Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 137

Ämne: Kritiken mot nya Burlövs station fortsätter

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kritiken mot nya Burlövs station fortsätter

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Pollare!

Alltså en rad med stolpar, det är en idealisk avdelare som samtidigt gör det möjligt att passera, exempelvis för att komma till hissen. Sätter man sedan belysning i toppen på varje pollare så blir det perfekt.
    Pollare, eller oeftergivna hinder ska ej placeras inom skyddszonen. Grundproblemet är att cykeldelen är för smal och för dålig sikt. Löser man inte med pollare. Trafikverket har byggt en trafikfarlig lösning. Finns inga ursäkter för det och de verkar inte heller vilja lära sig av sina misstag.

Citat Ursprungligen postat av JDS

Man kanske ska börja med att införa högertrafik i båda riktningarna på cykelbanan? Som det är målat nu verkar det vara vänstertrafik från ena hållet och mitt emellan från det andra och det blir ju lite konstigt vid mötena då.
    Cykelsymbolen är ritad på fel sida eftersom den inte fick plats i det högra körfältet, borde varit en indikation på att något blev fel här.

Nu är inte heller region Stockholm eller SL (TF) heller särskilt bra på cyel. Vid nya plankorsningen vid Frescati finns även en del övrigt att önska och omledningen av cykel vid utbyggnaden av Kistagrenen ska vi inte ens nämna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det med konst var ett exempel på mjuka politiska värden som Trafikverket måste lägga pengar på.

En stor sak är ju natur. I slutet av 1900-talet etablerades t.ex. Tullgarns naturreservat söder om Södertälje.
    Nyköpingsbanan och motorväg E4 går rakt genom, men får finnas kvar då de byggdes innan.
    Men Ostlänken måste gå genom naturreservatet. Ingen järnvägskorridor etablerades i naturreservatet, och ingen dispens ges.
    Så Ostlänken måste byggas med en omkring 5 km tunnel som inte motiveras av byggtekniska behov.
    I tidiga budgetar hade man hoppats på dispens, men numera får det bli tunnel.
    Jag är inte emot naturskydd, men det får vara måtta.
    Det verkar inte gälla den nyligen beslutade Tvärförbindelse Södertörn till den nätta kostnaden av 16 (!) miljarder (en kostnadsökning på 50 % från ursprunglig buget). Motorvägen innebär permanent intrång i tre (!) naturreservat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Nu är inte heller region Stockholm eller SL (TF) heller särskilt bra på cyel. Vid nya plankorsningen vid Frescati finns även en del övrigt att önska och omledningen av cykel vid utbyggnaden av Kistagrenen ska vi inte ens nämna.
    I Bergianska ska det inte cyklas ändå, så där kan det inte ha så stor betydelse för hur vägporten utformas även om jag också reflekterade över att den är ganska trång.

Något särskilt ställe du syftar på angående kistagrenen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg
    Den där artikeln beskriver problemet tydligt och bra. Rekommenderad läsning!

Jag kan bidra med en ytterligare bild:

Detta är västra infarten till tunneln. Att den vita linjen övergår i en vitmålad kant är mycket svårt att se. Det är också nästan omöjligt att se kanten överhuvudtaget, eller att det finns en nivåskillnad mellan asfalten och plattorna.

Burlöv station by Mattias Thorslund, on Flickr

Utrymmet för cyklisterna i var riktning är smalt. Det är helt naturligt att man vid möte (särskilt om man möter en lådcykel, familj med cyklande barn etc.) gärna lånar lite av gångbanan om där inte finns någon gående för stunden. I tunneln är det dessutom riktigt gott om plats för gående men trångt för cyklarna. Att man korsar in på plattorna har nog mer att göra med hänsyn om de trafikanter som råkar befinna sig i närheten, än om "idiotcykling". Sen har vi ljusförhållandena. Det borde framgå tydligt av bilden att det är dunkelt i tunneln. Om det var soligare vid fototillfället hade knappt någonting i tunneln synts utifrån.

Jag tror att cykelbanan behöver bli en smula bredare, så att cyklar kan mötas bekvämt utan att vilja korsa in på plattorna. Nivåskillnaden behöver utformas så att där inte blir någon skarp kant. För att separera cyklister och gående behövs någon form av fysisk avdelare. Kanske betongsuggor men helst något vackrare. Blompottor, fast ingenting lär växa i tunnelns mörker. Denna avdelare bör börja redan utanför tunnelns mynning, så att man ser den i dagsljuset och sen kan följa den genom tunneln. Det ska finnas plats att stiga av cykeln och leda den till hissen.
    För att synliggöra det ännu mer, så har någon ställt en kon med en tavla på mitt i tunneln. I cykelbanan.
    Om någon nu ser den i mörkret...??

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Är det Trafikverkets bygge, har man kanske inte läst och följt sina egna krav. De som gäller vägars och gators utformning (VGU) finns samlade här. Tänker närmast på horisontella radier och bredder. Hittar inget om nivåskiljande kant mellan cykel- och gångbana.
    http://trafikverket.diva-portal.org/...FULLTEXT02.pdf

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Är det Trafikverkets bygge, har man kanske inte läst och följt sina egna krav. De som gäller vägars och gators utformning (VGU) finns samlade här. Tänker närmast på horisontella radier och bredder. Hittar inget om nivåskiljande kant mellan cykel- och gångbana.
    http://trafikverket.diva-portal.org/...FULLTEXT02.pdf
    Inte enda stället där de agerar så. I Trafikverkets ögon är det så att VGU gäller endast för Trafikverkets egna vägar (Europavägar, riksvägar och länsvägar), kanske även om någon kommun kräver att den ska tillämpas för väg där kommunen blir väghållare. I övrigt skiter de fullständigt i VGU. Detta lärde jag mig i ett plankorsningsprojekt.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Pollare, eller oeftergivna hinder ska ej placeras inom skyddszonen. Grundproblemet är att cykeldelen är för smal och för dålig sikt. Löser man inte med pollare. Trafikverket har byggt en trafikfarlig lösning. Finns inga ursäkter för det och de verkar inte heller vilja lära sig av sina misstag.
    Hur stor är skyddszonen för en cykelväg?

I min enfald kan jag ju tycka att pollare borde kunna placeras på samma avstånd som tunnelväggen (men på andra sidan om cykelvägen).

Eller är "skyddszon" ett VGU-begrepp som ju inte anses gälla här?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur stor är skyddszonen för en cykelväg?

I min enfald kan jag ju tycka att pollare borde kunna placeras på samma avstånd som tunnelväggen (men på andra sidan om cykelvägen).

Eller är "skyddszon" ett VGU-begrepp som ju inte anses gälla här?
    0,7 meter, spontant skulle jag säga att avståndet mellan tunnelväggen och cykelbanan uppfyller kravet på skyddzon. Sedan blandar Trafikverket hej villt med begreppen skyddszon och säkerhetszon i sina egna styrdokument så inte ens den mest inbitna kan riktigt veta vad de avser.

Citat Ursprungligen postat av JDS
    Bergianska ska det inte cyklas ändå, så där kan det inte ha så stor betydelse för hur vägporten utformas även om jag också reflekterade över att den är ganska trång.

Något särskilt ställe du syftar på angående kistagrenen?
    Det har varit en omfattande kritik mot långa omledningar för cykeltrafiken, hinder för cykeltrafiken istället för transporterna vid korsningspunkter. Gäller främst området kring Ursvik.

Bl a detta: https://twitter.com/jesperCarlsson/s...38306485166084

Man ska väl ändå kunna cykla till Bergianska och kanske fika, handla eller titta på trädgården? Dels är vägporten väldigt smal, får man ens plats med nödvändiga vägmärken utan att hamna i skyddszonenpå sträckan trafikplatsen och andra sidan vägporten? Sedan är övergångsstället (cykelpassage?) skjuten omotiverat långt till söder på västra sidan av Roslagsbanan. Ingen vettig människa vill gå eller cykla så. Dessutom 3 stycken 90 graders svängar vilket är en relativt svår manöver och kräver låg hastighet (desstom på en redan smal gång- och cykelbana). Jag skulle alla dagar i veckan välja körbanan att cykla på, men vill inte ha två barn cyklandes bland en massa bilister som endast tycker att cyklister är ivägen. Av en ren tillfällighet (!) har biltrafiken den närmsta och enklaste vägen till målpunkten. Precis som det ska vara.

Senast redigerat av Martin den 2022-06-28 klockan 10:22:33.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det verkar inte gälla den nyligen beslutade Tvärförbindelse Södertörn till den nätta kostnaden av 16 (!) miljarder (en kostnadsökning på 50 % från ursprunglig buget). Motorvägen innebär permanent intrång i tre (!) naturreservat.
    Motorvägen verkar få tunnel under huvuddelen av två av naturreservaten, och för den tredje är det breddning av befintlig väg som visserligen går genom naturreservatet.
    https://www.huddinge.se/stadsplaneri...lse-sodertorn/
    https://minkarta.lantmateriet.se/pla...undaries=false

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Motorvägen verkar få tunnel under huvuddelen av två av naturreservaten, och för den tredje är det breddning av befintlig väg som visserligen går genom naturreservatet.
    https://www.huddinge.se/stadsplaneri...lse-sodertorn/
    https://minkarta.lantmateriet.se/pla...undaries=false
    Tvärförbindelsen kommer att gå genom flera naturreservat. Orlångens, Lissmadalens och Paradisets naturreservat berörs av både permanent och tillfälligt intrång och Flemingsbergsskogens och Björksättrahalvöns naturreservat berörs av permanent intrång. Orlångens naturreservat kommer samtidigt att utvidgas.
    Lite mångtydigt stycke, men har svårt att förstå det på annat sätt än att tre naturrservat påverkas av pemanent intrång.

https://www.mitti.se/nyheter/nytt-st...AwCDEYYverDEA/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Med sådant synsätt så blir det garanterat aldrig någon konstnärlig utsmyckning.
    Då får det väl bli så, för i alla fall jag tycker att trafiksäkerhet och speciellt grundläggande sådan är viktigare än konst i våra vägtunnlar.

Och satsar man ingenting så blir det varken säkerhet eller någon konst.
    Och himlen är blå. Vem, mer än du, har skrivit något om att man inte ska satsa på säkerhet?

Pollare!

Alltså en rad med stolpar, det är en idealisk avdelare som samtidigt gör det möjligt att passera, exempelvis för att komma till hissen. Sätter man sedan belysning i toppen på varje pollare så blir det perfekt.
    Du har fått som du ville https://bicycling.se/blogg/trafikver...5W8Qpi5eiR2lgw Om det är säkrare vet jag dock inte, vad ska man nu ta vägen om man får möte med någon som tagit ut svängen eller en lådcykel? Rätt in i en stolpe? Tror inte ens det blivit bättre om man satt stolparna 700 mm längre bort från cykeldelen. Trafikverket har alltså gjort en dålig och trafikosäker lödning ännu sämre och mer trafikosäker.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Du har fått som du ville https://bicycling.se/blogg/trafikver...5W8Qpi5eiR2lgw Om det är säkrare vet jag dock inte, vad ska man nu ta vägen om man får möte med någon som tagit ut svängen eller en lådcykel? Rätt in i en stolpe? Tror inte ens det blivit bättre om man satt stolparna 700 mm längre bort från cykeldelen. Trafikverket har alltså gjort en dålig och trafikosäker lödning ännu sämre och mer trafikosäker.
    Det är i vart fall inte lättare att väja genom ett räcke än genom en rad av pollare.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

[QUOTE=Mattias Thorslund;220981]Den där artikeln beskriver problemet tydligt och bra. Rekommenderad läsning!

Jag kan bidra med en ytterligare bild:

Detta är västra infarten till tunneln. Att den vita linjen övergår i en vitmålad kant är mycket svårt att se. Det är också nästan omöjligt att se kanten överhuvudtaget, eller att det finns en nivåskillnad mellan asfalten och plattorna.

MÅLA kantens (vertikala)sida med ORANGE reflexfärg
    MÅLA kantens ovansida med GUL reflexfärg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur är det med bostäderna i norra änden vid ålkistan till, har de cyklande besökare ? finns det en liten väg under bron över ålkistan och upp till cykelvägen på andra sidan och sedan över till Bergshamra (?) ?

Dessutom gissar jag att om man kommer norrifrån med cykel och ska mot badplatsen vid Frescati hagväg att cyklan från bergianska och sedan vidare igenom skogen är mycket trevligare än mellan motorvägen och Stockholms universitet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Problemet verkar vara att även cyklister måste visa ansvar och inte köra som idioter ? Klart I-landsproblem.
    genomgången av olyckor i https://bicycling.se/blogg/trafikver...h-framkomligt/ får mig att tänka att det är inte bra och vana landsvägs-/terräng-cyklister som är mest illa ute - det är äldre medelålders som kommer långsamt och försiktigt men ändå åker dit.

En vältränad landsvägscyklist har en hög beredskap och med de lägre hastigheter som de här chikanerna tvingar fram har de de där 10ndelarna av s för att lösa situationen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    MÅLA kantens (vertikala)sida med ORANGE reflexfärg
    MÅLA kantens ovansida med GUL reflexfärg
    Den vertikala sidan av kanten syns inte eftersom den är vänd bortåt i bilden. Det spelar ingen roll hur man målar den.

Det ÄR ovanligt att det är byggt så, ingenting man förväntar sig som trafikant.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Varför är cykelbanan högre än gångbanan ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Mycket bra fråga. Någon som inte vet så mycket om utformning av cykelbanor bestämde det, tror jag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär
    Trafikverkets standardsvar:
    - Någon annan möjlighet fanns inte
    - Andra lösningar hade varit för kostsamma
    - Vi bryr oss inte om vare sig fotgängare och cyklister utan hoppas att alla kör bil till tåget och hade det varit möjligt skulle de fått parkera på plattformen för att minimera sin egna rörelse. Helt i linje med Trafikverkets övergripande strategi.
    - Cyklister och fotgängare får själva ta ansvar för sin egna säkerhet vid de anläggningar vi bygger.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Trafikverkets standardsvar:
    - Någon annan möjlighet fanns inte
    - Andra lösningar hade varit för kostsamma
    - Vi bryr oss inte om vare sig fotgängare och cyklister utan hoppas att alla kör bil till tåget och hade det varit möjligt skulle de fått parkera på plattformen för att minimera sin egna rörelse. Helt i linje med Trafikverkets övergripande strategi.
    - Cyklister och fotgängare får själva ta ansvar för sin egna säkerhet vid de anläggningar vi bygger.
    Jag väntar fortfarande på din lösning på problemet! Vad skulle en rimlig lösning på hela situationen i Burlöv vara?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •