Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Kimstad - Skärblacka

  1. #1
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Kimstad - Skärblacka

    Enligt annons i Norrköpings Tidningar idag 30/5, så inbjuder Trafikverket till Samrådsmöte i Skärblacka Folkets hus och Kimstad Församlingshem.
    Trafikverket planerar att elektrifiera järnvägen mellan Kimstad och Skärblacka.
    Möte hålls 15 maj 2018, kl 18.00 resp. 16 maj 2018, kl 18.00.

    Information finns och på www.trafikverket.se/kimstad-skarblacka


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    309

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Varför bara till Skärblacka? Är det stor delbar trafiken som bara går dit?


  3. #3
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Varför bara till Skärblacka? Är det stor delbar trafiken som bara går dit?
    Skulle väl gissa på någon stans mellan 95 och 99 % av trafiken går till o från Skärblacka och mer lär det bli, eftersom bruket bygger ut kraftigt.


  4. #4
    Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    78

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Skulle väl gissa på någon stans mellan 95 och 99 % av trafiken går till o från Skärblacka och mer lär det bli, eftersom bruket bygger ut kraftigt.
    Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Varför bara till Skärblacka? Är det stor delbar trafiken som bara går dit?
    Aha, där ser man, trodde det gick fler tåg till Finspång, tex det som går dagligen/ eller flera gånger veckan med aluminium-göt från Kubal (aluminiumsmältverket i Sundsvall) som ska till Finspång.
    Så för dessa tåg är lokbyte alltså ett måste ändå om man ska till Finspång, fast är ju klart, är det bara detta enda tåg som ska vidare, kanske det ändå inte går och räkna hem en elektrifiering hela sträckan.

    Kan det vara så att man (man = tågbolaget som kör, vilket det än nu är) har en Diesel i Skärblacka för rangering på brukets område, och den kan dra dom få tågen som ska vidare till Finspång fram och åter, så lokbyte bra behöver ske i Skärblacka?

    Följd-Funderingar!

    Finns det planer på bygga Triangelspår i Kimstad eller kommer det fortsättningsvis krävas rundgång i Kimstad för tåg som kommer från "fel" håll?

    /Jona

    Filosofen Jona i Söv

  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
    Aha, där ser man, trodde det gick fler tåg till Finspång, tex det som går dagligen/ eller flera gånger veckan med aluminium-göt från Kubal (aluminiumsmältverket i Sundsvall) som ska till Finspång.
    Så för dessa tåg är lokbyte alltså ett måste ändå om man ska till Finspång, fast är ju klart, är det bara detta enda tåg som ska vidare, kanske det ändå inte går och räkna hem en elektrifiering hela sträckan.

    Kan det vara så att man (man = tågbolaget som kör, vilket det än nu är) har en Diesel i Skärblacka för rangering på brukets område, och den kan dra dom få tågen som ska vidare till Finspång fram och åter, så lokbyte bra behöver ske i Skärblacka?

    Följd-Funderingar!

    Finns det planer på bygga Triangelspår i Kimstad eller kommer det fortsättningsvis krävas rundgång i Kimstad för tåg som kommer från "fel" håll?

    /Jona
    Jo de går ju max en spärrfärd per vardag till Finspång, medan det till Skärblacka går ett flertal (jag har ju inte koll på antal), dessutom alla dagar i veckan.
    För växling på på bruket har Billerud-Korsnäs ett Valment-lok typ MOVE 250B, nr 101.
    Spärrfärderna från Kimstad lämnar och hämtar på internbangården bara. I Finspång växlar däremot Green Cargo med T44/Td.
    Numera är det hyfsat vanligt att man kör med ett lok i var ände, dels för dragkraft, men också för att slippa rundgången i Kimstad, som numera kan vara svårt att hitta luckor för i den täta trafiken.
    Hectror som kör timmer till Skärblacka brukar oftast släpa med en T66 i slutet av tågen till/från Kimstad, man lämnar sedan elloket i Kimstad.

    Om man tänker sig att bygga spårtriangel, är för mej ännu okänt, men det vore naturligtvis praktiskt. Praktiskt vore också att bygga in linjen och driftplatsen i Skärblacka i signalsäkerhetsanläggningen i Kimstad, vilket ju då skulle innebära att man kan köra tåg ända fram, så att säga.

    F.ö. så är tågen som kommer från Norrköping, de som kommer från "rätt" håll. Från andra hållet har provats, men de är inte så praktiskt heller.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Jo de går ju max en spärrfärd per vardag till Finspång, medan det till Skärblacka går ett flertal (jag har ju inte koll på antal), dessutom alla dagar i veckan.
    För växling på på bruket har Billerud-Korsnäs ett Valment-lok typ MOVE 250B, nr 101.
    Spärrfärderna från Kimstad lämnar och hämtar på internbangården bara. I Finspång växlar däremot Green Cargo med T44/Td.
    Numera är det hyfsat vanligt att man kör med ett lok i var ände, dels för dragkraft, men också för att slippa rundgången i Kimstad, som numera kan vara svårt att hitta luckor för i den täta trafiken.
    Hectror som kör timmer till Skärblacka brukar oftast släpa med en T66 i slutet av tågen till/från Kimstad, man lämnar sedan elloket i Kimstad.

    Om man tänker sig att bygga spårtriangel, är för mej ännu okänt, men det vore naturligtvis praktiskt. Praktiskt vore också att bygga in linjen och driftplatsen i Skärblacka i signalsäkerhetsanläggningen i Kimstad, vilket ju då skulle innebära att man kan köra tåg ända fram, så att säga.

    F.ö. så är tågen som kommer från Norrköping, de som kommer från "rätt" håll. Från andra hållet har provats, men de är inte så praktiskt heller.
    Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
    Aha, där ser man, trodde det gick fler tåg till Finspång, tex det som går dagligen/ eller flera gånger veckan med aluminium-göt från Kubal (aluminiumsmältverket i Sundsvall) som ska till Finspång.
    Så för dessa tåg är lokbyte alltså ett måste ändå om man ska till Finspång, fast är ju klart, är det bara detta enda tåg som ska vidare, kanske det ändå inte går och räkna hem en elektrifiering hela sträckan.

    Kan det vara så att man (man = tågbolaget som kör, vilket det än nu är) har en Diesel i Skärblacka för rangering på brukets område, och den kan dra dom få tågen som ska vidare till Finspång fram och åter, så lokbyte bra behöver ske i Skärblacka?

    Följd-Funderingar!

    Finns det planer på bygga Triangelspår i Kimstad eller kommer det fortsättningsvis krävas rundgång i Kimstad för tåg som kommer från "fel" håll?

    /Jona
    Står inget om triangelspår i Samrådsunderlaget. Däremot om välbehövligt spårväxelbyte i Kimstad. Vilket väl annars hotat att stoppa hela trafiken mot Finspång.


  7. #7
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Står inget om triangelspår i Samrådsunderlaget. Däremot om välbehövligt spårväxelbyte i Kimstad. Vilket väl annars hotat att stoppa hela trafiken mot Finspång.
    Spårväxelbyte står som angränsade projekt, men borde ju vara en ren underhållsåtgärd, om bytet är föranlett av att växlarna i fråga är utslitna, vilket ju inte tycks vara fallet, eftersom full sth gäller.
    Viss förändring för att förbättra kapaciteten torde ju inte skada, men vi får väl se vad man kommer fram till i projekteringen längre fram.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Ellok på Skärblacka bruk inget nytt.

    http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=822569


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    110

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Spårväxelbyte står som angränsade projekt, men borde ju vara en ren underhållsåtgärd, om bytet är föranlett av att växlarna i fråga är utslitna, vilket ju inte tycks vara fallet, eftersom full sth gäller.
    Viss förändring för att förbättra kapaciteten torde ju inte skada, men vi får väl se vad man kommer fram till i projekteringen längre fram.
    Spårväxlarna 105 och 106 är slitna och ska bytas i sommar, eller om det var tidig höst. Skyddsväxeln 105 är dessutom kraftigt krökt och saknar reservdelar, vilket precis som Ville skriver hotar att stoppa trafiken till Skärblacka och Finspång.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Skulle väl gissa på någon stans mellan 95 och 99 % av trafiken går till o från Skärblacka och mer lär det bli, eftersom bruket bygger ut kraftigt.
    Då gissar du fel.
    Skärblacka trafikeras av 12 spärrfärder/vecka och Finspång 10/vecka


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Varför bara till Skärblacka? Är det stor delbar trafiken som bara går dit?
    Trafiken till Finspång kräver diesellok för växlingens skull. I Skärblacka har bruket egna lokomotorer.


  12. #12
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Martin B Visa inlägg
    Då gissar du fel.
    Skärblacka trafikeras av 12 spärrfärder/vecka och Finspång 10/vecka
    Jo, men det säger ju inte så mycket om trafikmängd i respektive rörelser.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo, men det säger ju inte så mycket om trafikmängd i respektive rörelser.
    Att det ena upplägget skulle utgöra 95% eller mer av trafikmängden kan vi nog utesluta utan att jag bifogar några vagnslistor ;)


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Skärblacka producerar ca 400 000 ton/år. Hur mycket av produktionen och insatsvarorna transporteras på räls?


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 582

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Skärblacka producerar ca 400 000 ton/år. Hur mycket av produktionen och insatsvarorna transporteras på räls?
    Hittade en uppgift som säger att 80 procent av produktionen transporterades på järnväg 2014.
    Då hämtades allt virke i närområdet, men nu kommer det ju även ved på tåg in.

    http://spt.spci.se/pdf_archive/pdf_a...538a0857452083 - Hämta nedfil
    SPCI/Svensk Papperstidning • Nr 9 2014


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    290

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ellok på Skärblacka bruk inget nytt.

    http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=822569
    Även Hector brukar släpa med elloket (Vectron) till Skärblacka och sen göra rundgång med T66 där och slipper därmed växling i Kimstad i båda riktningar.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Martin B Visa inlägg
    Att det ena upplägget skulle utgöra 95% eller mer av trafikmängden kan vi nog utesluta utan att jag bifogar några vagnslistor ;)
    Det går väl fortfarande bra med plåt upp där ?

    M.V.H Anders.k.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Det går väl fortfarande bra med plåt upp där ?

    M.V.H Anders.k.
    Japp! Går mycket coils till SSAB. Därtill kommer aluminiumgöt till Sapa och Gränges, gasol ett par dagar i veckan och någon enstaka vagn till frilasten.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Martin B Visa inlägg
    Japp! Går mycket coils till SSAB. Därtill kommer aluminiumgöt till Sapa och Gränges, gasol ett par dagar i veckan och någon enstaka vagn till frilasten.
    Tack för infon.
    Då har jag inte helt tappat kontakt med verkligheten.

    M.V.H Anders.k.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    290

    Sv: Kimstad - Skärblacka

    Citat Ursprungligen postat av Martin B Visa inlägg
    Japp! Går mycket coils till SSAB. Därtill kommer aluminiumgöt till Sapa och Gränges, gasol ett par dagar i veckan och någon enstaka vagn till frilasten.
    Frilasten intill stationshuset försvann i samband med att alla spår utom det genomgående efter godsbangården revs för något år sen, tror dock det finns
    någon form av frilast inne på industriområdet.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •