Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Lokalbevakade stationer

SJK-medlem Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Lokalbevakade driftplatser

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Det sker i Torsby, Sunne och Rottneros längs Fryksdalsbanan, fast jag blev osäker på Torsby nu. Däremot inte i Bäckebron och Lysvik. Har att göra med signalsystemet om det finns utfartssignaler tror jag, Bäckebron och Lysvik är mera moderniserade.
    Om det saknas mellansignaler ska ltkl ge handsignal körtillstånd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Driftplatser med handsignal "körtillstånd"

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg

Det som för den enkle resenären dock framstår som värt att notera är de stationer där tågklareraren kommer ut på plattformen och ger avgångssignal (heter redskapet signalstav?). Det borde vara ganska få av de uppräknade. Från egna resor minns jag just nu bara Hjältevad, på sträckan Eksjö-Hultsfred, medan där ännu gick persontrafik. Finns ordningen kvar där (för godstrafiken)? Andra platser?
    Signalstav är rätt term för signalredskapet. Men den handsignal som lokaltågklareraren ger med signalstaven, hållen uppåt och svingad i en cirkelbåge, heter "körtillstånd". Handsignal "körtillstånd" ersatte 2000 tågklarerarens signal "avgång". Som nattsignal ges signalen med grönt sken, fört i motsvarande cirkelbåge.

På Trafikverkets nät ges handsignal "körtillstånd" vid följande driftplatser (då driftplatsen är bevakad). (Jag har inte tagit med de driftplatser som är ständigt obevakade, alltså där bevakningen inte kan tas upp.)

Trafikcentralsområde Boden: Lycksele.

Trafikcentralsområde Hallsberg: Torsby, Sunne, Rottneros.

Trafikcentralsområde Göteborg: Strömstad, Tanum, Dingle, Munkedal, Viskafors, Skene, Veddige, Lyrestad, Mariestad, Forshem, Lidköping, Bengtsfors.

Trafikcentralsområde Malmö: Forsheda, Reftele, Smålandsstenar, Torup, Hjältevad, Mörlunda, Oskarshamn, Vetlanda, Kisa, Vimmerby, Mönsterås.

Trafikcentralsområde Ånge, Gävle, Stockholm och Norrköping: [Intet.]

Inlandsbanan: [Signatur Bönan har redan svarat i ett annat inlägg.]

Handsignal "körtillstånd" måste användas på de driftplatser där det inte finns någon huvudsignal mellan ett tågs stopplats/startplats och den närmaste huvudspårsskiljande växeln. Alltså typiskt sett driftplatser med så kallade enkla signalställverk. Handsignal "körtillstånd" ges där också till genomfartståg, även om det finns utfartssignal på driftplatsen. (På andra driftplatser får föraren körtillstånd för tåget genom signalbeskedet "kör" i den närmaste huvudsignalen.)

Man bör notera att det på driftplatser med handsignal "körtillstånd" är tillåtet för tågklareraren att, i stället för att använda signalstaven eller lyktan, till föraren på ett stillastående tåg ge signalen muntligt ("tåg 01 har körtillstånd"). Detta får dock inte tillämpas på en driftplats som saknar utfartssignal för tåget.
    /up

Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2022-06-23 klockan 10:21:17.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokalbevakade driftplatser

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Om det saknas mellansignaler ska ltkl ge handsignal körtillstånd.
    Ja just det. Utfartssignaler finns säkert överallt men det ska finnas synliga mellansignaler också.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: "Icke bevakningsbara" driftplatser

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Vad är skillnaden mellan driftplatser som är ständigt obevakade, men kan bevakas och de som kan inte bevakas? Handlar det om tekniska begränsningar (ställverket) eller att det saknas lokaler för lokalbevakning?
    För varje tågplaneperiod bestämmer Trafikverket vilka driftplatser som inte "kan" bevakas. Det anges bland annat i järnvägsnätsbeskrivningen. Järnvägsföretagen har att rätta sig efter detta faktum, som t.ex. innebär att driftplatsen inte kan användas för tågmöten, eller som "blockpost". Förhållandet innebär också inskränkningar i möjligheterna att bedriva arbeten på banan.

Jag är inte säker på allt som kan leda till beslutet att en driftplats inte "kan" bevakas, men några är sannolikt:
    -- Att det inte finns ändamålsenliga personallokaler för en lokaltågklarerare.
    -- Att det inte finns full utrustning för en lokaltågklarerares tjänstgöring på platsen: datorutrustning för elektroniskt utväxlande av tåganmälan, dokumentation, diverse kontorsutrustning, signalredskap på plats, m.m.
    -- Kanske: Att driftplatsen är så belägen att det inte bedöms rimligt att kunna få fram personal för tjänstgöring som lokaltågklarerare där.

Det har hänt att Trafikverket, inför en viss tågplaneperiod, har "uppgraderat" en viss driftplats från att vara "icke bevakningsbar" till att vara "tillfällgt bevakad" eller "tillfälligt bevakningsbar".
    /up

Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2022-06-23 klockan 10:24:47.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Lite otydligt om Helsingborg som kan fjärrstyras men är det så i praktiken dygnet runt? Det har sagts så här förut men JNB är inte riktigt att lita på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    För varje tågplaneperiod bestämmer Trafikverket vilka driftplatser som inte "kan" bevakas. [klipp]
    Det har hänt att Trafikverket, inför en viss tågplaneperiod, har "uppgraderat" en viss driftplats från att vara "icke bevakningsbar" till att vara "tillfällgt bevakad" eller "tillfälligt bevakningsbar".
    Tack för uttömmande svar på frågan!

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokalbevakade stationer

Citat Ursprungligen postat av Daniel Niklasson Visa inlägg
    Jag vill nog utan att sticka ut hakan konstatera att både i antal dagar och i total bevakningstid torde Verkebäck vara den driftplats som för museitåg som har störst bevakningstid. Verkebäck är alltid bevakad när tåg körs till och från Västervik.

/ DN
    Verkebäck? Verkaån vet jag, Sysslebäck oxå...? Värkeback..? Nähänä, inte det nä..?

Jamensåklart bommade jag den driftplatsstationen! Ber om ursäkt, skrapar med foten, svansen mellan benen, kepsen i handen... **känslan när man pangat en dora i matsalen och blivit inkallad till rektorn**

Åren runt millenieskiftet var jag anställd vid Luftfartsverket (värket?) för att sparka lite liv i firmans avsomnade arbete med bullerkrav som av miljömyndigheterna ställts på de statliga civila flygplatserna. Jag fick 80 mille och en färdigtidpunkt och uppdragsformuleringen "Lös uppgiften!".

Min avdelningschef var en barsk karl i sina bästa år som med pondus och ett visst mått av management by fear ledde sina styrkor. Efter ett par månader hade GD hört av sig och ville få en redovisning av hur arbetet löpte på. GD-sekreteraren hade bokat tid för genomgången. Min avdelningschef kallade mig till ett möte en timme innan GD-mötet, och gjorde en skarp generalrepetition, full med barska förmaningar om hur GD ville ha det. Lite av räfst och rättarting i förväg, liksom... Nåja, jag hade ju träffat VD-ar och GD-ar förut, och gjort förberedda och oförberedda presentationer och var inte så orolig. Guuubarna på den nivån brukade vara ganska coola.

Tio minuter innan det bokade GD-mötet beordrade avdelningschefen avmarsch mot GD-kansliet. Från den avkrok av byråkratkorridorerna där vår avdelning höll till var det en liten bit att gå, och under förflyttningen förvandlades den barske avdelningschefen alltmer så att när vi klev över tröskeln till GD:s eldsprutande vaktande drake i förrummet hade jag en nervös elvaårig skolpojke i kortbyxor och långstrumpor vid min sida som med darrande stämma anmälde att Bullerisoleringsprojektet hade anlänt. Märklig upplevelse..!

Nå, GD själv halvlåg i strumplästen uthälld i GD-rummets soffa med en bunt papper och sa "Välkomna, ta en balja kaffe och sätt er nånstans!" Cool gubbe, som väntat.

(Nämnde GD blev sedermera GD för VV sedan det ansetts lämpligt med ett oplanerat GD-byte pga anledning. Vi råkade senare ses i nått gemensamt möte i Lårbänge där även SL deltog, varvid GD till övrigas förvåning morsade glatt och gav mig nån gliring för ett eller annat. Vi möttes även en snögloppig vinterdag på Västerlånggatan där han hälsade som hastigast innan jag ens sett vem vi mötte, så jag vet inte om han hann se min senkomna återhälsning där vi båda stretade i varsin riktning med hukat huvud).

Senast redigerat av Bobo L den 2022-06-25 klockan 19:53:07.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    (Nämnde GD blev sedermera GD för VV sedan det ansetts lämpligt med ett oplanerat GD-byte pga anledning. Vi råkade senare ses i nått gemensamt möte i Lårbänge där även SL deltog, varvid GD till övrigas förvåning morsade glatt och gav mig nån gliring för ett eller annat. Vi möttes även en snögloppig vinterdag på Västerlånggatan där han hälsade som hastigast innan jag ens sett vem vi mötte, så jag vet inte om han hann se min senkomna återhälsning där vi båda stretade i varsin riktning med hukat huvud).
    Vilket självklart kom sig av att du hade motvind, han medvind.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Driftplatser med handsignal "körtillstånd"

Nog ska väl Storfors in på listan där man ska ha handsignal ”körtillstånd”?
    Det fick jag sist jag körde förbi där för några veckor sedan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Kåbdalis kan bevakas vid behov, eventuellt även Moskosel men där är jag osäker.
    Var in i Moskosel för några veckor sedan och de hade en liten byggnad och där stod en "tam" dator igång och de hade lite fikarum. Så det verkar nog som de kan bevaka upp den.

Senast redigerat av jorgen3 den 2022-06-26 klockan 07:22:45.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •