 30-minuterstrafiken något på söndagar?
    Hva gjør man med förere og ombordpersonale? Ser ofte at folk skriver: bare å kjøre mere. Hvor får man tak i alle disse folka til å kjøre buss, tunnelbana, tog osv?? Eller skal de som kjører i dag kjøre mere innenfor samme arbeidstid?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Hva gjør man med förere og ombordpersonale? Ser ofte at folk skriver: bare å kjøre mere. Hvor får man tak i alle disse folka til å kjøre buss, tunnelbana, tog osv?? Eller skal de som kjører i dag kjøre mere innenfor samme arbeidstid?
    Kortsiktigt är det naturligtvis ett problem. Långsiktigt löses det med fler anställda.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Vad jag vet så kopplar man väl på fler liggvagnar i Malmö som går Malmö-Berlin.
    Man kan få åka sittvagn Stockholm-Malmö och sedan liggvagn till Hamburg-Berlin.
    I så fall får man köpa två separata biljetter.
    Det är kanske ofarligt eftersom tåget från Malmö mot Tyskland inte avgår förrän tåget från Stockholm kommit in, för vagnar ska överföras.
    Men sökning Stockholm-Berlin anger slutsålt på enda möjligheten, trots att det finns platser kvar, om man byter plats.
    (Det har i och för sig hänt mig att SJ Stockholm-Göteborg angivits som slutsålt, men det gick att köpa Stockholm-Skövde och Skövde-Göteborg och byta sittplats i Skövde)

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Är det inte så att det ofta (men kanske inte alltid) finns fordon för lokal och eventuellt regionaltrafik stående i det som är högtrafik (och ofta slutsålt) för fjärrtågen. Skulle den fordonsreserven på något sätt kunna utnyttjas för att avlasta viss fjärrtrafik?
    Bortsett från problemen att fordonen oftast ägs av olika ägare och används av olika järnvägsföretag, kan du ge några förslag till upplägg som du tror skulle ge nöjda resenärer?
    För att köra en SL-pendel Stockholm- Malmö tror jag inte på, av flera skäl, och det gjorde nog inte du heller. Så, hur skulle man köra?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Lite riskabelt kan tyckas att köra ersättningstrafik med bussar som går t/fr Norge med hänsyn till allt som kan hända på E18.../Ulf
    Nu kör ju både Flixbuss och Bus4You på E18 mellan Oslo och Karlstad normalt så ingen större skillnad att köra ersättningstrafik mellan Kristinehamn och Oslo nu.

Det verkar som om den tänkta trafiken över Daglösen - Kil med Oslotågen ska komma igång 4 juli, för det går åtminstone att boka biljett till tåget ännu och sedan blir det bara ersättningsbuss Kristinehamn - Karlstad för de tågen och något annat ordinarie tåg Karlstad - Kil för resenärer från Karlstad.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    32 grader på balkongen och 28 i lägenheten kunde man lika gärna dra iväg när man nu inte var ute någonstans sedan tidigare. Passerade stationen runt 17.30 och ett fåtal personer där men de var nog lokaltågsresenärer. Kom 17.35 till busstationen vilket var avgångstiden för en Flixbuss till Stockholm hade jag sett, dock en Bus4You på plats, en Flixbusschaufför och runt 40 förmodade resenärer vid fjärrbusshållplatsen. Bus4You märkt Stockholm var avgången 16.55 förstod jag och denna buss var ju också annonserad som anslutningsbussen till SJ tåg 644 från Kristinehamn med avgångstid 17.43 därifrån. ...
    Har du i den svåra hettan råkat skriva fel timme på de klockslag jag fetmarkerat, dvs du kom till stationen redan 16.30?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    I så fall får man köpa två separata biljetter.
    Det är kanske ofarligt eftersom tåget från Malmö mot Tyskland inte avgår förrän tåget från Stockholm kommit in, för vagnar ska överföras.
    Men sökning Stockholm-Berlin anger slutsålt på enda möjligheten, trots att det finns platser kvar, om man byter plats.
    (Det har i och för sig hänt mig att SJ Stockholm-Göteborg angivits som slutsålt, men det gick att köpa Stockholm-Skövde och Skövde-Göteborg och byta sittplats i Skövde)
    Detta kan anses som en systembrist, att man drabbas av både delade biljetter, högre pris och det tvivelaktiga nöjet att byta plats enbart för att det är dålig tillgång på platser. Å andra sidan kanske det ska vara så för att inte onödigt många använder sig av denna möjlighet?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Nu vet jag ju inte vad trådstartaren avser med 'förr' men min minnesbild av att åka tåg under högtrafik under tidigare 80-talet är att det ofta var ett par extra vagnar i tågen och att dessa var av äldre modell, typ B3 och B15 om det annars brukade vara 60-talsvagnar i tågen.
    Förmodligen hade man ett visst överskott av äldre vagnar och det kostade väl inget att ha dom stående, plats fanns väl i överskott på bangårdarna på den tiden...

Egentligen var B3 snarare ordinarie vagnar som gick tillsammans med 60-talsvagnar i fjärrtågen. Även stora delar av 1980-talet var det likadant, dvs att B3 gick tillsammans med 60-talsvagnar och 80-talsvagnar. Inte minst i de tåg som kallades Linje 1 mellan Stockholm och Göteborg. Där gick det alltid B3 medan B1 saknades.

De som sattes in som förstärkningsvagnar var istället B15. Vanligtvis gick B15 i olika lokaltåg med sämre status. Inte minst i Uppsalapendeln som oftast hade B15. Men de kunde alltså sättas in i förstärkning i fjärrtågen, vilket också hände ibland. B15 kunde också ersätta B5, trots att B15 hade betydligt lägre standard. Valet av littera, dvs att vagnstypen just hette B15 var baserat just på att de skulle i litteran markera att de kunde ersätta B5. Sittplatsernas numrering var också anpassad så att en B15-vagn kunde ersätta en B5-vagn, även om planlösningen inte alls såg likadan ut. Detta var ett av få tillfällen där SJ varit lite logiska i valet av littera på personvagnar, annars var ju littera på personvagnar rätt ologisk.

Jag minns själv en resa under 1980-talet i B15-vagn mellan Stockholm och Hässleholm. Det var ett tåg som gick till Köpenhamn minns jag, men B15-vagnen jag åkte i skulle kopplas av i Helsingborg. Jag minns att tåget var proppfullt. Resenärerna i B15-vagnen var väldigt missnöjda över vagnens standard. Jag minns mycket väl att jag hörde klagomål. Men ändå hade de anledning att varas nöjda, för de hade sittplats. Tåget var proppfullt minns jag. Det fanns resenärer som satt på golvet i vissa vagnar.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om man kollar Göteborg så blir det gott om pendeltåg lediga från ca kl 19, iaf om man bara ser till när turtätheten går ner. Kan vara så att några frigörs tidigare om man kortar av tågen tidigare. Och kl 19 är ju en helt ok tid att starta sin resa till Karlstad, då är man framme för kl 22 iaf.

Men då måste ju någon hyra vagnen av vem som nu har nyttjanderätt till den i pendeltågstrafiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Bortsett från problemen att fordonen oftast ägs av olika ägare och används av olika järnvägsföretag, kan du ge några förslag till upplägg som du tror skulle ge nöjda resenärer?
    För att köra en SL-pendel Stockholm- Malmö tror jag inte på, av flera skäl, och det gjorde nog inte du heller. Så, hur skulle man köra?
    Några fria tankar utan koll på praktiska aspekter som vem som äger o underhåller fordon eller har personal anställd med olika avtal, SL pendel kan vi nog glömma också.

Västtrafik kunde trafikera över länsgränsen upp till Hallsberg för att knyta än till Mälartågen mot Stockholm (kanske bara som insatståg under fjärrtrafikens toppar?).
    Förr fanns rimliga anslutningar Östergötland-Katrineholm-Hallsberg-Göteborg med IC-tåg, idag ligger tidtabellerna så det inte är rimligt (blir långa bytestider).

Mälartåg kör fler anslutande tåg i Katrineholm mot både Östergötland och Eskilstuna under söndagskvällar så att även de sena förbindelserna från Karlstad/Oslo och Göteborg får anslutningar och kan avlasta de tidigare avgångarna något.

Någon variant som knyter ihop Västtrafik och Östgötatrafiken via Nässjö (Västtrafik fortsätter norrut från Nässjö eller Östgötatrafiken söderut från Mjölby/Tranås). Kanske som insatståg?

Lite utanför vad jag har full koll på, men hur är det med trafik på HNJ söndag/fredag. Skulle den kunna ansluta mot en förlängd östgötapendel, eller rentav förlänga Mälartåget till Nässjö för att ge resor Stockholm/Östergötland mot västra Småland/Halland och avlasta en del snabbtåg på SSB/VKB/VSB

Sedan finns det åtgärder som inte kräver ett enda fordon. Som att alla operatörer börjar sälja resplusbiljetter (MTRx stannar i Katrineholm, men säljer själva inte anslutningar till Mälartåg som MTR kör). Flixtrain är väl inte ens med i resplus.

Senast redigerat av jonas72 den 2022-06-27 klockan 15:22:35.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Har du i den svåra hettan råkat skriva fel timme på de klockslag jag fetmarkerat, dvs du kom till stationen redan 16.30?
    Helt rätt! Det var nog för varmt åt mig när jag skrev........

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Detta kan anses som en systembrist, att man drabbas av både delade biljetter, högre pris och det tvivelaktiga nöjet att byta plats enbart för att det är dålig tillgång på platser. Å andra sidan kanske det ska vara så för att inte onödigt många använder sig av denna möjlighet?
    Snälltåget kunde sålt fler biljetter.
    Det är väl bra för dem och inte onödigt att få onödigt fullsatt.
    Genomgående liggvagnar Stockholm-Berlin är slutsålda, kunder som vill resa så köper inte, men det finns plats i sittvagnar Stockholm-Malmö och liggvagnar Malmö-Berlin, som förblir tomma.
    Snälltåget kunde angivit "byte i Malmö till annan plats i tåget".

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Några fria tankar utan koll på praktiska aspekter som vem som äger o underhåller fordon eller har personal anställd med olika avtal, SL pendel kan vi nog glömma också.

Västtrafik kunde trafikera över länsgränsen upp till Hallsberg för att knyta än till Mälartågen mot Stockholm (kanske bara som insatståg under fjärrtrafikens toppar?).
    Förr fanns rimliga anslutningar Östergötland-Katrineholm-Hallsberg-Göteborg med IC-tåg, idag ligger tidtabellerna så det inte är rimligt (blir långa bytestider).

Mälartåg kör fler anslutande tåg i Katrineholm mot både Östergötland och Eskilstuna under söndagskvällar så att även de sena förbindelserna från Karlstad/Oslo och Göteborg får anslutningar och kan avlasta de tidigare avgångarna något.

Någon variant som knyter ihop Västtrafik och Östgötatrafiken via Nässjö (Västtrafik fortsätter norrut från Nässjö eller Östgötatrafiken söderut från Mjölby/Tranås). Kanske som insatståg?

Lite utanför vad jag har full koll på, men hur är det med trafik på HNJ söndag/fredag. Skulle den kunna ansluta mot en förlängd östgötapendel, eller rentav förlänga Mälartåget till Nässjö för att ge resor Stockholm/Östergötland mot västra Småland/Halland och avlasta en del snabbtåg på SSB/VKB/VSB

Sedan finns det åtgärder som inte kräver ett enda fordon. Som att alla operatörer börjar sälja resplusbiljetter (MTRx stannar i Katrineholm, men säljer själva inte anslutningar till Mälartåg som MTR kör). Flixtrain är väl inte ens med i resplus.
    OK.
    Det låter för mig som att du föreslår att utvidga viss existerande lokal/regionaltrafik, så att man med kanske ett extra byte kan komma fram när de "riktiga" fjärrtågen är slutsålda, mer än att fjärrtågsoperatörerna skulle köra utökad fjärrtågstrafik med lokaltågsfordon (som jag uppfattade det första förslaget). Och jag tror det är en klart bättre idé att se till att man kan göra bättre bytesresor genom att köra lite mer lokaltrafik (och även göra den säljbar, som med MTRX+Mälartåg).

Enda haken är ju om man utvidgar regionaltrafiken (som ju subventioneras av regionerna) så mycket att man slår undan fötterna för den kommersiella fjärrtågstrafiken.

Frågan är dock vad det beror på att det är slutsålt:
    - Är det en överraskning att Coronan gått över och att det inte finns tillräckligt med personal?
    - Är det ibland mycket banarbeten som gör att färre tåg kan köras?
    - Eller kan det ha att göra med att SJ:s upphandlingar av nya fordon (främst Delta men även nya CAF) har tagit så otroligt lång tid, plus att ombyggnaden av X2-orna tagit lång tid? Om X2 hade varit ombyggda och första Deltorna hade levererats, då hade det nog inte varit lika fullt (utom förstås precis runt midsommar).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

OK.
    Det låter för mig som att du föreslår att utvidga viss existerande lokal/regionaltrafik, så att man med kanske ett extra byte kan komma fram när de "riktiga" fjärrtågen är slutsålda, mer än att fjärrtågsoperatörerna skulle köra utökad fjärrtågstrafik med lokaltågsfordon (som jag uppfattade det första förslaget). Och jag tror det är en klart bättre idé att se till att man kan göra bättre bytesresor genom att köra lite mer lokaltrafik (och även göra den säljbar, som med MTRX+Mälartåg).

Enda haken är ju om man utvidgar regionaltrafiken (som ju subventioneras av regionerna) så mycket att man slår undan fötterna för den kommersiella fjärrtågstrafiken.

- Är det en överraskning att Coronan gått över och att det inte finns tillräckligt med personal?
    - Eller kan det ha att göra med att SJ:s upphandlingar av nya fordon (främst Delta men även nya CAF) har tagit så otroligt lång tid, plus att ombyggnaden av X2-orna tagit lång tid? Om X2 hade varit ombyggda och första Deltorna hade levererats, då hade det nog inte varit lika fullt (utom förstås precis runt midsommar).
    Jag tror det är en bättre lösning än att köra långa resor med sämre fordon. Detta är fortfarande ett merutnyttjande av fordon. Frågan är om det inte borde mer eller mindre gå ihop sig om lägger upp det rätt. Det blir inte heller en direkt konkurrent eftersom det är enklare fordon och fler byten jämfört med vad SJ/MTR/Snälltåget erbjuder. Men incitamenten saknas väl i dagens järnvägsmarknad.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

OK.

Det fanns tidigare en situation där inlägget var helt relevant. Tills för några år sedan gick det endast att åka X2000 (om man ville åka tåg) mellan Alvesta och Nässjö. Detta var knappast någon effekt av att sträckan är så otroligt lång att det enbart ska köras fjärrtåg där. Det skulle då kunna fått till effekt att det uppstår platsbrister på den delsträckan, så skedde säkert också med enstaka tåg.

Numera finns det även Krösatåg på sträckan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •